fredag, juli 23, 2010

Stäm mig KD!

Jag har ferie.
Med ferie kan man stundtals bli aningen mer klok, få aningen mer distans till ett och annat.

Man njuter av ett bad. En sol. Ett moln, Ett barns befriande skratt.
En god vän. Många goda vänner. Familjen när och fjär.

Man sörjer en god vän och grannes bortgång och inget blir längre som det var.
Man knyter en kontakt åter och träter om hur en surströmming bäst njutes - med eller utan... (ja, du får själv välja ämne, själv är jag mot messmör och surströmming, men för lök och en slatt gräddfil eller norsk römme!)

Gemensamt är att man gör allt detta tillsammans.

Och det är gott.

Mitt i detta dimper det ned ett meddelande att ett parti har varumärkesskyddat ett uttryck, nämligen "verklighetens folk".

Därför påstår jag nu:
Stäm mig.
Jag använder inte gärna begrepp som verkligheten folk för att definiera det ena eller det andra. Vänner, familj, ja - inte tillhör de nån slags overklighetens folk.

Men jag vägrar att ett europeiskt parti definierar åt mig vad ord betyder belagt med straffsatser. Den som gjorde det förra gången hette Göbbels.

Jag väntar på din stämning, Göran Hägglund.

Vem tror du att du är?

4 kommentarer:

Morfar Lasse sa...

Det att man jag inte är riktigt klok, men den här galenskapen överträffar min egen. Det är ju skönt att veta, att jag inte existerar.

Britta Sethson sa...

Jag tycker att det är bra att de gör detta. Det visar bara hur långt de är från verkligheten! Lite kul hur man på nyheterna drev med det hela.....

för övrigt ett fantastiskt bra inlägg i denna debatten

Sven J-son sa...

Kanhända är det märkligt men kanske inte märkligare än att SSU i mars 2010 (http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.332662-ssu-tar-patent-pa-alliansen) tog "patent" på Alliansen. Det var töntigt gjort och det här är väl fortsättningen på den trenden.

Att dra in Goebbels i detta är osmakligt. "Käringen mot strömmen" vet mer än väl att Hägglund inte har sådana avsikter som hon insinuerar men vill klibba det på Kd.

Ganska lågt vilket de flesta säkert förstår. Det slår tillbaka på den som skrev om man säger så...

Eva sa...

Det är bra Sven, hela debatten är naturlgtvis fullkomligt absurd, det är exakt vad jag ville komma åt genom att skruva alltsammans ett steg till.
Nej, jag gillar inte heller moderaternas försök att stjäla vad vi i S kan uppfatta som "våra begrepp" rättvisa, solidaritet, arbetarepartiet, FOlkhemmet, etc. Men vi ska inte använda förbud utan en öppen och fri debatt. SSU försökte sig på den svåra konsten ironi, jag befarar att KD inte var ett dugg ironisk. Däri ligger skillnaden, därför är liknelzen med Göbbels dessvärre helt relevant. Läs 1984 en gång till och fundera över vad Orwells menade. (Eller Karin Boyes Kallocain.)
@ BRitta och Morfar Lasse: Tack det är alltid väldigt kul med små uppmuntrande tillrop! Uppskattas!
Eva