måndag, mars 01, 2010

Svenska Gonattbladet

Detta är en klagovisa om svårigheten att få Svenska Dagbladet att ta sitt ansvar och skicka tidningen jag betalat ganska dyra pengar för.

Familjen har ju alltså flyttat efter en månad som bostadslös. Inte hemlös men bostadslös. Man begär uppehåll i tidningsutdelandet och byter adress.

På dag ett den första morgonen i nytt boende damp Dagens Nyheter ned i brevlådan. Man tackar.
Den delas nu punktligt ut varje morgon, oavsett om det blåser småjävlar ute och är 30 minusgrader så kommer Dagens Nyheter.

Men inte Svenska Dagbladet som rimligen utdelas av samma tidningsbud i resten av landet men inte på denna förortsgata.

Efter en vecka gör jag ett första försök att kontakta Svenska Dagbladets prenumerationsservice via internet, för att berätta att den kommit på villovägar. Men...man har inte kundnumret, så då var det kört den kvällen. Kundnumret ligger längst ned i en kartong, att aldrig mer återfinnas troligen. Förr räckte det med namnet, tänker jag och ger upp försöken att via hemsidan reklamera tidningen.

Efter ett par dagar hittar jag en annan lämplig sida att kontakta Svenska Dagbladets prenumerationsservice på, även utan kundnummer. Jag skriver e-brev. Förklarar att jag inte fått tidningen och lämnar en epostadress efter mig.

På den svarar herr Goddag Yxskaft efter ett par dagar att:
- Nehej du får inte tidningen för någon har begärt uppehåll i prenumerationen.

Eftersom båda tidningarna samtidigt fått samma besked om uppehåll och ny adress kunde man ha frestats att förlora humöret en smula redan nu, men man beväpnar sig med ett digitalt tålamod och förklarar den nya adressen. Efter två dagar till kommer svaret:
- Budet hittar inte till adressen.

Med det nöjer sig prenumerationsservice.
Inte en telefonsignal, en fråga om hur man hittar hem till oss. Ett beklagande. Ett erbjudande om pengar tillbaka, ersättning, utan korthugget
"Budet hittar inte adressen."

Man stönar.

Så i morse tog jag mig samman och ringde på dagtid till Svenska Dagbladets prenumerationsservice. Lite gammalmodiugt men så är det ju en bitvis vansinnigt konservativ tidning också.
Jag ringer på min väg till jobbet, och har gott om tid trodde jag, en halvtimme minst. När jag är nästan framme en halvtimme senare kommer jag nästan fram i telefonkön.
- Du har nu plats två i kön, tack för att du väntar.
Sen äntligen:
- Du har nu plats ett i kön.
Paus.
och Klick.
Nån lade på luren och gick på kafferast.

Jag ringer igen, något förgrymmad. Trycker argt in knapp ett för "vill du delta i en kundundersökning efter samtalet tryck ett" och sen sju olika knapptryckningar för olika val som betyder at jag vill prata med prenumerationsservice. Är nära att krocka med en stolpe eftersom jag försöker parkera samtidigt.

Nu får jag faktiskt tala med en människa redan efter en kvart.

-Jaha, säger nu denna kvittrande lärka i mitt öra sedan jag noga kollat med henne att Svenska Dagbladet´s prenumerationsservice har rätt adress, berättat att jag nu varit utan tidning i tre veckor, men att jag får DN varje morgon. Och att jag fått ett goddagyxskaft-svar via epost.

- Nu ser jag vad det är för fel!!!
kvittrar Emilia eller vad hon nu heter.
- Budet hittar inte adressen! säger hon och låter triumferande glad på rösten, som om hon kommit på svaret på livets mening och allting.
Jag anar en kandidat till stora humorpriset men hon är allvarlig.
- Detta kan jag inte hjälpa dig med. Jag måste koppla dig till relationsservice. förklarar nu Emma.
- Jamen vaf-n säger jag. Ska det vara så förbannat svårt att skicka tidningen med rätt tidningsbud till rätt adress? Det finns kartor, kan ni inte läsa kartor på Svenska Dagbladet?? Fråga Dagens Nyheter prenumerationsservice de kan hjälpa dig, det har hittat hit varje morgon i tjugo år!!!

Men Emily anar väl arg kund och har sina order - då kopplar man till relationsservice som får tala snällt till en som om man vore en idiot. Och det är man ju som försökt ringa till Svenska Dagbladet.
Relationsservice!!
Som om man vore ett äktenskaplig kollaps.

Emmanuella lyssnar inte längre, hon kopplar till relationsservice.

Ny mekanisk röst förkunnar "du har nu plats sex i kön" och telefonen håller mirakulöst nog för att jag slänger den i bilgolvet.

Så idag försöker jag en ny metod.
Jag skriver en bloggtext och varje morgon jag inte fått min tidning så lovar jag att jag ska koppla upp den här notisen om svenska Godnattbladet mot den mest lästa artikeln i dagens webbtidning. inte endast på SvD:s hemsida utan även ibland populära artiklar på Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen och så vidare...
Utpressning!
Mohahaha!

Har du också råkat ut för Svenska Dagbladets prenumerationsservice?
Skriv gärna en kommentar!

8 kommentarer:

Dave sa...

Det är väl bara för att du är sosse. Håll dig till Arbetaren. SvD:s service har aldrig felat mig. Och jag har varit prenumerant länge, länge.

Anonym sa...

Helt rätt fortsätt så!

ErikLtz sa...

Håller med Dave, SvD kan förmedla sanningar som vänster-politiker inte klarar att hantera.

Eva sa...

Det är av politiska skäl!! En så utstuderad konspiration skulle givetvis endast kunna komma från svenska dagbladets prenumerationsservice! Att jag inte tänkte på det genast...

Anonym sa...

Har även jag både DN och SvD i brevlådan. Har haft få problem med någon av dom. Säkert nåt ovanligt som hänt. Men istället för att länka in dina kommentarer i artiklar på dn.se som inte har med artikeln att göra kan du väl länka in dig till tex.
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/de-rodgrona-lovar-avskaffa-rut-1.1054542 eller http://www.svd.se/nyheter/inrikes/s-toppar-utnyttjar-rut-avdrag_4363727.svd

Mvh
Berit Söderström

Eva sa...

Hej Berit.
Det behövs ju knappast, du har ju redan gjort den länken.
Men ser du jag har inga problem med den frågan därför att jag tycker
1. att städning är ett hedervärt yrke och 2. jag anlitade till exempel flyttstädhjälp nu och det gjorde jag förra gången jag flyttade också. Proffs är proffs, och då blir det bättre gjort.
Och flyttstäd, där får man inte dra av.
Däremellan har jag köpt städhjälp och dragit av både för ombyggnad och städning när de reglerna finns och betalat full skatt och socialavgift i tider när avdrag inte funnits.
Men jag tycker 1,6 miljarder kronor i avdrag som huvdsakligen gått till hushåll som tjänar bra, kunde använts klokare i exempelvis hemtjänsten. Det skapade 5 600 jobb i städföretag, men samtidigt försvann 25 000 jobb i hemtjänsten. Mitt val är enkelt. jag betalar gärna fullt pris för städhjälp och i ser hellre att de pengarna används för professionellt stöd i hemtjänsten istället.
Eller i skolan.

Är det en skillnad mot Rot-avdrag?
Ja, skillnaden är att byggbranschen genererar många fler jobb och kommer fler till del om man gör det rätt - så även den som bor i hyresrätt kan få sitt hem renoverat och så vi bygger lite smartare, lite grönare - det ger i sin tur nya jobb i den gröna sektorn.

Ingen svenskan idag heller, men nu har kundtjänst kommit på att ta kontakt.

Eva sa...

Inte nog med att tidningen nu kom, i morse.
Nu har relationsservicen ringt inte mindre än två gånger för att försäkra sig om att avisan kommer fram.

Det har den gjort i alla fall en morgon.!

Men det kan ju bero på annat än bloggtexter förstås...

Annika Andersson Ribbing sa...

Jag och maken vrider oss av skratt!