onsdag, februari 10, 2010

Lägenhetsinnehavaren

Vi vadar i kartonger.

Efter tre veckor, nästan fyra, av hemlöshet har vi nu äntligen kvitterat ut nycklar och bytt liv. Från villa, vovve och Volvo (nåja, Volvon är kvar men har körförbud) till lägenhet, lat katt och Lada. Njae, Kanske inte Lada men lite mindre bil, lite färre familjemedlemmar. Lite mindre bostad.

Men lika många kartonger!

Det är fullkomligt obegripligt hur många pinaler som dyker upp ur de där kartongerna. Alla som någon gång har flyttat vet precis vad jag menar, det kommer att ta åratal att få rätsida på dem. Just nu överväger vi allvarligt att skeppa en hög av dessa kartonger till närmaste förvaringslada bara för att bli av med dem ett tag.

Men hemlöshet, relativ - vi har bott i kappsäck allihop - är nära gift med tidsbrist och brist på ro. Inga bloggtexter, men däremot har jag blivit intervjuad av s-kvinnors tidning bris om bloggen. Morgonbris.
Första gången jag träffade Lena Näslund kommer jag aldrig glömma, Lena är nu redaktör för Morgonbris, men då var hon informationssekreterare till Sten Andersson, utrikesminister och året måste ha varit 1985. Jag var då ung, mycket ung, reporter på Aftonbladet och i rytande snöstorm skulle Sten Andersson förklara för ISAK, Isolera Sydafrikakommittén, varför Sverige inte kunde bojkotta apartheitregimens Sydafrika när Norge dagarna före gjort just det.
Sergels Torg, stormen ven, snön snöade och där på torget stod demonstranterna och skrek i talkörer. Sten Andersson vrålade, men högtalarna var döda.
Efteråt frågade jag honom om inte detta måste vara en av de svårare uppdragen han haft, att försöka överrösta storm, demonstranter och det i döda högtalares sällskap.
- Inte då, svarade Sten Andersson med glimten i ögat:
- Det var mycket värre den där gången när mina barn stod därnere och skrek åt mig; Palme och Geijer, Nixons lakejer. Ingen hörde ett ljud.
Då formligen dök Lena in från sidan, mellan oss, och sa;
- Tro honom inte! Du kan inte citera det där!! Han skämtar bara!

Så nu har vi bytt roller. Lena är sen många år redaktör och jag är sen många år kommunikationsrådgivare.

Inga kommentarer: