söndag, januari 03, 2010

Nytt år, nytt decennium, nya möjligheter

Det något sporadiska bloggandet mot slutet av 2009 här kan förklaras med mycket att göra, men också att familjen sysslar med lite ombildning.
Barn blir vuxna, flyttar hemifrån. Flyttar hem igen - bara för att finna att det är väldigt komplicerat för ungdomar i Stockholmstrakten att hitta eget boende.

Nån som har en lya på lut till sonen?

Nå. Nu har vi i alla fall påbörjat nästa fas i livet, sålt huset och flyttar till lägenhet igen. Katten, och sonen, följer med. Mindre trädgård att sköta, men också mindre garage att förvara skrot i.

Nån som har ett skrotupplag på lut till garaget?

Annars är ju 2010 valår. Jag kommer ganska säkert att skriva lite mer om politik (kanske främst med utsiktspunkt Upplands Väsby) här i bloggen under året. Som tidigare kommer jag fästa en speciell label på nyheter, "Väsbynytt bloggtidning", för att underlätta för den som främst söker sådant material.
Länk till senaste nyhetsnotisen hittar du uppe till vänster.

Vi sossar i Väsby rivstartar nu i januari med val till vår fullmäktigelista. Alla medlemmar får inom ett par dagar en valsedel där man kan kryssa för sina favoriter. Vill du kanske bli medlem i Socialdemokraterna, så hör gärna av dig!
...

Hemskt mycket händer i år och våren kan bli dramatisk. Biblioteket är hotat, nya simhallen belastas med problem och avgifterna för nöjet att simma regelbundet där har farit iväg med femhundra procent.
Arbetslösheten ökar också i Stockholms närhet, och framförallt drabbas ungdomarna.
I Väsby hävdar alliansen att klottret har minskat, det är möjligen sant, men samtidigt har de riktigt otäcka våldsamma brotten ökat.

Jag är orolig över utvecklingen när det gäller familjer som är mycket utsatta, de som tvingas söka socialbidrag eller som det heter nuförtiden, försörjningsstöd. Vi har redan under 2009 sett hur antalet familjer med akuta behov av hjälp ökar och nu efter årsskiftet straffas ju ett antal långtidssjuka, arbetslösa etc ut ur systemet.
Politiker på alla nivåer skyller gärna alla problem på nån annan. Men regeringen har ju monterat ned socialförsäkringarna, försämrat villkoren , och har därför ansvaret för att sjuka, arbetsskadade, arbetslösa och unga slängs ut ur de omställningsförsäkringar som skulle burit dem över gapet in i nya möjligheter.

Kostnaden för försörjningsstöd och andra särskilda insatser i Upplands Väsby ökar med en miljon i månaden just nu och jag undrar stillsamt, måste det vara så?

Andelen arbetslösa ungdomar är nu näst högst i Europa - vilket ansvar har politikerna för det?

Och när sonen söker bostad så är det verkligen inget problem han är ensam om.
Hälften av alla ungdomar mellan 20-29 år i Stockholm saknar egen bostad.
Måste det vara så?

Vad tycker du?

Jag får sänkt skatt nu igen i januari, jag har ju jobb.
De pengarna hade jag gärna betalat i skatt för att trygga framtiden för vännerna K och S, svårt sjuka, långvarigt sjuka, och P och K, andra nära som saknar arbete, och inget hellre vill än jobba.
Och för att pensionärerna ska slippa straffskatten.

Nytt år.
Nytt decennium.
Nya möjligheter för alla.

Eller som det ser ut just nu; nästan alla.
Måste det vara så?

2 kommentarer:

Leif Ekstedt sa...

Slippa straffskatten säger Du.
Vår skatt är lägre än tidigare och pensionen något högre.
Men dessvärre är det ju ett beslut som ligger fast och är signerat fem partier Socialdemokraterna inräknade.
Jag har inte fått högre skatt under det senaste året men jag har inte fått något jobbskatteavdrag för jag jobb inte. Men jag vill heslt ha lägre skatt än den sänkning som dök upp inför det nya året.
När det gäller Upplands Väsby lever jag på minnen. Eds skola 1-6:an sedan ett år ganska nära apoteket och Lundboms bensinstation. Numera kan jag säga om mig själv "gammal väsbybo som blivit äldre på annat håll.
God fortsättning på det nya året!
Tvåkronan -det är jag det.

Eva sa...

Tjenare tvåkronan. Alert som alltid!
Fast sossarna har lovat göra nåt åt det där med att pensionärer och vi som jobbar har olika skattenivåer.

Nej, vi tycker nog inte lika du och jag och inte lär jag övertyga dig och knappast du mig heller. Men vi kan ju mötas ändå, med respekt som väl är! Må så gott du också på det nya året!
Vi syns väl på nån slags barrikad kan jag tro...