onsdag, december 09, 2009

Dagens "Det hade jag ingen aning om"

Vi har ju en tid hört om socialförsäkringsministern som påstår att regeringen inte vetat om hur den moderatledda regeringens förslag skulle slå mot cancersjuka, långtidssjukskrivna etc.

I morse i DN klev nästa statsråd ut ur garderboben: Sven Otto Littorin, arbetsmarknadsminister, hade ingen aning om att 6 976 ungdomar är långtidsarbetslösa, och att det är en ökning med 190 procent på ett år.

(Av någon anledning hittar jag inte artikeln på nätet, där finns bara positiva artiklar om att arbetslösheten nu (nästan) nått botten, det blir "bara " 55 000 färre jobb nästa år. (!)



Kära regeringen. Läs Käringen mot strömmen. Jag har skrivit om de här sakerna många gånger, och inte bara jag, ganska många bloggare gör det.

Och dessutom har jag en idé om vad vi ska göra istället.
Istället, tycker jag, borde man slå ihop kunskap och ansvar hos arbetsfömedling, försäkringskassa och vuxenutbildning så man skapar kompetenscentra i varje kommun. Då kan alla goda krafter kan samverka för att hjälpa varje enskild människa tillbaka till arbete oavsett vad de råkat ut för.

Och dessutom tycker jag doktorn ska avgöra om människor är sjuka, inte politiker och i synnerhet inte statsråd oavsett partifärg.

Och tänka sig. En hel jobbkongress tycker samma sak efter två års rådslagsarbete då dessa och tusentals andra goda ideér kom in, ideér om hur man gör saker möjligt.

DN onsdag 9 december. Ekonomibilagan.


Inga kommentarer: