onsdag, oktober 14, 2009

Ryktesspridning och desinformation

I morse föll snön i norrförort. Och när jag åkte hem, sen kväll, föll den igen, nu över Solna.
Den hösten blev kort.

Sånt kan man reflektera över.

TV4 jagar Thomas Bodström för att han har kvittat ut sig från riksdagen, om det kan man ojja sig och oroa sig. Om han å andra sidan inte kvittat ut sig och skrivit böcker och spelat boll med småkillar, skrivit fyra gånger så många motioner som en genomsnittlig riksdagsledamot och tagit hand om fyra ungar och gästat verkligheten - de där grabbarna som skakar galler till exempel - så hade han fått en känga för det istället.

Valrörelsen har startat kanske? Men faktakollen är inte den bästa, avslöjar Martin Nilsson, som lusläste tabellerna och fann att riksdagsman Göran Persson kvittat ut sig ännu mera, under våren 2009 med 14 %.
Å fan-
jag som trodde han hade avgått.
Jag vill minnas att riksdagsledamöter ganska ofta blev tvångsutkvittade för att den andra sidan hade så många som inte kunde komma. Och jag minns ett tillfälle när vi var några stycken som organiserade en landsomfattande presentation av budgeten som ledde till att socialdemokrater och hela regeringen var ute i landet istället för att lyssna på den dåvarande finansministerns presentation av budgeten i riksdagen. Åsbrink var inte glad, talmannen var inte glad - men lokalreportrar och medborgare som fick direkt information från sina riksdagsmän var glada.
Säkert 90 man utkvittade + då lika många i det andra, blå, laget.

Jaja. Hittar dom inget värre på Thomas Bodström får man verkligen tacka sin lyckliga stjärna - mina egna försyndelser är väsentligt grövre, exempelvis körde jag för fort en gång. Sommaren 1988.

Jag är just nu själv föremål för ett rykte och finner det en smula roande:
Ryktet går ut på att jag skulle ha ägnat mig åt att hångla med kvinnor på Donners Brunn i Visby under Almedalsveckan i somras.

Det faktum att jag är så gräsligt pryd att jag inte ens pussar min man offentligt, annat än undantagsvis som på mitt eget bröllop, är inte skälet till att jag finner ryktet en smula roande, utan orsaken till att det alls anses värt att sprida.
Är det det homosexuella inslaget som kittlar? Antydan om att man dricker alkohol? Att man alls är i Visby under Almedalsveckan? Ryktets innehåll säger en del om ryktesspridaren, tänker jag mig. En homofob nykterhetsvän? Nej, jag tror nån försöker göra sig märkvärdig bara. Kanske jag ska känna mig hedrad över att det finns någon som vill besudla mitt ganska ointressanta rykte en smula?

Men nu ska jag sprida ett rykte om en händelse som är alldeles sann och som jag verkligen skäms över, och som utspelar sig just på Donners Brunn för ett par år sedan.
Sen kväll - och alla var glada, tätt, fullt med folk och så kommer en fotograf från Expressen som ska göra skandalreportage om festandet under Almedalsveckan.

Reportageteamet hamnar mitt i efterdyningarna av en bröllopsfest som manifesterade homosexuellas rätt att vigas, RFSL:s ordförande hade gift sig. Vid baren stod en kändis, Carl-Jan Granqvist, som när han såg fotografen slängde sig över Peter F och gav honom en stor puss mitt på munnen. Fotografen river upp kameran och tar en bild. Sen är ögonblicket förbi.

Det är bara det att under tiden har Käringen mot strömmen hunnit röra på sig, på väg till eller från bardisken, och hamnar mitt i nästa bild.

"Almedalen ocensurerat:
Hemliga romanser, efterfester och nattliga förhandlingar.
Expressen avslöjar det verkliga maktspelet i Almedalen."

Mittuppslaget i Expressen nästa dag fylldes av rubriker som den ovan och en anonym nördig figur med brillor och skinnjacka. Det var jag, som höll på med hemliga romanser, efterfester och nattliga förhandlingar. Bredvid står Carl-Jan Granqvist och Peter Frejhagen, som gör konstiga tecken åt fotografen.

Telefonen ringde. Maken - på väg hem med ett plan före mig - ringde från Bromma och tröstade: jag har köpt upp varenda Expressen här på flygplatsen.
- Tack, sa jag.
- Tack? sa maken.
- Den ska jag dela ut till alla våra vänner!
Ridå.

Så de som verkligen känner mig, häcklar mig fortfarande för det där missuppslaget på Expressen.

Svårt att dementera, jag var ju faktiskt där.

5 kommentarer:

Erik sa...

Jag är en av dem som uppsnappat ryktet - och inte spridit det vidare... ;-)
Jag säger som Sissela Kyle har sagt:
"Jag är inte rädd för homosexuella. Men jag är rädd för dem som är rädda för homosexuella".

Eva sa...

Den föreställningen såg jag!

True friends uppskattas.

Kram/E

Peter sa...

Ja, det var en hysteriskt rolig kväll och efterspelet var fantastiskt.

Man kan inte annat än förundras över hur dåliga expressen är på källgranska. Som ni ser i bildtexten är jag tydligen Sören Juvas, något jag ringde och påpekade flera gånger utan att de ville/kunde ändra ens på hemsidan. Jag är tydligen inte lika rolig att ha som mittuppslag för artikeln kanske.

När man sedan följer bloggvärlden blev jag inte bara Sören Juvas, jag blev rapparen Petter också. Jag kan inte annat än se det som en komplimang för både Petter och Sören är ju snygga ;-)

Kul va det i alla fall!
/Peter

Peter sa...

Just det, det var du som spred ryktet om Petter ju - TACK - det ser jag som en komplimang!!!

Eva sa...

Hej Peter, kul att höra av dig!
Ja, faktiskt, du är väldigt lik Petter...
Ni är vackra pojkar alla tre, Sören, du och Petter, helt klart.

Kram/Eva