onsdag, juni 03, 2009

Studentliv

Utanför fönstret far lastflak med studenter.
Det är ett oherrans liv och de är glada, äntligen klara med skolan!

När jag skriver en kommentar om det i min Facebook får jag snabbt svar från en engagerad pappa:
"Idag redlös - imorgon arbetslös" - sällan har det varit så aktuellt som nu!

Nej dessvärre, ungdomsarbetslösheten är nu snart i bottenligan i Europa, och i Väsby har den fördubblats på mindre än ett halvår. Fast det där med statistiken är ju också ett skämt.
Besökte nyligen en gammal god vän som händelsevis råkar vara landshövding, och såna brukar ha bra koll på allt som händer i sina län.
Hon suckar:
- De har rivit ned statistikfunktionerna också, så vi vet inte längre hur många det är som är arbetslösa i vårt län. Den här regeringen är värre än Stalin, det är som i Orwells 1984, finns inte statistiken, så finns inte problemet. De öser över oss miljarder i pengar för att vi ska ordna praktikjobb. Vart då? Det finns inga arbetsgivare som kan ta hand om praktikanter, de har fullt upp med att få sina företag att gå runt!
Så långt denna landshövding som jag inte namnger, landshövdingar ska ju vara opolitiska tjänstemän. Men så mycket kan jag säga att jag umgås inte bara med socialdemokrater.

Förra veckan besökte jag restaurangskolan i Upplands Väsby, den har jag varit med om att säkerställa att den blev avknoppad, privatiserad.
Det var för att alliansen planerade att lägga ned den.
- Hur går det, undrade jag.
- Av årets kull på 17 har tretton fast jobb nu, innan de gått färdigt. En ska plugga utomlands. Tre har sommarjobb, det går jättebra.
Glädjen strålade från den lärare jag talade med. Tror jag det, de har anledning att vara stolta. Alla elever har jobb utom en, som ska studera vidare.

Den utbildningen ville alliansen i Väsby lägga ner för två år sedan. Sen knoppa av, privatisera, eftersom de inte vågade säga nej till det när vi i oppositionen föreslog att man åtminstone skulle utreda ett sånt alternativ innan skolan stängdes.
Att behålla utbildningen i kommunal regi var aldrig aktuellt för alliansen, trots att resultatet var lika gott då - alla studenterna får jobb. Sånt får en att misstänka att alliansen i verkligheten vill ha en slags b-skolor, kommunala, och sen a-skolor, privata. Nå, nu finns den där, och är ett bra exempel på att just yrkesinriktade gymnasieutbildningar faktiskt skulle kunna vara lämpliga att driva även i privat regi, just för samarbetet med näringslivet som är så viktigt.

Jag är stolt och glad över vad de åstadkommer på Upplands Väsby Restaurangskola. Alla deras elever får en väldigt bra utbildning och det är därför de får jobb med en gång. Och skolans lärare har järnkoll på varenda en av sina elever på ett bra sätt.

Tänk om alla lärare fungerade så!
Och tänk om det nära samarbetet som finns mellan företag och skola, kunde utvecklas mellan alla skolor och företagsamheten på orten. Då skulle det bli häftiga skolor och en helt annan start för unga människor som tar studenten idag - och kurerar bakfyllan i morgon med insikten att de nu beträder en ny bana, den som arbetslös.

- De flesta, kanske uppåt 60 procent, tycker att det är lönlöst att gå till arbetsförmedlingen. Därför syns de inte överhuvudtaget i statistiken. Mörkertalen stiger, konstaterade min vän landshövdingen suckande.

Inga kommentarer: