torsdag, juni 04, 2009

90 timmar kvar - Kryssa rätt

Jag har världens roligaste afton framför mig och sen världens svåraste val:

Idag som är den 4 juni kommer the Boss hit till Globen. Många gillar honom, Bruce Springsteen. Själv är jag en av de otroligt få i min bekantskapskrets som inte är helt såld, men hans Seeger-session är en fantastisk platta så...

Strax innan ska jag träffa Månhusets vänner - i Globen - så störtar jag väl ut därifrån kan jag tänka mig och delar ut lite flygblad eller rosor som en del i valkampen.
Eller också demonstrerar jag istället på Sergels Torg, för demokratin och för att inte glömma alla döda på Himmelska Fridens torg för 20 år sen. Helt enkelt för att Kina försöker få oss att glömma genom att stänga internet för sina invånare.

Men sen ska det kryssas och det är inte alldeles enkelt.
På socialdemokraternas valsedel finns fyra personer jag gärna skulle kryssa. Men det blir Åsa så klart. Åsa Westlund för att hon är så bra, så tydlig, så otroligt inspirerande för oss andra.
Sen har vi dessutom nominerat henne från Upplands Väsby. Jag hoppas hon samlar massor av kryss.

- Det känns inte bra det där med kryss, klagade vännen K nyligen.
Okej. Då slipper man kryssa, bara man röstar så... Listan är ju trots allt frukten av en intern, demokratisk process där medlemmarna fått säga sitt.
Nu är det väljarnas tur. Och då kan man strunta i att kryssa, om man sympatiserar med den interna demokratiska processen.

Då kommer vännen N med en liten anekdot jag bara måste stjäla:
- Jag letade men fann inte ditt namn på listan. Så då kryssade jag för en kille som hette Ardalan nånting,
- Same, same, sa min vän.

Och det är socialdemokratin i ett nötskal. Vi är same same, oavsett var på jorden vi befinner oss finns samma värderingar alltid med.
Det kan man inte säga om något annat parti faktiskt, och det är därför exempelvis moderaterna kan rösta för i Sverige men sen mot i Bryssel och omvänt.

- Partiets värderingar är huvudsaken. Det är partiets företrädare jag röstar på, inte personen, därför tycker jag det där med kryss är svårt, sa vännen K.
Same same, tänkte jag.

Ardalan Shekarabi hade jag lätt kunnat sätta kryss för också. Och Göran, jag gillar Göran Färm från Norrköping.
Och jag är imponerad av kampanjen Evin Cetin håller på med, hon kan komma att skrälla det här valet.

Hur som helst känns det just nu som om vi med eller utan kryss kommer att göra ett bra valresultat, eftersom de numera nedtystade opinionsundersökningarna visar att avståndet till alliansen ökar.

Läsa Calle Fridéns tänkvärda inlägg om när mediernas intresse för EU-valet tvärdog.
Förresten läs hans tänkvärda blogg också. Klok kille.

Inga kommentarer: