onsdag, maj 20, 2009

Det var det jävigaste!

För första gången i mitt politiska liv har jag lämnat mötet för att jag är jävig.
Den kommunala nämnden där jag är förtroendevald skulle beställa studievägledartjänster. Av den kommunala "produktionen", företaget "Väsby Välfärd" där jag är förtroendevald (kommunstyrelsen) i ett produktionsutskott.
Det är väl klart att jag inte kan beställa studievägledartjänster av mig själv, även om konkurrensen från företag på det området inte direkt är mördande.



Därför hoppade jag av Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden, mitt sista möte igår kväll. Men jag ska hoppa in i Social- och äldrenämnden istället. Och där är ju konkurrensen med privata utförare mer uttalad...
Jag funderar nu på om jag kan delta i besluten och sen anmäla mig själv.





Fattar inte du heller nånting? Kolla in skissen så ska jag förklara: (Nej! Det är inte jag som har klottrat i powerpoint, detta är Upplands Väsby kommuns alldeles seriösa organisationsskiss, den ligger på kommunens hemsida. )
Vuxenutbildningen till exempel - där sitter rektor i Kundval och beställer av det där molnet med privata utförare. Studievägledarna finns i produktionsdelen Väsby Välfärd och stolarna de kommer att sitta på finns i Workcenter. Jag antar att det betyder att hela den lyckade satsningen på ett Studiecenter läggs ned. Administratörerna hamnar i Stöd och process, liksom ekonomidelen antar jag. Det är lite ovisst enligt skissen om elever på Komvux är att betrakta som medborgare eller kunder, det lutar åt kunder så länge de klarar studierna men medborgare när de inte klarar studierna längre eller var det tvärtom? Utvärdering då - jo, det ska självfallet utföras av - Väsby Välfärd och produktionsutskottet.

Fullständigt logiskt ska dock den kommunala Gymnasieskolan skötas av - beställarnämnden. På socialtjänstområdet ska i gengäld myndighetsutövningen skötas av produktionen Väsby Välfärd.

(Ja, jag har en ironisk ton, men detta är sant. Det är en organisationsskiss skapats av någon som ätit svamp! För första gången är det relevant att tala om att det behövs en återställare i politiken, åtminstone delvis. Detta är en organisation vars främsta syfte är att försvåra insyn och avskaffa överblick, ta ifrån politiken, den klåfingriga politiken, inflytande och bygga en teknokrati. Ett samhälle styrt av experter, som i sin tur styrs av produktionsmål. Journalister som söker fakta göre sig icke besvär. Medborgare som kräver ansvar kommer att få en tvåveckors sight-seeing i kommunal byråkrati utan att närma sig målet.)

Nysvenskan breder också ut sig som ni märker:

Kommunen kallas för Koncerenen. Det är affärsplaner och kundvalsgarantier, det är företagsledare och årsredovisningar, det talas om soliditet men inte kvalitet. Det talas om att "komma i kostymen" inte om behoven, och verksamheten ska styras med styrkort och prestationsersättningar istället för mål och budget och Upplands Väsby har blivit en kommun där medborgare kallas för kunder.

Dessutom är det en kommun där nu all vård är privatiserad och 85 procent av förskolorna är privata, det torde vara värst i landet.

Det är en kommun som sänkte skatten med 40 öre vilket betyder 30 miljoner kronor om året i minskade inkomster, vilket man ska komma ihåg tycker jag när nedskärningarna presenteras. Underskottet i år i Väsby blir ungefär 30 miljoner. Det hade vi klarat alltså om borgarna ine haft så förtvivlat bråttom med att sänka skatten.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Och det är bara början. Kolla vad chefen för Väsby Välfärd håller på med. Han skräddarsyr jobb för kompisar från Nya Elementar, struntar i MBL, avsätter chefer (mig) och har aldrig några svar på någon fråga, bara mantran.
hej från Kia

Eva sa...

Noticed. Återkommer i andra fora.

Morfar Lasse sa...

Nu har jag läst din sida flera gånger.

Eva, Du gör mig stolt över att ha en så stark och rättfram aktiv politiker till vän.

Sträck på dig, Eva, det har du all rätt att göra!

Eva sa...

Hej Lasse, tack.
Hoppas allt är bra både med dig och alla barnbarnen!