onsdag, april 15, 2009

Underhudsirritation

Kom hem sent i går kväll. Det blir sent nuförtiden, mötena drar ut på tiden. Irritationen strax under huden.

En sak är krisen. Den är. Absurda kurvor som självmordsstup pekar ned mot minustal och röda siffror.
En annan sak är när politiken abdikerat. Lämnat över. Lämnat walk-over.

De har min sympati, tjänstemännen, åtminstone en del av dem och alla gör sannolikt sitt allra bästa. Men demokrati och insyn fick stryka på foten.

I Upplands Väsby återstår att reda ut vad som hänt kanske, men att plus vände till femtio miljoner mindre - på fyra månader - är inte endast den stora finansiella krisens fel.
Det är effekten av snabba felaktiga politiska beslut som flyttat så stor del av verksamheten ut från kommunens inflytande att vi inte kan påverka ekonomin. Avtalen ska förhandlas om, hette det sent igår kväll.
Jo, pyttsan. Civilrättsliga avtal bryter man inte över en natt. Och eftersom det aldrig skedde en upphandling på skola och förskola, bara utdelning, så finns intet att förhandla om utom hyrorna. Jag tror inte vi kommer att få läsa rubriken att skolan si eller så har vräkts ur kommunens lokaler i år eller nästa år heller.
Återstår att skära i det som är kvar i kommunal ägo.

Hur man än gör är det gamla och barn i kommunal verksamhet som får betala. I alla fall så länge regeringen inte satsar på kommunerna, inte på utbildning och inte på omskolning.
Och att så många står utan a-kassa kostar redan nu fem miljoner mera årligen i vår kommun.
Så ställs den utsatte mot dem som bäst behöver stöd.

Var det värt alla miljarder i skattesänkningar?

Underskottet pekar mot 20 miljoner i år. Totalt på tre år uppåt 100 miljoner.

Även om vi hade återställt skatten med de 40 öre moderaterna envist ville vi skulle sänka så skulle det inte hjälpt, men nästan. 40 öre motsvarar 52 miljoner kronor, och det är uppåt 100 tjänster det.
Men nu kommer mellan 40 och 70 jobb eller mer att försvinna. Och det är en tjänst här och en tjänst där i skola. I förskola. På fritidsgårdar och i hemtjänst.
...

Detta är varför politiker ska blogga - också - fast det är trist och läsekretsen liten.
Idag berättar jag detta för dig. Och du som läser detta kommer att vara en av ett femtio-sextiotal kanske, i ett slags möte.

I morgon kanske vi möts igen, eller femtio nya eller kanske rentav hundra nya läsare. Varje inlägg har nog i snitt hundra läsare, det är inte mycket.
Men det är fler än jag träffar i fysiska möten om politiska spörsmål under en hel vecka.

Och jag läser antagligen din blogg ibland oavsett vad du tycker och skriver om, särskilt du anonyme som stretar mot skuggor, orättvisor, smärtor, ensamhet. Ofrihet.
Jag lär.

Det är också en sida av politikens bloggande. Man lär något ibland. Trist, ibland förtvivlat trist. Men nära livet.

Som politiken ska vara. Nära livet.

8 kommentarer:

Morfar Lasse sa...

Eva,

välkommen tillbaka på barrikaden! Jag förstår att du mår sämre än dåligt. Kan underhudsirritation bero på en allergi mot borgliga politiker och vadd de åstadkommer? Personligen hävdar jag i alla fall, att mina tre senaste EP-anfall är direkt utlösta av resultaten i Rosenbad.

En direkt effekt av deras politik, blir att troligen kommer att leva i Sverige igen och ta en aktiv roll inom partiets valarbete för 2010. Det grundar sig i sänkingar av pensioner och "urlakning" av kronas valutavärde.

Eva sa...

Intet ont som inte...

Men nej, jag mår ganska bra faktiskt, oförskämt bra, men är verkligen väldigt orolig. Det är inte trams utan jag är verkligen så orolig. Hos oss är nu 45 procent av de unga utan arbete också utan akassa och de har mer än fördubblats på ett år i antal. 147 för att vara exakt är dom och jag unnar varenda en av de ungdomarna en bra framtid.


Krya på dig, ta det lugnt. Du ska se att du tar dig genom och kan stanna i ditt älskade Spanien.

Kram/E

Lena sa...

Du vet väl att Täby förlorade målet om Tibbleskolan i Kammarrätten?
Detta innenbär att det mål som vi föräldrar i Väsby har i Länsrätten angående utröfsäljningen av Östra Väsby med största sannolikhet kommer att följa den domen enligt uppgift från Länsrättsrådman.

Eva sa...

Heja Lena! Jo jag följde det målet, och jag följer era förehavanden också men aktar mig som kanske du och andra föräldrar sett och märkt från att "politisera" den striden för mycket i hopp om att de som har ansvaret ska börja lyssna och inte bara avfärda er som "särintressen" eller ännu värre då "gå oppositionens ärenden". (Jag är för övrigt inte motståndare mot friskolor, det är hur man gör här i Upplands Väsby, och kör över föräldrar, barn och ibland personal, slarvet med skattebetalarnas pengar och framförallt oron över att kvaliteten försämras utan att vi i politiken har några redskap kvar för att kunna göra något åt det.)

Jag upprepar och sprid gärna det vidare - vill ni, så kommer jag och lyssnar. Eller så komemr ni hem till mig, jag bor iten så långt från de skolor det handlar om. Det går bra att ringa också, när som helst - jag står i telefonkatalogen men är dessvärre ofta borta på kvällarna, så ring min mobil 070-591 05 15.

Stå på er! Det var precis så det gick till när jag blev aktiv i politiken förresten, det handlade om skolan och mina barn och det jag tyckte den dåvarande kommunledningen ställde till med.

Nu läser säkerligen skolledningen också detta, även den är välkommen att höra av sig.
Med det vill jag tydliggöra att jag inte kan eller vill döma i en konflikt, men däremot tycker jag faktiskt att det är ett politiskt ansvar att alla barn får rätt till en bra skola, nära hemmet, och principen att usla chefer ska gå att lyfta ut. Och det är ju knivigt om cheferna äger sin - kommunala - verksamhet.

Eva

Lena sa...

Vi precis som du har absolut ingenting emot friskolor. Vad vi opponerar oss mot är att man säljer skolor till underpris. Dessutom gör man detta till personal som enligt de sista Pilenundersökningarna inte bedriver en speciellt framgångsrik verksamhet enligt barn och föräldrar. Östra Väsbys tre skolor ligger absolut sist i de två senaste årens undrsökning.
Om upphandlingen hade gått till på ett korrekt sätt så hade vi varit de första att böja oss och säga lycka till,även om vi önskat en annan aktör. Nu blir det istället så att vi som inte ens har barn i de skolorna tar striden för att föräldrar med barn i dessa skolor inte vågar.

Eva sa...

Ok. men låt oss anta att det nu kommer en fällande dom, och låt oss dessutom anta att den nuvarande oppositionen tar över ansvaret efter nästa val - vad tycker du då vi ska göra?
Håll med om att svaret inte är alldeles självklart.

Lena sa...

Som politiker tvingas man ibland fatta beslut som inte är helt enkla. Som politiker behöver man dessutom ibland erkänna att det som gjordes inte var rätt, dvs politikerna gjorde fel. Om det blir ett regimskifte i vår kommun så ser jag inte vad problemet skulle vara. Ni har väl fått städa upp värre skit än så här. Ettt uppenbart brott mot kommunallagen kan väl inte ignoreras bara för att det blir besvärligt, eller?

Eva sa...

Nej, det har du verkligen rätt i Lena.