tisdag, april 21, 2009

Fotbollssnack


Det har sina sidor att vara fan.

Man kan vara en jävel och en fan, säger polaren Per till mig.
- Vaddå??

Ja, om man till exempel hejar på Färjestad.
- Ja
I hockey.
- och?
INTE i fotboll.
- Självfallet sa jag, vart vill du komma egentligen.

Ja då kan man ju säga att man är en riktig fan eller hur?
- Ja. Det var ju skojigt.
Men om man hejar på Färjestad i fotboll då...
- ...är man inte riktigt klok!
Just! sa polaren Per. Men om man nu hejar på omöjliga lag som inte kommer i närheten av att vinna?

Nu börjar man ana oråd. Mycket riktigt avslutar polaren Per med att triumferande trumpeta ut:
Som exempelvis Djurgården!
- Rör inte mitt Djurgården, morrade jag.

Kommer de att vinna? Nä! Hejar du på dem trots att de spelar som en påse nötter? Ja! Vittnar det om någon som helst närhet till sunt förnuft, till själslig kapacitet kort sagt - är du riktigt klok, är du en djävul eller en fan?

Nej. Man är väl inte riktigt klok;
- Heja Färjestad! skriker jag över stockholmsnejden. En yrvaken duva stirrar förebrående från husnocken.

Jajaja ishockeysäsongen är över nu, sa Polaren Per. Nu ska vi tala fotboll och om det inte är bättre att vara en fan till lag som kan spela, som exempelvis Gnaget eller Bajjen.
- Snyft och snörvel.

Inga kommentarer: