lördag, mars 14, 2009

Bloggare för Mona

Den gode "Norre", måste vara mer än 80 vid det här laget, har överträffat sig själv i Aftonbladet med ett avgångskrav, inte bara på Mona Sahlin utan i stort sett alla kvarvarande medlemmar i socialdemokraterna utom kanske han själv.
Nå tanken är fri och ordet också. Och det är inte förbjudet att undvika slitage på hjärncellerna heller. Möjligen kan utomstående som inte haft förmånen att jobba med Erik tro att han är en smula senil, tro mig, det är han inte. Han har alltid varit en sur stöt.

Jag stödjer Mona, och tänker inte slösa tid med argumentering av typen vald, demokrati, gubbmaffia eller andra jämförbara argument.

Kanske fler vill gå med i en spontan motreaktion mot gamla surgubbar?
Bloggare för Mona. Använd gärna bilden, sprid den!









Fotot har jag förstås tagit från socialdemokraternas hemsida.
Men texten la jag till.

Foto: Anna-Lena Ahlström.






Eva Rundkvist, före detta reporter på Dala-Demokraten. Men det var Fruktansvärt länge sen, på Norres tid.

19 kommentarer:

Anna V sa...

Hej!
Bra initiativ, jag stödjer det. Det borde vara en självklarhet att stödja sin partiledare.

Fritt ur hjärtat sa...

Skriver ett inlägg nu där jag samlar fler som säger att nu är det nog. Använder bilden.

Eva sa...

Tack kompisar!

Eva Hillén Ahlström sa...

Hej Eva
Tack för ditt inlägg och bilden. Nu skulle jag gärna vilja "få åt mig bilden" men som inte allt för smart datoranvändare förstår jag inte hur jag skall göra för att få in den i mitt bildarkiv. Har du någon enkel instruktion?

Eva

Nathalie Sundesten Landin sa...

Jag har anslutit mig! Kram N

arne Källström sa...

Ett bra initiativ hoppa ni blir många och sätter dessa gubbar på plats. Det måste till något som sätter stopp på all den snedvridna och otäcka förföljelsen av Mona. Jag håller helt på er.

Olssons tankar sa...

Jag är med

Fredrik

Nemokrati sa...

Mona Sahlin har kört över sina väljare - därav väljarraset. När hon drev igenom Lissabonfördraget MOT sina egna gräsrötter, samt även mot LO:s medlemmar, vars ledning I SIN TUR lät henne göra det, så övergav väljarna partiet. Opinionsmätningarna efter 20 nov 2008 pekar rakt nedåt för hennes del. Inte konstigt.

I EU råder ett kostymvälde i jämförelse med vilket det svenska gubbväldet bleknar - denna kritstrecksrandiga församling lyses endast upp av Agneta Merkel som färgklick, och hon är väl inte heller direkt någon som går i täten för att reformera detsamma.

Lissabonfördraget som Mona Sahlin drev igenom avskaffar dessutom den folkvalda demokratin genom att riksdagens makt överlämnas till regeringen att besluta åt oss i EU.

Socialdemokraterna har sen länge frusit ut alla sina EU-kritiker oavsett hur många personvalskryss dessa fått.

Att säga ja till Lissabonfördraget är att säga ja till diktaturen.

I Tyskland är man mer vaksam - där har riksdagsledamöter inlämnat KRAV på att fördraget skall granskas mot grundlagen, till skillnad från vårt eget Lagråds släpphänta granskning. Ratificeringen är nämligen inte förenlig med vår grundlag, för att rättighetskatalogerna inte överensstämmer, och då är det inte tillåtet enligt vår grundlag att överföra mer makt till EU.
De rättigheter som saknas i Lissabonfördragets s k rättighetskatalog men som däremot finns otvetydigt inskrivet i vår grundlag är följande:
1. Rätt till skydd mot hemlig avlyssning.
2. Rätt till skydd mot åsiktsregistrering.
3. Rätt till skydd mot godtyckligt frihetsberövande
4. Rätt att delta i demonstration på öppen plats.

JUST de rättigheter som man nu lagstiftar bort med FRA-lagen, tele- och datalagringsdirektivet, europeisk arresteringsorder m fl.
I Berlusconis Italien föreslår man nu också lag som förbjuder anonyma bloggare, vilket innebär implementering av punkt nummer 2.

Den som lämnade in kravet på granskning i Tyskland är ingen mindre än son till Stauffenberg - officeren som utförde attentatet mot Hitler 1944, vilket kanske inte är så konstigt, med tanke på att Lissabonfördraget avskaffar demokratin precis på samma sätt som den tyska riksdagen gjorde på 30-talet; genom att överlämna riksdagens makt till regeringen som sedan kunde utse Hitler till rikskansler, som raskt sen införde lagar liknande de som nämnts här.

Hannah Bergstedt sa...

Här har du en till! Jag är så less så jag tror jag döööör på alla som lägger energin på detta gnäll.

Bäst gör vi det genom att disktuera vårt parti på hemmaplan och diskutera vår politik vart helst vi kommer åt.

Mvh Hannah Bergstedt
bloggg.s-info.se/bergstedt

Anonym sa...

Har aldrig gillat detta resonemang om gubbvälde och gubbmaffia och måste också påstå att de bästa arbetsplatser jag varit på var de med en majoritet av dessa gubbar.Ärliga svar och raka rör till skillnad mot många kvinnodominerade arbetsplatser med en djävla massa mygel till höger och vänster.Ni är förlegade i ert könstänkande och borde förpassas till soptippen för återanvändning.

Tessan

Eva sa...

För stöd - tack.
Hoppas vi blir många!

Hur gör man?
Klicka på bilden. Högerklick med musknapp så får du upp en möjlighet att "spara bilden som". Då kan du spara den på din egen hårddisk för att sedan överföra till din blogg.

Till er som argumenterar emot - idag har jag och mellan 50-60 kamrater diskuterat politik, lärt oss mer i samtal om framtiden, haft kul, sjungit och haft årsmöte en hel lördag, mitt under sclagerfestivalen. Tema Framtid.
Gott humör, Jävlaranamma. Kämpavilja.
Åsikten är fri som sagt.
Jag var med och valde Mona. Jag stödjer henne.
Det gör också medlemmarna i s Upplands Väsby. Och i mitt partidistrikt.
Faktiskt var det ett enigt kongressbeslut.

Inte fattar jag vad Lissabonfördraget har med det att göra, men har stödjer även det, självfallet. Det finns inget överkörande med den saken. Alternativet, har du kanske glömt, är väl Mastrichtavtalet? Dvs att 26 stater kan köra över den 27:e. Lissabonfördraget ger helt andra möjlighetr till lösningar dör Sverige kan återta täten exempelvis angående miljölagstiftning, nåt som för all del borgarna totalt missat.
Eller arbetsrätten.

Vilket de inte heller vill.

Alexandra Einerstam sa...

Jag är också med!

Nemokrati sa...

Till Eva: Alternativet där blir att gå ur EU - då det finns en utträdesparagraf, du tror det är en realistisk idé då eller?

Väljarna överger socialdemokraterna - men det bryr ni er inte om det heller? En majoritet väljare och LO-medlemmar var emot ovillkorad ratificering. Strunt i dem, strunt i det?
Hur tänker ni egentligen.

Vem ska då toppstyras.

Titta hur det gått för allianspartierna i högeralliansen som toppstyrt och bara struntat i sina gräsrötter:

Centern pekar finger åt folkomröstningar - kärnkraftsomröstningen - strunt i den, EMU - strunt i den

Folkpartiet överger sin socialliberala dimension.

Och socialdemokraterna har för länge sen övergett sina värderingar. Men det går bara fint då - utan ideologi, utan väljare bara kör på.

Varför har ni inte låtit EU-kritiker som får massor med personvalskryss styra politiken - nej, strunt i det väljarstödet också. Jag tycker att det verkar synnerligen odemokratiskt och nonchalant mot stora väljargrupper.

Mikael Sundesten sa...

Till nemokrati: Du skriver och undrar varför s inte har låtit EU-kritiker "som får massor med personvalskryss styra politiken"?
Vad är det för demokratisyn, undrar då jag?
I ett demokratiskt parti ska väl alla medlemmar få vara med och bestämma innehållet i politiken. Det kan väl inte vara förbehållit vissa som har en viss bestämd uppfattning i en viss fråga. Du anklagar s för att vara toppstyrt samtidigt som du förordar antidemokratiska metoder. Det låter inte helt genomtänkt.

Micke sa...

Ni gör Sahlin en björntjänst genom att ställa upp för Sahlin.
Att detta överhuvudtaget ska behövas är verkligen ett svaghetstecken för partiet.

Att äldre män överger partiet är ett känt faktum. Detta löser man inte genom att ställa upp för Sahlin. I förlängningen kan detta (i värsta fall) öka splittringen inom partiet.

Göran Persson gick ju på charmkurs och förändrade sig. Det är nog dags för Sahlin också. Hon lyckas uppenbarligen inte få männen att lyssna.

Eva sa...

Vad mycket konstiga saker det sprids - Göran persson gick på charmkurs och förändrade sig???
Var i hela friden får man sånt från?

Nån muf-klubb kanske?

Johan Ulvenlöv sa...

Bra jobbat! Har länkat och pushat för det hela i alla möjliga och omöjliga kanaler jag har till buds.

Eva sa...

Tack Johan, jag har noterat att det gav lite eko här och var.

Alla som nu bemödat sig, jag ska försöka hinna återgälda det med lite bakåtlänkar etc. Men det får bli till helgen, nu är tid en bristvara!

Priset tar dock Gertrud Sigurdsen, 86, i Aftonbladets debattsida i dag som visar vad uttrycket "gammal är äldst" verkligen kan betyda.
Läs hennes inlägg!

Eva

Tord Oscarsson sa...

Jag har följt partiets utveckling sedan jag var 15 år. Det har alltid varit så att vi tvingats söka samverkan med andra partier för att få igenom vår politik. Bramstorps Bondeförbund, Gunnar Hedlund och Olof Johanssons Centerparti.Sedan 90-talet V och MP via riksdag och representanter i departement.. Nu har Mona Sahlin med mediadrevet i hälarna varenda dag lyckats sy ihop
ett rödgrönt gäng som har goda möjligheter att få många sympatisörer och väljare. Jag beundrar henne för detta. Eftervärlden kommer att framhålla henne som en den som gav demokratin i Sverige en förnyelse.