onsdag, februari 25, 2009

Rojalistisk yra och semmelschwimeln


Delar av familjen kommer från trakter där man regelmässigt drabbas av Palt-schwimeln, ett tillstånd som även kan uppnås om man föräter sig på semla, hetvägg alternativt fettisdagsbulle. Har jag märkt.

Nu dränks ju detta av de extra halvtimmeslånga sändningarna i teverutan där de unga nyförlovade vackert ler in i familjekameran.

Nej, man gläds med kronprinsessan som äntligen får sin prins, men snubblar nu igen över ett av dessa ord som byter skepnad när man minst anar det:

Sålunda kommer kronprinsessans sidekick Daniel i framtiden i första hand inhämta apanage istället för Royalties.

När jag slår på ordet Royalties i Wiki framkommer:
"Royalties - not to be confused with the Royal family."

Annars trodde jag Royalties var ett plagg förbehållet HM Konungen.

3 kommentarer:

Morfar Lasse sa...

Eva,

Igår åt jag årets semla. Det finns ett norskt bageri, som gör dem i Torrevieja. Gott och härligt fettbildande.

Bröllopet ger jag blank fan i! Jag blev repulikan innan hennes pappa gifte sig. Personligen tycker jag, att hennes pappa har råd att betala bröllopet. Det får ju vanliga pappor göra!

Nathalie Sundesten Landin sa...

Ännu vanligare är det väl att brudparet själva står för sitt bröllop. Eller? Min pappa skulle ALDRIG ha betalat mitt.

Eva sa...

%D
Håll i hatten. Jag gillar rojalistiska yror.
Bröllop och ståt.
Blommor och blankryktade hästar spända framför glasvagnen. Sagoklänningar och furstliga middagar.
Hurrarop och folk längs gatorna.

Vi hyser en kungavän mitt i de röda fanorna!
Mig!
=D