fredag, februari 20, 2009

Maud Olofssons oanade affärssinne

Sabb ska rekonstrueras.
Jag känner till ett flertal bilar som rekonstruerats många gånger om, vissa konstruerar flera modeller varje decennium.
...
En sak förvånar en smula, och det är Maud Olofssons hätska utfall mot Saabs affärsplaner.

Utfallen mot GM, ägarna, kan man begripa.
Man kan begripa att en moderat, förlåt en centerpartist menar jag förstås, inte vill "förstatliga företag". Visserligen är lånegaranti nåt annat, men principen kan man förstå.
Man kan rentav begripa den där "laissez-faire attityden; Nej nu får ni allt klara er själva i Trollhättan!" eftersom vi talar om en sann marknadsliberal som tror att marknaden och sänkta skatter klarar alla problem.

Men jag är uppriktigt sagt förvånad att en Västerbottning med 2:a i matte, 2,9 i snittbetyg och som aldrig i hela sitt liv lyckats driva ett enda företag med vinst men har viss erfarenhet av konkurslagstiftningen. Att just hon har dessa oanade kunskaper att bedöma affärsplaner för stora företag.

Trollhättan; Man kan notera en optimistisk jädraranamma hos såväl lokalpolitiker som lokala företrädare för företagsamheten i Trollhättan.
Men har ni nu tänkt på att om det är västsvenska företag, i s-kommuner, som har akuta problem så är regeringen inte särskilt villig att hjälpa till. Just det har naturligtvis både företagsledningar och politiker i väst-sverige noterat, de har antagligen insett redan från början att de blir övergivna och det av politiska skäl.

Undrar om det blir samma ljud i skällan när nu den ekonomiska krisen sprider sig till det högerstyrda Stockholm, och arbetslösheten rusar iväg även här? Skule inte tro det, när det är Fredrik Reinfeldt grannar det handlar om.

...
I kanten noterar jag att 70 000 IT-jobb försvann på en enda månad, i januari 2009. (Globalt).

Jag är oroad. Därför går jag nu och förbereder fredagsmys tillsammans med familjen istället.

10 kommentarer:

Mike sa...

Lita aldrig på en Bilderbergare.

Omvandla bilarna så vi kan tanka dem med vatten

The White Boy sa...

Eva: kan du räkna upp 5 årsredovisningar där SAABs biltillverkning har gått med vinst så kommer jag personligen ge 1000 kr till av dig valfri insamling.

Det borde väl inte vara så svårt? Ett sådant fantastiskt företag?

Intressant även att du kommenterar Monas problem med att sköta företag...

The White Boy sa...

Mike : Snälla, berätta för oss ovetande hur en vattendriven bil fungerar. Jag är ytterst nyfiken...

Eva sa...

Mike.
De är för unga för att veta vad Bilderbergare eller the Bilderberg foundation är för nåt. Förklara gärna.
Men jag hade inte en aning om att Maud Olofsson skulle ha deltagit i deras möten. Jag trodde att den klubben bara släpper in inflytelserika människor som har något att dela med sig av...

The White Boy. Varför skulle jag göra det? Kan du ge mig en vettig förklaring till varför jag skulle överhuvudtaget recensera en affärsplan från Saab, Volvo eller något annat av våra stora industriföretag?
Jag lämnar med varm hand åt proffs att göra en bedömning.
Dit hör inte Maud Olofsson.

Inte du heller tydligen. Mona Sahlin har inte drivit företag som gått i konkurs, den erfarenheten saknar hon onekligen.
Men inte Maud Olofsson.
http://www.fokus.se/2007/06/det-tunga-arvet/

PS.
GM har idag köpt av Saabs leverantörsskulder. FYI

Vinterprinsessan sa...

Vad har Mauds betyg och Norrland
med saken att göra ?
Maud presenterar alliansens ståndpunkt, Vi har ju inte ministerstyre i Sverige ?!!!?
Det är just detta osedvanligt fåniga kommentarer om ställningtagandet i Saab-frågan som kommer säkra alliansens seger i nästa val.
Nä, du kärringen mot strömmen. är det några som haft vanan att alltid välja vägen medströms...så är det socialdemokraterna....med sin lismande och insmickrande partiledare. Maud Olofsson har just visat svenska folket att hon inte faller för påtryckningar, att hon har karaktär och vågar står för regeringens linje och inte minst...gå motströms !

Och du Eva, -förväxla inte utbildning¨sresultat med intelligens...........

Inge sa...

Maud Olofsson och regeringen har förhandlat med GM.Tydligen med resultat att man är djupt besviken - ja rentav förbannade.I ilska häröver slår Maud Olofsson igen dörrar.Nu ska Saab bli självständigt med visst stöd initialt från GM. För alla i som vill ta chansen att en hitta en nisch för ett svenskt Saab sprider sig nu en enorm besvikelse över regeringens rigiditet.

Mike sa...

Se filmen Endgame av Alex Jones För en lit mer detaljerad förklaring av Bilderbergergruppen.

Vattenbilar drivs genom Electrolys av vatten till vätgas.

Processen är barnsligt enkel.

http://www.youtube.com/watch?v=a74uarqap2E&feature=related

Genom electrolysen splittras vattnets molekyler pga elektron överskott och syrgas och vätgas frisätts.

Borra ut tändstiften.

Tänk dig denna princip.

Du har ett rör som är negativt laddat och gängat på utsidan.
längst ut har du en tråd men samma princip som tändstift.
I detta rör har du en backventil och flera mindre rör , ett rör i ett annat men små mellanrum mellan dessa rör.
Varje rör har sin laddning så den yttersta är ex negativ och näst aposetiv och nästa negativ och nästa posetiv osv osv med andra ord varannat rör har olika laddning.
Detta för att utvinna gasen i mellanrummet mellan dessa rör så effektivt som möjligt.
Detta ersätter tändstiftet.
Detta rör har du kopplat till en vattenpump och samtidigt en strömkälla.
Så ju mer du trycker ner pedalen desstå mer vatten pumpas in i rören samtidigt som strömen till själva electrolysen ökar.

Resultaten blir att du pumpar in vatten i ena änden och får ut gas i andra.

Barnsligt enkelt.

The White Boy sa...

Eva, du skrev "Mona Sahlin har inte drivit företag som gått i konkurs, den erfarenheten saknar hon onekligen."

1997? Hur gick hennes företag det året?
http://www.sourze.se/Mona_Sahlin_alliansens_b%C3%A4ste_v%C3%A4n_10568196.asp ett av många träffar som förklarar hennes affärssinne...

Angåeende saab så sitter vi nog i samma aituation... Jag litar inte på Mona då hon kör sina företag i konkurs. Du har samma problem med Maud. Fast när det kommer till att låna (ut) pengar som inte är ens egna så har iofs Mona större erfarenhet av detta...

Eva sa...

Nej, jag avser inte att förväxla intelligens med utbildningsresultat, människan är väl inte minister för inte heller. Men att bedöma affärsplaner känns ju som om det krävde en del UTbildning, åtminstone elementär sådan som exempelvis ett motsvarigheten till godkänt i matematik. Eller grundläggande färdigheter i företagsekonomi, något jag exempelvis helt saknar.
Det säger antagligen sig självt att jag inte betraktar mig som idiot för den skull ;)

Nu säger en eller annan att hon har ett helt departement som kan hjälpa henne med de sakerna och det är naturligtvis korrekt, det är dessutom extremt duktiga människor som arbetar i regeringskansliet och inte minst på näringsdepartementet.
Jag vet. Jag har jobbat där i två år.
Men jag tycker också det är en smula klädsamt, i så fall, att vila på den hjälpen som statsråd när man formulerar rasande angrepp på ett företag som, om det går omkull, drar med sig en hel industri och i storleksordningen 150 000 jobb.

Vi talar om krishantering.

Volvo behöver Saab och omvänt. Det är nog en ganska realistisk bedömning att på varje Saab/Volvo-jobb går ungefär nio jobb till, i form av underleverantörer.
Där behövs en konstruktiv dialog, inte ett inferno till statsråd som beter sig som en ilsken bålgeting. Och som tvärt dömer av affärplanen som "orealistisk."

GM tar skulderna.
Saab har en framtidsplan. Varför inte bejaka det arbetet då? Otroligt nonchalant mot alla de som berörs. Man kan säga nej på olika sätt.

När det kommer till kommunikation är jag ledsen att meddela att jag inte tycker Maud Olofsson håller måttet.
Om det beror på brist i utbildning, allmänbildning, intelligens, allmänt hyfs eller en vansinnigt slug strategi vars bakomliggande avsikter övergår mitt enkla förstånd vet inte jag. Men jag ser ju att hennes uttalande sabbar de eventuella möjligheter som kan finnas att göra en rekonstruktion av Saab. Hon medverkar inte positivt.

Låt mig säga så här.
Jag förstår om Saabledningen just nu helst av allt skulle vilja låsa in vissa statsråd och kasta bort nyckeln en vecka, eftersom de uttalanden som görs snarare förvärrar situationen.

Jämför med den engelska regeringens uttalanden, samma sits, samma sakfråga, samma slutsatser, samma politiska bedömning av politiker med milt talat en annan politiska agenda än den Maud Olofsson har. Men en helt annan ton eftersom det är en regering som bryr sig om de människor som är beroende av den engelska bilindustrins framtid.

Olofssons affärer med hushållningssällskapet i Västerbotten är en visa i bygden säger mina vänner däruppifrån, men de är naturligtvis färgade av åsikten att Maud Olofsson är en fulllkomlig klåpare när det gäller företagsamhet, generellt och i synnerhet. Och oavsett eventuella politiska preferenser, det finns många centerpartister av den gamla stammen däruppe.
Skulderna översteg en miljon, ett älskat hus fick tvångsförsäljas.

Mona Sahlin är inte skyldig någon ett öre efter sina år som företagare. Hennes företag gick inte i konkurs. Om hon var en lyckad eller inte lyckad affärsman vet inte jag, jag skulle tippa på att hon är väsentligt bättre som statsråd. Den referens The White Boy lämnar innehåller lögner, väldigt enkla att dubbelkolla dessutom.

Mike.
Saknas inte ett led - det är en perpetum mobile, en evighetsmaskin, du beskriver. Problemet ligger i att lagra energin för användning när den behövs. Men det bedrivs en hel del forskning på området och tar jag inte miste är det framförallt lagring av energi i exciterad väte som är intressant då,
Vätgas+syre=vatten.
Det omvända förloppet alltså, starkt förenklat.

En neutron (inte elektron) som innehåller energi nog att slå sönder en vattenmolekyl måste "hämta" sin energi någonstans. Vatten är ju en av de stabilaste molekyler naturen känner. Och då har vi som du raskt inser kommit in i kapitlet nukleär energi, dvs principen för kärnkraft, också detta nu starkt förenklat.

I det aktuella fallet handlar det om elektrolys, som kan beskrivas som elektronvandring. Kräver dock ström - energi i lagrad form. Du kan iofs bygga ett "batteri" genom att sätta en kopparplatta i ena änden av en potatis, och en zinkplatta i den andra änden, då uppstår elektrolys, elektronvandring, ström. Den enkla principen bakom ett batteri.
Rent vatten är ingen vidare elektronbärare, men om man häller citron i exempelvis går det bättre.

Historien om Stan Meyer och hans vattenmobil är en modern vandringssägen, fylld med konspirationsteorier, men med verkliga komponenter.

Men vad han de facto gjorde var att han byggde ett batteri, och en batteridriven bil, som han kallade vattenbil och all samlad vetenskap vid tiden för hans experimenterande konstaterade att det var en bluff, en utopi. Han hade i själva verket byggt en maskin för en relativt simpel elektrolysprocess, det vill säga ett batteri, samma typ av process som de flesta får lära sig i grundskolan på fysiklektionerna.
Fascinerande historia för all del.

Vill man spinna vidare på det, alltså elbilar, seriöst pågår jätteintressant forskning - elbilar är ju en tråd där den häftigaste är den här lilla sötnosen som jag gärna skulle ha velat äga, en Tesla Roadster http://www.teslamotors.com/, men annan ännu mer intressant utvecklingslinje handlar om solcellsdrivna bilar som ju verkligen skulle revolutionera bilen.

http://www.branschnyheter.se/article42342.php

Men Toyota verkar leda kapplöpningen just nu;

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090107-toyota-solcellsbil/index.xml


Så Mike, med det sagt: din grundtanke är nog exakt vad Saab och Volvo borde, nämligen accelerera forskningen kring bilar som helt eller delvis drivs av energislag som inte påverkar miljön eller klimatet.

Visst vore det väl häftigt med ett totalförbud mot bensindrivna bilar 2015, åtminstone i storstad där kollektivtrafik hade varit ett alternativ om den moderatledda alliansen hade satsat på det.
Vilket de inte heller gör.

Mycket snack och lite verkstad.

Är Maud Olofsson regeringen? var så en tanke som dök upp här nu.
"Maud presenterar alliansens ståndpunkt".
Ja, det hoppas jag. En splittrad regering är inte en drömsituation när landet befinner sig i ekonomisk kris.
Så vinterprinsessan får ursäkta att jag ger mig på budbäraren, du har naturligtvis rätt i att huvudansvaret, det bär Fredrik Reinfeldt.
Men han tar det inte.

Häng med nu vad Reinfeldt sagt för begåvade saker om Saab:

December 2008:
"Svårt att agera när Saab inte är svenskägt.
"http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_916799.e24


12 februari 2009
"Saab inte ett längre självständigt bolag"

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_2461567.svd

(och kan därför inte få lånegarantier)

15 februari 2009, förhandlingarna med GM bryter ihop:
"Vi kan inte bygga bilar som människor inte köper"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4421697.ab

(Detta sker då GM, får man förmoda i samtal med regeringen, har meddelat att de ämnar frigöra Saab, till ett självständigt, svenskt bolag. Att lånegarantier behövs, 5 mdr. Men att GM köper loss leverantörsskulderna så Saab står rent att börja på ny kula. Då vänder retoriken)

18 februari:
"Staten ingen bra ägare"
respektive
"pengar tas från skola och sjukvård. "

http://www.hbl.fi/text/ekonomi/2009/2/18/d23676.php

Effektiv stoppboll kanske, men inte nödvändigtvis sant.
Ingen har talat om att staten ska äga Saab, allra minst Saab. Eller S. Eller ens V.
Staten har fler konton än skola och sjukvård - var ska de 28 miljarder regeringen anslog tidigare under hösten för "utveckling av idéer" inom bilindustrin tas ifrån? Tas de också från sjukvården då?
Det är en ganska effektiv retorik, men på gränsen till lögn.


Till sakfrågan då:
Kan Saab överleva?
Saabs ledning svarar ja, men att den behöver stöd i form av garantier för att kunna ta upp lån.

Man kan välja att inte tro på det.
Man kan välja att tro på ledningen för Saab.
Man kan också, vilket förefaller klokt, välja att inte veta, om man nu inte vet, men att försöka lyssna.

Och det oavsett vilka förluster under vilka många år Saab och för den delen Volvo PV har redovisat.

Men från lånegaranti till statligt ägande är det faktiskt alldeles oavsett vad man tycker, ganska långt.

I nöden prövas vännerna.

Mike sa...

Det finns redan värmesystem för hus baserad på tekniken.

Att det fungerar är det ingen tvekan om se experimenten på youtube som exempel.

Att sedan kalla något för en konspiration är lätt speciellt när massa odebunkad information utlagd av intressenter som inte vill att tekniken ska vara tillgänglig för alla finns överallt på nätet.
Lagring av gasen behövs inte den produceras kontinuerligt.

Den iden du har med lagrad gas komemr från iden med att man forfarande ska behöva betala för bränslet genom att mackarna ska endast få utvinna gasen och tanka det i bilen under högt tryck.

Jag föredrar och tanka min bil med vatten helt klart än med en extrem explosiv gasmix.

Men det är en fråga om Vinst och monopol.

Man kan även bygga bilar som omvandlar rörelse till luft och energi som aldrig behöver tankas.

Det finns många olika lösningar på problemen .

Saab skulle helt klart behöva något nytt men lär knappast bli verklighet , menar monopol framför allt Right?

Och dom samhällena som håller på förfallla skulle behöva bärja med kretsloppsodlingar nyttjande denna teknik ochså.

Men dom vill inte att vi ska ha det gott så enkelt är det.

Nu planeras krig utomlands ochhitleragendor på hemmaplan så det finns inget utrymme för mer frihet för folket på något sätt.

så går det med Bilderbergarpack i styret.