tisdag, februari 03, 2009

Integritetsdebatt - en vända till!











På kommunstyrelsens möte igår fick vi veta att skadegörelse och klotter minskat med 40 procent tack vare övervakningskamerorna som kommunen satt upp lite varstans. En entusiastisk moderat ledamot berättade det.
Jag har inte sett dem, men det har tydligen de vanartiga klottrarna då.
Om det vore sant, kanske man skulle ha dubbelt så många kameror och få bort klottret helt? Eller?

(Personligen tror jag det faktum att klotter tvättas bort inom ett dygn har fått den effekten att det inte är så kul att klottra, och att det påverkar mer än kameraövervakning som hittills inte verkar ha hejdat någon från att klottra på pendeltåg och i tunnelbanor.)

Särskilt i skolan är jag skeptiskt till kameraövervakning, men jag är medveten om att många tonåringar vill ha dem där. Jag är helt förundrad över att det förefaller helt ok att kameror följer varje steg vi tar.
Ingen rasande folkrörelse mot kameraövervakning inte.

Och att elektroniska spår efter korttransaktioner och annat vi gör enkelt kan spåras - inte av staten, men väl av kortutställarna.
" Vi har anledning att tro att ditt kort kommit i orätta händer. Därför är det spärrat, nytt kort kommer inom tre dagar."
Så kan det låta.
Hur vet då kortföretaget att mitt kort kommit i orätta händer? Jo, de kartlägger mina rörelser. Om jag plötsligt gör något som bryter mot vanan, så går larmet.

Det är ju bra, för all del. Jag är beredd att ta riskerna det innebär att kortföretagen spårar alla mina rörelser, och uppenbarligen har system för att lagra hur ofta och vad jag handlar hos vem.
Så länge inte informationen hamnar i orätta händer. Vad det nu är.
(Och vilken information! Jaha, nu köpte hon 3 liter mjölk. Aha, nya handdukar minsann! Jasså, två kvällstidningar! Sen lunch idag. Gud vad trist det måste vara att vara kortspion. Vilka knäppa diskussioner de ska ha över fikabordet...)

Förresten, så vet jag ju att information har hamnat i orätta händer. Det är därför kortföretagen med ojämna mellanrum byter kortet.

På mitt första besök i Ukraina för en massa år sedan, beväpnad med en relativt modern mobiltelefon, fick jag pushmeddelanden som berättade att jag var välkommen och det på svenska. Nu är det där ju en normalitet lite varstans, men jag kände mig - och var sannolikt det också - övervakad.

För ännu längre sedan, på den tiden jag var arg, ung kvällstidningsreporter, skrev jag en del om den tidens nynazistiska svenska rörelser, inte mycket men tillräckligt för att få brevlådan full, hot på telefon - och bli övervakad.
Jag vet fortfarande inte av vem, men det yttrade sig i att plötsligt rörde sig nya fordon runt huset där jag bodde, med varma motorhuvar mitt i natten. Jag tog det säkra före det osäkra och räknade med att det inte var goda killar i de där bilarna.
Fast innerst inne undrar jag om det inte var det i alla fall. Good guys, som dock inte informerade mig om att de höll ett öga om det nu var så.

Som fenomen är detta intressant alltså.
Fixa ett tåg i protest mot övervakningskameror, och jag tågar med.
Fixa ett tåg i protest mot att kortföretag och banker kan kartlägga alla rörelser utan att be om lov. Jo förresten, jag har bergis skrivit på en finstilt paragraf någon gång utan att vara medveten om det.
Fixa ett tåg i protest mot att varje gång jag överhuvudtaget gör en rörelse på internet så spåras och spanas på mig, med kakor eller programsnuttar eller alla dessa miljontals kontrakt man ingått genom åren för nöjet att få surfa, använda en musikspelare, plocka hem ett program på prov, nätverka eller blogga eller handla. Eller eposta. Och som slutar med att epostlådan blir överfull av specialdesignad reklam och nya kakor lagras i datorerna. Som kartlägger, samlar information, sprider den till - ja, vem då?

Fixa ett tåg i protest mot en lag som tänker sig dela ut IP-numren i syfte att upphovsrättsinnehavare, stora multijättar till bolag, systematiskt ska kunna leka polis, jaga reda på mina barn och bussa på dem räkningar för att de misstänks ha skickat musik, filmer, bilder till varandra utan lov.

Och jag är med.

Men hallå. Var tar ni som fredar den personliga integriteten vägen när det handlar om rätten att slippa kameraövervakning i skolan?

Får jag nu en storm av inlägg igen? (Som när jag skrev en kritisk rad i förrgår om motståndarna till signalspaningslagen.) Knappast. Alldeles för många är alldeles för vana vid kameror och är beredda att ta den risken att vi sakta bygger in oss i ett övervakningssystem. Som givetvis kan missbrukas.

Om spårning av kontokorten kan man påstå att det är frivilligt, men det är ju bara delvis sant, precis som Facebooks ägande och spårande av allt jag gör där är frivilligt. Hur många är medvetna om vad de lämnat ifrån sig?


(Bilden hittade jag via BoingBoing, den föreställer kampen mellan det engelska övervakningssystemet och den engelska vinter som just nu lamslagit Londonborna. Vintern leder med stilpoäng. Den fotografen har medvetet delat ut sin bild så att jag kan använda den. Eller?)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår allt mindre vart du vill komma?
Det har ofta förekommit på bloggar att folk som ogillar FRA-lagen också har vänt sig mot överdrivet bruk av övervakningskameror. I allmänhet har dock FRA-lagen upplevts som värre.
Det är dock bara bland FRA-lagens försvarare som det egendomliga argumentet framförts att eftersom övervakningskameror kan medföra integritetsproblem så bör vi därtill införa massövervakning av elektronisk kommunikation.
Ungefär som om man i klimatdebatten resonerade som så att eftersom bilismen ger koldioxidutsläpp, så bör vi bygga mängder av kolkraftverk som också ger koldioxidutsläpp.
Läste du debattartikeln i Aftonbladet idag förresten?
Och vad gäller devisen "Intresset ljuger inte" - det sägs att du jobbar på MSB, en organisation som väl har en viss samhörighet med FRA. Ju bättre det går för FRA, desto bättre går det för MSB, visst är det så?

calandrella sa...

Ja, jag är inte lika negativ till företags övervakning - där har man trots allt valt att använda det företaget, och godkänt något avtal som tillåter det (testa att läsa igenom ett sådant avtal, bara på skoj, någon gång - det är förbluffande hur många rättigheter de tar sig). Jag gillar inte sådan avtalsgodkänd övervakning, men det bör ändå vara lagligen okej. Faktiskt kan jag välja att inte använda webbplatserna/företagens produkter, och slippa övervakningen.

"Alldeles för många är alldeles för vana vid kameror och är beredda att ta den risken att vi sakta bygger in oss i ett övervakningssystem."
Sant.

Jag är dock mer negativ till övervakning av kommunikation än övervakning i offentliga miljöer efter vem som varit var. Men, förstås, det kan missbrukas: ponera att någon är på väg att läcka ut uppgifter till pressen från polisen. Någon superskandal. Då använder polisen känsliga uppgifter - vad vet jag, besök på ett partis kansli, om personen ifråga håller hårt på sin valhemlighet, eller något dylikt - mot personen, och hotar med att offentliggöra de känsliga uppgifterna om personen läcker ut information om skandalen till pressen.

Angående bilden du använde, så är det korrekt: upphovsrätttsinnehavaren har släppt vissa av sina upphovsrätter, kan man säga. vederbörande har nämligen släppt bilderna under den fria upphovsrättslicensen Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0. Vissa villkor måste uppfyllas vid användande: attribution samt angivelse av licensvillkoren (lättast genom en länk till licensens webbssida, http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/deed.en). Eftersom du inte gjort något av detta - njae, möjligtvis kan länken till flickrbilden räknas som attribution - har du begått upphovsrättsbrott. Sedan att någon i praktiken skulle bry sig är extremt osannolikt...

Erik Johansson sa...

Lika hemskt det, men kameror är ännu svårt att hantera helt automatiskt. Medans de flesta under 30 förstår att IP traffik är faktiskt går att få ut ganska mycket av. e.g. när, var, hur, vad, med vem och till och med varför.

När man köper via korta så skickas bara köpesummann inte vad man har köpt. Så det ser bara var och när du handlar inte vad och hur.

Jag tror inte du inser hur stor del av vårt liv som ligger på servrar utan för Sverige, och hur mycket detta kan spåras mha FRA lagen. Om man inte ser på TV längre, och engagerar sig i förenings liv via nätet, så är din exponering för TV kameror mycket mindre än nätexponeringen.

Du tar upp en massa hot mot våran rikssäkerhet, som må vara sanna, det är bara att din analys av hur man löser dom är helt missriktad. FRA lagen kommer t.ex. inte att hindra en regering från att utvisa "terrorister" för att torteras i Egypten. Snarare tvärt om så kommer informationsdelning mellan spionorganisationer att öka risken för att medborgarare runt om i världen utsätts för tortyr.

Eva sa...

Tack för alla tre debattinläggen.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har överhuvudtaget inte med min privata blogg att göra.
Det är ingen hemlighet att jag jobbar där och nu väljer jag att utgå från att det där inte var ett försök att tysta mig.
Om nu nyfikenheten väcks föreslår jag alla som läst detta att läsa på lite vad MSB gör. Det är spännande och viktigt. Många känner kanske verksamheten som Räddningsverket, Krisberedskapsmyndigheten och Styrelsen för psykologiskt försvar, som lades ned vid årsskiftet och istället skapades då MSB.
Försvarets radioanstalt är en helt annan myndighet. Jag förstår J att du ville vara anonym när du skrev det där.

Calandrella - tack, du tog inpasset seriöst. Uppskattas.

Erik, vi har olika åsikt. Jag lär inte övertyga dig, och du kommer inte kunna övertyga mig om att vi inte ska ha signalspaning reglerad i lag, även den som gäller kabel. För alternativet är att vi inte har saken reglerad i lag. Eller att vi stänger ned den delen av svensk underrättelseverksamhet.

Men nu är frågan en smula överspelad. Vi har lagen, den ses över redan innan den kom i bruk och konsekvenserna av den översynen diskuteras inte. Tyvärr. Det borde diskuteras.

Erik Johansson sa...

Jag var aldrig emot diskussion om FRA lagen, idén är ju som en våt pojkdröm, jag skulle tycka det var underbart att kunna plöja igenom all den datan om folks trafik. Jag förstår FRAs eufori.

Problemet är väl när åsikterna gör att man tänjer lite på sanningen. Främst att bara trafik som ska utanför Sverige får avlyssnas, men också alla dina exempel på liknande problem.