onsdag, februari 11, 2009

Att Blogga, Twittra och Noggla i ett salutogent perspektiv


Salut- o-gents, friskt dansband med gentlemen, som heter Salut, från svenskadansband.se

Just när man trodde att man hängde med, strax före den stora utskällningen från en generation Z över hur hopplöst mossig man egentligen är som håller på med Facebook. Nu! När alla andra slutat för länge sen. Och bloggar, jätteute! Om man inte tjänar pengar på dom.


Så upptäcker man att Twitter är passé också:
Nanoblogg. se. Ettords-bloggen. Ni hänger väl med?


Då fick jag lust att hålla på med en massa motsatsord, faktum är att jag råkade nog inspireras av Stationsvakt också, uppriktigt sagt. Som hittade ett ord genast; frusenhet.

Gillar det.


Nå. Inspirerad alltså:
Klisterminne brukar vi säga hos oss, motsatsen måste ju vara Twitterminne.


Han för i dansen. Hon mot.
(Att föra, att mota.)
Hur avstavar man utförslut? Utförs-lut eller Utför-slut? Betyder de förresten ens samma sak?


Motsatsen till blogga är väl alogga.
Dåligt.
Motsatsen till blogga är väl bloggb.
Värre.


Man går först till affären för att inhandla mjölk, sen till systemet för att köpa ut. Visst är det konstigt!


Deja vu - igen.
Och om vi tar det där i repris: da capo?
Fläkt-fan och Cockpit - dom är för gamla. Men trummisen som spelar på ackord som han avslutar med dubbelslag, han sysslar väl ändå med en taptologi?
Urrk.!


Värsta var i alla fall genomgången idag, nämndssammanträde, där med stort allvar i rösten Någon plötsligt säger "Salutogent perspektiv" och dessutom har smugglat in ordet på en sån där halvt oläslig oh-bild med många färger och små bokstäver i gult.


Jag ser mig om. I rummet drygt 20 fullvuxna personer och jag är beredd att käka upp en hel hattaffär på att ingen runt bordet begriper vad mannen därframme just sa. Och ingen frågar.


När han två oh-bilder senare upprepar, mitt i ett nytt stycke med små gula bokstäver, "Salutogent perspektiv", så börjar jag undra om vi inte är med i ett bisarrt psykologiskt experiment med ord som är fullkomligt påhittade.
Ska vi våga fråga?
Eller är grupptrycket så stort att ingen törs?

Eller att alla tänker att:
"Javisst. Självklart! Det salutogena perspektivet måste vara utgångspunkten! " Och håller god min liksom. Alla utom jag som lyckas låta bli att fnissa.


När vi går hem en timme senare har fortfarande ingen frågat. Väl hemma slår jag upp det salutogena perspektivet och får genast en ny utsiktspunkt för veckans kallprat vid kaffemaskinen.

Ducka omgivning! Nu ska jag genast nanonifiera det: salutogenperspektivet!


Men vad heter då nanoblogga, verbet? Twittra, enkelt, lustfyllt. Nana. Larvigt. Nanna, betyder nåt annat.
Nanoifiera. Nonagrafera kanske. Det blir bra. Nanografera.
Jag ska nanografera. Eller noggla. Skriva nanoblogg.


Perfekt.
Det är som fickla (lysa med ficklampa)
Först bloggar man lite
Sen Twittrar man.
Och sen avslutar man pampigt med att Noggla att man ska nanna:
Gnatt!


PS Fanns det inte en glass som hette Noggler?
PPS Jag frågar en kompis på Twitter om hon förstår sig på twittrandet. Inte.
Sen frågar jag nästa, en aktiv twittrare. Inte heller.
Nu har jag slutat fråga.
Undrar om ABF har någon studiecirkel? Förr knypplade man på ABF, nu twittrar man. Och om det möjligen går att slå ihop den kursen med en cirkel om livets mening när man ändå håller på med mysterier...

And by the way:
"Att arbeta med ett Salutogent perspektiv innebär att man utgår ifrån det friska och positiva. Den som har en förmåga att skapa och se sammanhang klarar svårigheter och påfrestningar mycket bättre."

Det är så jag överlever. Jag har ett salutogent förhållningssätt till alla bekymmer!

Skulle jag nu tystna en vecka eller två så beror det på att jag håller på att äta upp en hattaffär, därför att nån besserwisser vid sammanträdesbordet påstår sig veta betydelsen av Salutogena perspektiv.

4 kommentarer:

Erik Laakso sa...

Haha, roligt skrivet. För övrigt var jag igår på ABF i Norrtälje och höll workshop om bloggande och twittrande och hur man använder sociala medier för att marknadsföra åsikter i opinionbildande syfte. :)

Johnny sa...

Vilken genomgång. Nu är ämnet motsatsord helt uttömt, tror jag. :-)

Morfar Lasse sa...

Eva,

Guuud va´ bra!

Får man ditt salutogena perspektiv, en merkantil tolkning.

Min morfar sa ofta: "Sprit är hälsa, hälsa ofta!"

Eva sa...

Tack pojkar, ja, Erik, jag såg att du håller föredrag lite varstans. Du kanske skulle studsa över till oss i Väsby under våren? Det vore kul och lärorikt för fler än mig om du skulle vilja det, och jag skulle nog försöka samla ihop lite fler norrortbor än bara närmast sörjande sas.

Fnitter Johnny och morfar Lasse - ämnet är outtömligt! Allvarligt talat så letar jag ständigt efter motsatsled, många goda talare använder det greppet:
Fellow americans. Don´t ask what your country can do for you, ask what you can do for your country.
För att ta ett av de välkända.
Visst är det kul att lattja med ord!