onsdag, januari 14, 2009

Twitt eller dubbelt?

FAQ
För alla som inte heller förstått vad man ska använda Twitter till.

Jag har nu kommit på vad man ska använda Twitter till.
Eftersom Twitter begränsar - 140 tecken - så är det motsatsen till de drapor som skrivs exempelvis på denna blog.

Så vi som älskar det korta. (Också)
Och sysslar med usla ordvitsar.
Har.
Chansen.
Att få ut våra usla vitsar.

För den som tycker detta är rena grekiskan kan jag bara säga två saker:
Skaffa barn.
Låt dem växa upp så blir de tonåringar.
Låt dem terrorisera dig med konstiga saker under hela uppväxttiden, som exempelvis dataspel.
Slå sen tillbaka skoningslöst:
Va? Har du inget Facebookkonto? Vad är ditt Twitteralias, jag sökte dig men fann dig inte?

För alla som inte är mina barn och som läser detta, fungerar alltså Twitter sålunda att vännen N skickade - via Twitter - ett meddelande som landade i min epost som jag självfallet hämtade ned via min mobiltelefon.

Hurra. Nu kan man sms:a ännu krångligare än vanligt och med hela 140 bokstavar!

Namnet skapar dessutom en lust att lattja med ord. Man twittrar såklart. Twittelsjuka har ni inte hört talas om va? Twitterbävning. (Blogbävning, twitterbävning.)

Vänner i krisbranschen invänder att twitter kan vara ett jättebra sätt att nå fram till utsatta i exempelvis krig, eller brand eller katastrofer eller så.
Jag kan se det framför mig.
Eldstormen har just svett ögonbrynen. Man stannar upp i kaoset, tar fram mobilen och uppdaterar sin Twitterstatus:
"Hjälp! Det brinner!"
(För den som vill läsa en betydligt mer seriös betraktelse kring fenomenet Twitter och liknande mot bakgrund av det besinningslösa våldet i Gaza, läs denna text om Kriget på 140 tecken, War at 140 characters or less.

Nu har vi i alla fall fått ännu ett spel som kan ta upp kampen med Fejjan. (Facebook).
Flest followers när man dör vinner.

Follow me on Twitter:

3 kommentarer:

Mammamumrik sa...

Men ah - som största vildänglan skulle skriva - det gör jag ju redan. Hänger dig i hälarna. Men det ÄR bra det där med åldersgräns på fb. Inte visste de vad Spotify var heller. Muahaha

Farbror dotter sa...

Angående din skoningslöshet: Mitt första (och enda) twitteraccount startades för ungefär ett år sedan, och jag inte är med på ansiktsboken eftersom konceptet är skitläskigt. Väldigt skoningslöst av dig. ;)

Eva sa...

Gå och lägg dig!
;)
Förresten behöver jag kattvakt nu igen. Nån Farbror dotter som ställer upp som vanligt trots den skoningslösa morsan, aningslösa kanske?

Mammamumrik - vi följer varandra genom livet, true enough. Ödet? Vad är det, 35 år nu snart va?