måndag, januari 26, 2009

Fega prelater på Förintelsens dag

En liten påminnelse:
I morgon tisdag är den dag på året då vi gemensamt kan göra något för att minnas förintelsens offer. Sex miljoner judar, homosexuella, polacker, romer, socialdemokrater, demokrater, oppositionella, svarta, Jehovas vittnen, handikappade och men framförallt judar mördades i koncentrationslägren systematiskt. The holocaust, förintelsen, syftade till att utplåna ett folk.

En kyrkoman i Luleå har blandat ihop allt och tappat fotfästet. Han ställde in fackeltåget med hänvisning till det som skett i Gaza. Dessutom ställde han in minnesgudstjänsten.
Hur tänkte han då? Borde det inte vara tvärtom liksom?

Kanske tycker nu dessa norrlänningar att alla judar i hela världen är skyldiga till att ha kastat fosforgranater på inlåsta Gazabor, särskilt då antar jag, de norrlänningar som bor i Luleå och är verksamma i Domkyrkan där. Eller menar han att Hamas - som ju faktiskt inte accepterar en Israelisk stat - och därför i överförd bemärkelse skulle kunnat beskyllas för, nej, nej, nej. Nej jag stannar här. Ironi tas ibland för sanningar och detta ämne är lite för allvarligt.

Jo. Jag hade kunnat förstå ett inställt fackeltåg om nu det fanns en stämning som gör att fackeltåg kan urarta i Luleå. Å andra sidan kan jag tänka att om det är såna stämningar i Luleå borde man se till att alla går man ur huse och vandrar i ett fredligt fackeltåg för att demonstera avsky för folkmord och för att inte vika sig för antikrafter.

Jag känner en och annan norrlänning som är klokare än den där kyrkans skenhelighet som tappat sitt mod och sitt ärende, inte rimligen kan bottna i vare sig etik eller moral, och som därför blandat ihop historieskrivningen och förlorat civilkuraget.
En av dessa kloka norrlänningar (från Luleå) beskriver tingens ordning så här:
  • Kommunismen är för djävlig. Stalin dödade minst tio miljoner för att de utgjorde enligt hans tideräkning ett hot mot staten.
  • Fascismen är för djävlig. Franco, Mussolini, Pinochet. Hur många dog för att dessa herrar och deras gelikar ansåg att de utgjorde ett hot mot staten?
  • Men nazismen är värst, därför att nazismen mördar inte bara statens fiender, utan har som en del i sin ideologi att utrota folkslag. Folkmord.
Det packas i Europa.

Jag tar det en gång till:
Det packas i Europa.

(Länken går till Douglas Davis i the Spectator).

Trampet av brunaskodda fötter hörs tydligare. Och den här gången är inte bara judar utpekade syndabockar, utan muslimer, araber, vissa afrikaner men inte alla, inte de med vitt skinn.

Det packas i Europa och vi kan inte stå där och säga att vi inget vet, inget ser, inget förstår.
Vi vet. Vi ser. Vi förstår.

Prästen i Luleå fick panik. Vi andra måste visa solidaritet och civilkurage. Mod att ge alla goda krafter stöd, och mod att aldrig aldrig döma på grund av religion, hudfärg, ålder, kön, sexuell läggning, och så vidare.
Det packas i Europa, men många har ingenstans att fara. Då är det lätt hänt att man rustar sig istället. Då är det lätt hänt att det börjar brinna någonstans, att stenar yr genom luften mot bussar, brandbilar, ambulanser.

Därför behövs det där fackeltåget mer än någonsin. Och det har egentligen inget med kriget i Gaza att göra.

Men det har allt med humanism och fred och förståelse att göra.

Vore jag i Luleå skulle jag stolt gå med Miriam Öström som arrangerar ett alternativt fackeltåg. Hon är av judisk härkomst, och vid min andra arm skulle jag lika stolt hänga med Ibrahim muslim som kommer från Palestina, eftersom jag vet att han utan att tveka en sekund skulle gå med oss.

Och till de räddhågsna prelaterna på nordkalotten och annorstädes vill jag rekommendera regeringens projekt Forum för en levande historia. Här finns en bra undersökning om 10 000 ungdomars inställning till judar och muslimer och homosexuella. Bland annat.

Ungdomar är relativt toleranta om nu någon trodde nåt annat. Än så länge.
Men det kräver kanske att förebilderna beter sig som sådana. Präster och andra vuxna.

Nej. Nu tänkte jag nog fel jag också. Det är ungdomar som är förebilder när det gäller tolerans.

3 kommentarer:

anja sa...

Ett välskrivet inlägg.
Tack

Eva sa...

Tack!

Anonym sa...

Fackeltåget var väl ändå arrangerat tillsammans med kommunen och kommunen valde att dra sig ur men hänvisning till Gaza. Det var därför prästen var tvungen att ställa in.