onsdag, november 12, 2008

Obama fortsätter förnya på webben.

Det sista vi gör innan vi åker hem från Washington är en tur förbi de små politikshopparna på Union station som har rea på allt Palin och McCain (75 % off!)

Men själv undrar jag; och nu?
200 000 möten eller vad det nu var, och miljontals hoppfulla. Bloggare, internetvänner, Facebook!

Får man skapa så enorma förväntningar och sedan inte ha en plan för hur man ska hålla kontakten: "wonderful friends!, for another say - four years."
Det, tänker jag, det är nästa stora lärdom att dra.
How to keep in touch. Sidan heter www.change.gov.
Egentligen är det en vanlig blog med några länkar. Snyggt, effektivt och snabbt.

För det räcker ju inte med enkelriktad information. Förväntningarna handlar ju om att delta, att du och jag och alla andra i världen ska delta i ett projekt för en bättre värld. Med eller utan internet för övrigt.

Kavla upp ärmarna och börja gräva, spika, måla, bygga framtid. Make a change.
- Det finns planer , säger mina vänner i det demokratiska lägret men ser inte riktigt lika tvärsäkra ut som nyss. En blogg med tillhörande diskussionsfora är ju någonting, men kanske inte samma sak som en plan.
Det faktum att vem som helst, via en webbplats, kan läsa alla de styrdokument äntringsstyrkan måste ha med sig när Vita Huset ska bemannas, det attraherar nog inte de fattiga vita i mobile homes som mot alla traditioner nu röstade på en demokrat, en svart demkrat, Obama "Cuz hiss gonna save uss asses" som Phil med sin släpigaste sydstatsdialekt berättar om.

Och mina republikanska vänner säger:
- Vilken tur att det inte blev McCain!
Vad de tycker om Palin vågar de inte säga, inte till mig i alla fall. De vet att jag inte tål så fula ord. Det säger kanske något om mobiliseringen på den republikanska sidan, eller rättare sagt, bristen på mobilisering.

Eftervalsanalysen kommer att ge oss en överraskning tror jag - Obama vann mer på demobiliserad motståndare än den bild både kampanjmakare och media vill få oss att se.

Och om han ska klara att skriva historia så måste han inte bara syssla med Transition to Power, utan och ta med sig alla dessa miljontals hoppfulla som inget hellre vill än börja jobba på den där förändringen och en del av den transporten går säkert via Internet. (Länk till BBC)

PS. Gatuskvallret meddelar att de 40 000 biljetterna till the Inauguration den 20 januari nu svindlat upp i 150 000 dollar på svarta börsen. De delas ut till senatorer som - är tanken - ska ge dem vidare till fellow americans över hela landet, men somliga säljer visst de där biljetterna på svarta börsen. Dyrt. De får mer betalt för biljetterna än sina mormödrar kanske.

4 kommentarer:

Nathalie Sundesten Landin sa...

Om ni är kvar beställer jag en obama-t-shirt :-)

Eva sa...

Nejdu, inte bjuder jag in tjuvar till min bostad så lättvindigt!
Jag är hemma igen alltså och söker rekapitulera ett och annat...
En otrolig historia om dörrknackning i Charleston är tyvärr omöjlig att publicera på bloggen, men den bjuder jag på när vi ses. Snart?

Nathalie Sundesten Landin sa...

Ja - gärna mycket snart

Nathalie Sundesten Landin sa...

Ja - gärna mycket snart