lördag, november 01, 2008

Katrine Kielos blixtrar och opinionen dundrar

Varför överhuvudtaget skriva nåt när andra gör det så oändligt mycket bättre?
Och roligare.

Katrine Kielos om socialdemokratisk pajkastningskonst, en av de roligaste recensionerna av svensk politisk debatt jag läst på länge i "Stoppa bokbålet".

Men skynda nu då! LÄS!

Sen:
Om du också fått panik över att Nicklas Källebring säger att han aldrig sett en så snabb tvärvändning i en enstaka opinionsmätning som den Synovate mätt nu på uppdrag av Dagens Nyheter, där s rasar sex procent och m stiger fem.
Ta´t lugnt.
Nicklas är klok, man ska lyssna på vad han säger.
Hela vägen.
Han säger också att den snabba omsvängningen visar att det trots allt kan bli match om valresultatet 2010. Det har han sagt tidigare också, och jag tror man gör klokt i att tänka just så. Val är val.

Men under dessa tankeväckande siffror finns det anledning att hålla i minnet att verkligheten är dramatisk också:

Sällan har högerpartiernas nygamla kärnväljartrupper varit så demobiliserade som under senaste året - intill dess krisfingrar börjar treva efter strupen på såväl Östermalmsdamer som tvekar på om de nya moderaterna inte är lite förklädda såssar ändå, till de humanistiska folkpartisterna som tycker det är för mycket majorsgrader i den politiska termometern.

Och sällan har på motsvarande sätt så många tveksamma socialdemokrater strömmat upp ur lite luggslitna soffor och rådslagsarbete för att trycka till den röda mentometerknappen som ett alternativ till de kylslagna snömosbrickor (instegsjobb, nystartsjobb, fastighetsavgift, jobbavdrag, reformering av försäkringskassan) som serverats av en regering som påstod att den var den nya arbetarrörelsen.

Kort sagt.
Om detta är närmare normalläget just nu så leder det röda laget med tolv procent och inte nitton.
Det i ett läge när allianspartierna mobiliserat stödet igen och vi socialdemokrater schabblat till det.
(För mp och v går fram och andelen osäkra ökar något lite till 19,9 procent.)

Men polariseringen ökar.
Moderaterna har idag samma opinionssiffror som valresultatet gav för två år sedan, så är det för folkpartiet också.
S har klivit upp med nästan fem procent sedan dess, v och mp har ökat med ett par procentenheter.

Så raset på den borgerliga sidan står i princip kristdemokrater och centern ensamma för, över 5 procent i Synovates senaste, oktobermätningen.

Personligen är jag däremot bekymrad över opinionsläget i Stockholms stad och också i Stockholms län.
Jag tycker inte vi socialdemokrater klarar det medborgarna har rätt att kräva av oss:
att vara öppna
att vara trovärdiga
att vara tydliga och relevanta

Kruxet är att det där valresultatet som vi i nollåttaområdet får har en liten tendens att ha viss betydelse i riksdagsvalet också, eftersom det handlar om ungefär var femte väljare, betydelsefulla skillnader redan från början och att det förekommer att folk i Säffle, Åmotsfors och till och med i Göteborgs förorter influeras av det som händer i huvudstadsområdet.

Så är det. Vädra mer!
Men sen får det nog ta mig katten vara färdigtisslat. Folk mest bryr sig nog väldigt lite om vem som skrev en bok om vad och vem som yttrade sig eller inte på interna möten.

Och de flesta jag känner läser hellre deckare (eller bloggar!) än andras mer eller mindre välformulerade politiska dagböcker.
Inklusive jag själv.

PS
Mona Sahlin får rätt mycket stryk just nu. Jag vill påminna om att hon, i alla fall om man följer Synovates mätningar, har nästan lika stort förtroende hos svenska folket som Reinfeldt. Han 40 i tydligt fallande från max 46, hon 38 i knappt mätbart stigande, de två leder partiledarligan avseende förtroende.
Och att störst förtroende på 2000-talet, alla kategorier, uppmätte Göran Persson med 61 procent 2002.
Just as a reminder...

Synnovate Augusti 2008:
Reinfeldt 40 Björklund 28 Olofsson 34 Hägglund 23 Sahlin 38 Ohly 18
Eriksson 19 Wetterstrand 27

4 kommentarer:

Morfar Lasse sa...

...får jag ställa några frågor angående andra delen?

Hur stor är undersökningen, antalet frågor och vilken tidsrymd?
Vilka är målgrupperna som utfrågats? Både geografiskt och sociologiskt?
När gjordes den förra?

Bakgrunden till mina frågor finner Du i ett citat av en amerikansk författare.

Det finns tre sorters lögn. Ren lögn, förbannad lögn och statistik.

Eva sa...

Men morfar Lasse då!

Nästan 2500 viktade i.p., under oktober månad, en fråga och Synovate borde du som ekonom känna till, men kanske under sitt gamla namn Temo. De har gjort väljarbarometrar i decennier.
Nicklas Källebring är en av världens vassaste analytiker av politiska opinionsundersöjningar. Faktist, och ingen överdrift - jag menar det.

Du förstår morfar Lasse, att i mitt privata liv som inte syns på bloggen, sysslar jag med den här typen av frågor.
Så jag blir lite förvånad av din kommentar.
Den som ljuger med statistik lurar främst sig själv.
Jag föredrar att se den där sanningen i vitögat.
Den visar att vi i Stockholm stad/län val efter val tappar mark och gjort så i en obruten trend i trettio år. Enkelt att kolla för vem som helst, den som läser valresultat med ett kritisk men vaket öga blir kanske förvånad.

Att skillnaden mellan 08-området och resten av landet alltså ökar och nu börjar närma sig 13 procent för s.
Dvs när landet som helhet har fn 39 % s i exempelvis Synovates oktobermätning, så ligger Stockholms län sannolikt runt 27-29 och staden kan ligga på 25-26 %.
Medan moderaterna på motsvarande sätt ligger ungefär elva procentenheter högre, centern mycket lägre liksom ofta kd och fp lite högre. Det där beror förstås på att demografiska faktorer spelar stor roll, dvs fler högutbildade, fler välbetalda, väsentligt fler singlar, mindre barnfamiljer (1,5 barn i innerstad jfrt med nästan 2 i riket) fler invandrare och aningen yngre än landet i övrigt.
Påverkar också.

Mark Twain väl? Kan inte låta bli lite mer folkbildning då när vi ändå håller på:

They Never Said It av Paul F Boller och John George (Oxford University Press) handlar om vad berömda personer inte har sagt, men i efterhand har blivit pådyvlade.
Ur den kan man läsa följande lilla stycke:

"Det finns tre sorters lögn: Lögn, förbannad lögn och statistik."

Denna fyndiga formulering brukar tillskrivas Mark Twain. Han är dock av allt att döma inte själv upphovsmannen. I sin självbiografi citerar han uttrycket och tillskriver det Benjamin Disraeli.
Slut citat.

Och Disraeli, engelsk författare och politiker, avled i april 1881.
Sedan dess har statistiken utvecklats en smula vill jag tro...

på synovates hemsida vilken man hittar på www.synovate.se, under nyheter, brukar man finna de där väljarbarometrarna. Nyttig läsning för alla.

För jag håller delvis med dig, hade det varit en enskild demoskopmätning hade jag varit minst sagt skeptisk.
Nu kan det i och för sig vara så att Synovate har drabbats av t ex höstlovet eller nån annan faktor som skakade till i en enskild mätning, det lär visa sig i november. Men de gjorde faktiskt en extramätning av det skälet att finanskris, debaclet runt Mona Sahlin och mp, och inte minst de extrema nivåerna på varsel i början av oktober påverkar opinionen och den mätningen gjordes veckan före höstlovet mitt i oktober, och den visade samma tendens men inte med fullt så tydligt utslag.

Simma lugnt. Vi behöver bli omskakade.
Och njut Kielos, hon är en stjärna.
!
Kram
Eva

Morfar Lasse sa...

Jag ber om ursäkt Eva!

Jag läste för slarvigt och missade några fakta.
Att Temo blivit försedda med ny "etikett", har jag bl.a. totalt missat. Men jag har ju kommit så lå(n)gt i min sociala status, att jag bara tillåts fritids- och nöjessysselsätttning.

Som gammal ekonomstudent fick jag lära mig följande.

Får du inte önskat resultat av din statistiska undersökning. Studera och skriv om frågorna och gör en ny.

Eva sa...

Och du hade kanske inte heller Benjamin Disraeli eller Mark Twain som lärare...?
;)

Men för att vara lite allvarlig så har du naturligtvis grundläggande rätt - man ska vara djupt skeptiskt mot enstaka mätningar eller dra för snabba slutsatser av statistik och siffror.

Själv blir jag alltmer skeptisk till de riktiga högstatusundersökarna SCB och den s.k. SOM-undersökning som Göteborgs universitet under ledning av riktiga kändisar på det här området leder: Weibull, Sören Holmberg, Kent Asp. I media brukar det heta PSU, Partisympatiundersökningen och det brukar komma en i maj och en i november. (Dvs publicering 10 resp 12 december, det senare gäller EU/EMU-sympatier)

Jag har mina skäl att hellre fundera lite över vad Nicklas Källebring på Synovate säger å ena sidan, å andra sidan är forskarna i Göteborg bredare och sysslar med mediavanor, förtroendemätningar och en hel del annat lärorikt också, förutom analyser av PSU.

Man får göra som den blinda hönan. Picka lite varstans och så hittar man alltid ngt korn.

=D