söndag, oktober 12, 2008

Vem granskar Mauds lögner?

Jag är sjukligt intresserad av politik.
Nu har jag härdat ut i 45 minuter med Maud Olofssons lögnaktiga pladder om "över en miljon i utanförskap som vi fått i arbete" ** och en obegriplig skattedebatt.
"Skattechock." säger de med bekymmersam min när vi sett hur de heliga marknadskrafterna har imploderat i hela världen och som svar på frågan om hur man ska göra något för de arbetslösa.

Vi vet var valrörelsen hamnar om den där kvartetten får bestämma tonläget; the same procedure as always. Lögner och gamla videoband som det står skattechock på.

Nu slår jag över till Parlamentet.
Inte ens ett sjukligt intresse för politik räcker för att jag ska orka höra på det där dravlet.

Och var finns den där granskande journalistiken som plockar ner Maud Olofssons upprepade felaktigheter? Tål hon granskning?


**
Fråga dig nu: vi har 4,5 miljoner i arbetsför ålder, mellan 18 och 65 år. Är det sannolikt att en miljon skulle vara arbetslösa? Nej, sanningen är att din tvåveckors förkylning smet in i Mauds siffror, och pensionären upp till 75 år också. Och studenterna. Och de kroniskt sjuka, svårt handikappade, långtidssjukskrivna, de som nu kastats ut ur sjukförsäkringen.

Inga kommentarer: