torsdag, oktober 23, 2008

Lotta Gröning till försvar

Aftonbladets debattredaktör Lotta Gröning ("Aftonbladetbossen") driver på sin blogg en nyanserad debatt till inspiration för oss alla under den välvalda rubriken "SAPO- Åsiktspoliserna inom s."

Givetvis har vi alla som haft minsta åsikt som går på tvärs mot debattredaktören Gröning anledning att ångra oss djupt.
Vi ska köa till skamvrån och där begrunda vårt brott att i en liten sällan läst blogg och som åsiktspolis riktigt ställt till det för den som har ansvaret att meddela sanningen för en halv miljon läsare varje dag. Som f.d. Aftonbladet-medarbetare vet jag ju att Aftonbladet behövs om sanningen ska fram.

Aftonbladets debattredaktör, oh mighty, du allsmäktige, orörbare, allvetande!

(Som hotar med stämning för förtal - tänk om jag får skaka galler nu!)

Djupt ångerfull måste jag bekänna mina synder:
Vem är jag enkla människa, en obildad tölp, att hysa minsta enkla åsikt om - ja - något? Jag ska icke ens tänka tanken att nån hade ömma tår, använde tarvligt språk, nedsättande meningsbildningar eller - vilket jag egentligen anser - rena översittarfasonerna.
Hädanefter ska jag sluka alla dessa välvalda, välavvägda synpunkter som ju är Grönings främsta kännetecken, ta till mig dom som mina, och tyst begrunda att världen naturligtvis skulle vara mycket bättre om den styrdes av Aftonbladets debattredaktör.

Lotta Gröning for a president 2012!

PS.
Lotta Gröning brukar ha något svart på sig, för att det får henne att känna sig trygg. Det är naturligtvis sant eftersom hon annars hade stått där naken. Avklädd. Och det skulle många tycka känns en smula otryggt.
DS

Andra bloggar om: , , , , , ,

3 kommentarer:

Nicklas Eriksson sa...

Ärligt talat.

Jag har inget till övers för Lotta Gröning. Hon skriver som en gymnasieelev och har en dialekt som kan reta fan upp ur avgrunden, och arbetar för landets största hycklartidning men nu börjar det bli lätt patetiskt med alla indignerade sossar som stiger till "sin" sahlinskas försvar!

Var i hela friden var ni innan, när det var nyligen nämnda sahlinska som stod för grodorna? Inte hörde jag då någon som steg ut och grät för henne som ni nu i samlad tropp gör?

Kan du förklara?

Eva sa...

Hej Nicklas.
Det är möjligt att folk gråter för Mona Sahlin, jag tycker inte man behöver gråta för henne. Hon är partiledare och en av de tuffare i det avseendet, hon överlever kritik som riktas mot henne i rollen som offentlig peson avseende klädval etc, skam vore väl annars.

Möjligen råkade nu Lotta Gröning svepa till med en attack för mycket, den berömda droppen. Den om att hon utnyttjar sin sons död för politisk vinning bland andra - och fick smaka lite lite av sin egen medicin, den typen av uttryck och invektiv hon gärna sprider om andra. Kanske. Maktmissbruk är otäckt oavsett vilken form den antar, Gröning är en makthavare upa.
För min del kom det från hjärtat och jag insåg efteråt att ganska många andra reagerat lika.

Men - för att försöka svara något om Mona Sahlin - då stod folk i kö på bloggarna för att attackera Mona.

Jag gick till källorna då också, och det enda jag kan stå för är min egen ståndpunkt.
Om den skrev jag här:
http://evarundkvist.blogspot.com/2008/10/det-r-klart-att-mona-sahlin-har-rtt.html

Och den åsikten står jag också för.

Är Mona Sahlin ofelbar? Knappast.
Men hon ska kritiseras för sina gärningar, inte för lösa påståenden tagna helt ur luften.
Tragiskt.
Gröning kan en del om arbetarrörelsens historia tror jag. Det hade varit intressant att läsa en kritisk jämförelse med exempelvis Per Albin Hanssons sätt att hantera en likartad politisk situation, politiska vägval och ledarstil. Det kanske blir i nästa bok om Gröning har förmåga att ta till sig kritik.

Morfar Lasse sa...

Vi fanns där hela tiden. Men eftersom vårt försvar tog "udden" ifrån pennan som skrev blev vi ointressanta för skribenterna.

Idag har vårt försvar en annan roll. Det skapar hela tiden ett behov av "mera kritik". Detta eftersom försvar är grund och bas för nya motanfall på nya flanker, enligt både krigs- och idrottsrörelse.