måndag, oktober 20, 2008

En Lotta Gröning-fri dag i veckan!

I morse vaknade jag av att radion gick igång och Lotta Gröning strömmade ur högtalarna och så var den dagen förstörd.

Leta gärna reda på någon annan jättekritisk sosse som hackar på Mona, sprider konstiga halvsanningar omkring sig, hatar EU och vill återställa 1950-talet, men åtminstone talar sammanhängande så man förstår vad hon - eller han - säger.
Hon företer för övrigt en del likheter med Sarah Palin i den delen.
Och det var inte menat som en komplimang. Inte för någon av damerna.

Jag har en princip jag just bröt mot; om man är på väg att säga något dumt om någon kan man lika gärna hålla tyst. Så nu ska jag inte säga mer om Lotta Gröning tills jag kommer på något snällt att säga.
...

Det lär ta ett tag.
.
Njut av denna så länge. När får vi en svensk variant på Saturday Night Live? Här kopian - och sen orginalintervjun. Fruktansvärt elakt.

5 kommentarer:

Mammamumrik sa...

Jag sitter här och är moltyst av bredvid dig. Känner hur jag riktigt måste koncentrera mig på tvärtystnad - för säger jag nåt blir jag rent av förgriplig.

Vill för tydlighetens skull deklarera att dig har jag inget dumt att säga om. Ens om jag anstränger mig

Anonym sa...

Är det till att vara lite kritikänslig inom partiet?
Själv finner jag det uppfriskande med en person som faktiskt fortsätter att följa sin övertygelse även när det inte stämmer med hennes parti. Det är det jag trodde var en del i en demokrati.

Morfar Lasse sa...

Du blyge person som kallar sig "anonym". till dig vill jag ställa frågan: Menar du kritikkänslig eller är det kritikängslig du avser?

Sedan vill jag säga dig, att Socialdemokraterna inte strävar för att behålla en övertygelse som utveckling av samhälle vuxit ifrån.

Sedan bör du göra en kort studie i grekiska. Då kommer du att få veta vad demokrati verkligen innebär. Personligen tror jag inte något parti inom den svenska politiken, skulle uppskatta en bakåtsträvare. Möjligtvis om dess stämma ljöd för konkurrenten.

Eva sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Eva sa...

500 000 människor utan a-kassa och vi är på väg in i en finanskris som kan bli fruktansvärt omskakande för alla, men det är alltid alltid de fattigaste som får betala kalaset.

Varsel som börjar närma sig oroande nivåer. De allvarligaste hoten mot svensk bilindustri jag kan komma ihåg sen varvskrisen på 1970-talet. Inklusive underleverantörer kan det handlar om uppåt 100 000 industrijobb. Byggbranschen som kastat sig över handbromsen.
Och 35 000 människor som nekas anständig sjukförsäkring utan sakliga argument.

Sånt gör mig arg och oroad. Såna saker gör att jag tycker man kan kritisera en viss senfärdighet inom svensk socialdemokrati och att det finns skäl att diskutera funktionaliteten i marknadsekonomiska lösningar.
Till exempel.

Stundtals finns också en ogin syn på småföretagande och på utbildning i svensk arbetarrörelse och en hel del annat som ska lyftas fram, kritiskt granskas och vädras.

Vännen G säger till exempel att vi måste försvara arbetsrätten mer högljutt och det har han rätt i, vi i s är alldeles för tysta om den. Och vi glömmer alla dem som inte omfattas av LAS - alla deltidare, visstidare, timanställda, provanställda och alla frilansare som ju är en växande skara slavarbetare som göms i det av borgerligheten omhuldade epitetet nyblivna småföretagare.
- Puh. Nu har jag lyckats sätta undan 15 000 i pension i år berättade en av dem som studsat runt i hela sitt yrkesverksamma liv, nästan 10 år, som så kallad frilansare i mediabranschen. Uselt betalt, osäkra villkor, ingen trygghet att tala om.
Och 15 000 i pension ett enstaka år.

Nej kom igen, ska det vara kritik i socialdemokratin så måste nivån höjas från att handla om färgen på partiledarens kläder "nånting svart, hon känner sig trygg då".

Hur kommer man överhuvudtaget på nåt sånt?

Säger en sosse som är småföretagare.
Som är förbannad på att var fjärde undersköterska arbetar på timbasis.
Att lönen för en gymnasielärare är 5 000 lägre i grundlön än för en lokförare.
Och en hel del annat orättvist.