söndag, september 07, 2008

Skillnaden mellan ett städat hem och ett stagat hem


Det är alltså home-staging vi talar om. Vad tusan det blir på svenska vet jag inte men det är helt surralistiskt för det betyder Inte städat.

Det betyder mer åt renoverat-hållet. Tippexrenovering - ni vet dutta på små svarta fläckar så de ska se lite vitare och renare ut.
Överkast.
Överkast!
Försvann inte överkast på sängarna med kvalsterrevolutionen redan på 1980-talet?

Vi brukar faktiskt ha en kruka basilika invid spisen annars också.
Och ett knivställ, åtta kastruller, en hushållsrullehållare, oftast tom av någon anledning, fyra-fem muggar i varierande grad av skitighet, lite udda kryddor, tandpetare, en potatisnål i form av en kråka samt en kaffemaskin med miljarder tillbehör, brödrost, vattenkokare, diskborste.
Så det såg lite tomt ut med bara basilikakrukan så den fick sällskap av en dekorativ skål med orange tomater.

Överkast. Med två snedställda kuddar på!
Jisses.

Sen tänker man på hur alla tanterna ska gå runt med fingrar i vita handskar och kolla dammet på överkanten av skåp och hyllor.
Vilka lådor kommer dom att rota i? Tänk om nån öppnar dörren till badrumsskåpet!
Mäklaren konstaterar att jag låst skåpen i arbetsrummet. Leende. Mäklaren såg hur det såg ut i utgångsläget för en vecka sen och inser att bara låset och en viss mängd kvinnokraft håller den där dörren stängd från att sprängas. Skulle någon råka öppna kommer denna någon att drunkna av pappersfloden. Varning befogad.
Hon trillar håglöst på en av mina trehundra pärmar med papper som inte är sorterade i färgordning, inser det omöjliga och undrar om jag inte är rädd att nån ska stjäla pärmarna också.
Jag ler förbindligt för pärmen hon råkade peta på står det Kvalitetsredovisning 2007 på. De potentiella hustjuvar som tar en sådan pärm har min fulla respekt.

Överkast till och med på sängar i barnens rum! Dom kan knappt stava till ordet överkast.

Mäklarens telefon ringer.
Hon skvallrar:
- Det var en annan säljare som rapporterade att hon är på Ikea och köper överkast!
Otroligt. Enda gången folk använder överkast är när de ska sälja sina hem. Eller medverka i hemmahosreportage i Allers.

Ok.
Sen ut med allt som stör. Göm, packa bilen full med skvaltriga prylar. Tänd alla myslampor, fyll stakarna med ljus, vaserna med blomster, köp nya fiskar för de gamla har tagit slut och vattna cissussen är meningslöst, in med en famn nya krukväxter istället för de gamla.

Matchande handdukar.
Och överkast.
Katten infångad. Hon är förbannad men deporteras ändå skoningslöst in i bur för att föras ur vägen.

Kattmaten göms i smutstvätten, toalettborstarna hittar vi en vecka senare inne i en garderob där de absolut inte hör hemma och tusenfotingarna som normalt invaderat hallen återfinner under kommande halvår sina skodon lite varstans antagligen.

Myrornas jublar.

- Ut! skriker jag.
Det är åt den förfärliga klädhängaren som lagats med Jaffatejp.
- Jamen, säger maken. Folk kanske behöver hänga av sig kläder.
- Här ska handlas hus, inte hängas kläder! säger jag skoningslöst och hötter med fingret åt den oskyldiga men förfärliga klädhängaren så ut åker den.

Logiskt inte sant?
Folk åker för att göra sitt livs eventuella investering, köpa ett hem för typ flera miljoner. Möts av en klädhängare lagad med Gaffatejp och säger genast:
- Det här huset kan vi inte köpa för det står en ful klädhängare i hallen. Lagad med tejp!
(Och buntband i olika färger, det glömde jag nämna.)

Det fattar väl vem som helst att då blir det ingen affär. Eller om man inte har bäddat sängen. Eller har lite stökigt i badrumsskåpet. Dammigt på översta hyllan. Böcker som inte står i storleksordning, färgordning eller nån annan slags ordning i alla fall.
Min ordning är läsordning. Böcker jag ska läsa. Resten - de jag läst eller inte tänkt läsa - åker in i hyllan där de råkar få plats.

Fyra välvikta frottehanddukar - matchande - lite på sned så där, gärna framlagda i hast (och sen fastlimmade med kraftigt klister så ingen råkar rubba dom ur fläcken!)
Och en (inte 352) gosedjur på ett av barnens sängÖverkast.

Å andra sidan är det väl vad hela stagingkonceptet går ut på.
Överkast!

Med katten skrikande i sin bur, gräsmattan nyklippt, allt som inte fick plats att gömmas inne i huset instuvat i bilen, och med överkast på alla sängar med dekorativt anlagda kuddar på - gör jag sedan det mest absurda av allt:
Jag tar en handduk och går runt och torkar noga av alla handfaten, till och med baljan i köket blänker. Jag hejdar mig och viker INTE toalettpappret i en liten trekantig vikning. Nån gräns finns det ändå!

Så sliter jag fram min lilla Mariscalkatt och sätter den trotsigt på en hylla i badrummet, väl synlig, felplacerad. Den ler.

Nån revolt måste det finnas!

En halvtimme senare är visningen över.
Så nu undrar jag:
Är det nån som vill köpa ett antal överkast, lätt - mycket lätt - begagnade?

Inga kommentarer: