onsdag, september 17, 2008

Relativitetsteorier

Vad som är en katastrof eller inte en katastrof beror väl på vem som råkar ut för den, tänker jag när jag ser tanten med det blåa håret.
Den (gudskelov outtalade, tänk om nån hade hört mig!) tanken får jag äta upp under ett inslag i Aktuellt om Sydossetien (är inte det landets namn relativt svårstavat?)

Eller när.
När katastrofer inträffar är också en slags relativitet, jag menar - BigBang var ju en katastrof när den hände kan man anta för den som råkade springa i vägen men en förutsättning för liv på jorden nu, alltså mitt liv.
Den enes död...
Å andra sidan förekommer det antagligen att folk anser att hela jag är en katatsrof eller åtminstone brottstycken av mitt liv en aning katastrofalt. Som exempelvis ordningen på mitt skrivbord. Den är otroligt relativ.

Katastrof punkt nu är en sida för mogna människor som dissar fjortisar. Det kändes också väldigt relativt.

Jag ser att Fredrik Reinfeldt avslöjar i en intervju att han var "lagom rebellisk under sin tonårstid". (Christian Luuk intervjuade.) Han nämner åtminstone inte James Dean.

Amerikansk presidentvalkampanj har en svart baksida, dirty campaign, som jag har relativt svårt för. Men roligt åt. Och vad som är kampanj eller inte är väl förresten också relativt med en presidentkandidat som med viss bestämdhet säger att amerikansk ekonomi är stabil. Igår. Efter att USA:s fjärde största bank kastat in handduken och innan någon hunnit räkna ihop alla de skulder bankkrisen är på väg att avtäcka.

Först motdraget. Obama har fått en sång "Yes we can" efter sina tal och det har nu fått McCains team att tänka efter och slå tillbaka...

Sen en sån där amerikansk punch - kolla aldrig en bra story för den spricker.
Samt slutligen en liten film om retorik och brobyggen på samma tema, kolla aldrig en story...






Och hur var det nu med det där med sanning. Är den relativ?

Inga kommentarer: