onsdag, augusti 13, 2008

Äta med vargar


Den här stora katten sover visst. ..
Eller spanar hon efter Vargen?

Jag kan i alla fall inte vara skraj för en liten varg, sa järven.
- För jag heter ju så.
- Det stavas inte djärv. Det stavas järv så det så, sa Guggla.
- Kan du stava? sa Amurleoparden förvånat.
- Visst, sa Guggla.
- Djärv. Lätt som att stava tisdag.
- XGHJlM. ThX. Sa Guggla viktigt och järven larvade in under en gran och skämdes för att inte han också kunde stava som Guggla som egentligen var en berguv men det visstae han inte och det var väl tur det kanske.
Tss, sa Bill.
- Störtlöjligt sa Bull.
De var europeiska vildkatter och katter räds som bekant inget och ingen. I alla fall inte häruppifrån.
(Bill var mamma till dottern Bull och ingen tyckte det var konstigt en dag som denna att de hette så. Antagligen hette de Mathilda eller nåt egentligen, vad vet man om katter?)
-Vicket tugg sa en get.
- Varenån som sa varg. Det finns väl inga vargar här heller!






- Se nu vad du gjorde, sa grodan.

- Det var inte jag. Det var Maud Olofsson som sa nåt om bolagsskatter nu igen, sa geten.
- Då hoppar det massor av grodor ur munnen!
Grodan teg. Den kände sig inte så väl till mods med bävrar heller, man vet ju inte vad en Eager Beaver kan ge sig till. Och grodor har alltid haft svårt att tåla ugglor, och där dök det nu upp en till.
Jag stavar inte så bra som min kusin, sa en annan Guggla.
- Men jag skidar desto bättre för jag är en lappuggla..
MORR, röt det då plötsligt.

- JAG är en varg! En Manvarg. Och ensamvarg!

Alla skakade av skräck tills de fick se vad manvargen åt till middag.
Äpplen!




Men då bröt ur skogen den rätta vargen fram. Gråvargen.











Nåja. Den ser ju ganska snäll ut också i kvällssolen.Posted by Picasa

Och vi som åt med vargar var s-partidistriktet i Stockholms län på besök hos socialdemokratiska kollegor i Bohusläns partidistrikt, som lånade ut den fantastiska anläggningen Nordens Ark i Sotenäs kommun.

Restaurangen mitt i parken har glasfönster och vargarna kommer riktigt nära som man kan se dem utan galler emellan.

Tack Bohus för ett givande utbytesbesök måndag och tisdag!

Och om Nordens Ark kan man säga saker som att det är väl värt ett besök. Att alla djuren är utrotningshotade. Att de hålls i fina inhägnader med gott om plats där de kan leva naturligt och vara ute året runt.

Samt att det fanns många många fler djur än på bilderna här.

Åk dit! Gynna djurparkerna som bidrar till att rädda djur från utrotning.

Årets sensation är snöleopard-ungarna som vi såg på lite håll, men som var nästan omöjliga att fånga med kameran. Den otroligt tjusiga fjällugglan finns där också, snövit och ullig, och sibirisk tiger. Men den fastnade inte heller i min kamera tyvärr.

Inga kommentarer: