lördag, juni 28, 2008

Därför tiger Mbeki

Vännen Lasse ringde, inte morfar Lasse utan en annan av världens många lassar, uppbragd.
Vi har inte talat med varandra på ett halvår men nu ryter det i telefonen:
- Kan du förklara för mig varför i helvete Mbeki sitter och tiger?

Jag blir lite mallig av frågan, eftersom bakom den ligger ett äkta engagemang men också en tilltro att nån, jag, ska kunna skapa logik i det till synes ologiska.
Jag försöker.

- Kom ihåg att det är afrika vi talar om. Alltså, här har vi Zimbabwe som leds av en person som säger ungefär så här till omvärlden; vi är fria nationer, inte kolonialiserade slavar. Vi bestämmer själva, ingen europé eller FN eller amerikan ska komma och säga vad vi får och inte får. Om jag vill slakta mitt folk ska inte Bush eller nån jävla britt komma och säga nåt om den saken, det är vår angelägenhet.

Säger jag. Ungefär. (Och i mitt stilla sinne tänker jag på Serbien, Kosovo, Milosevic, Trastfälten och tänker att vi nog inte är så värst annorlunda i Europa.)

- Jamen Sydafrika av alla nationer, de om några borde väl slåss för demokrati?

Jo det kan man lätt instämma i, men det är friheten att bestämma det handlar om, och Zim var en av de första nationerna att bli självständiga, glöm inte det inte minst med hjälp av svenskt bistånd på den tiden.

B tar över luren och lägger en pusselbit till;
- Respekten för äldre spelar roll också, i afrika betyder det något. Och sen står ANC i tacksamhetsskuld till Zim, många gömde sig där , inte minst Mbeki hade sin fasta bostad i Harare i femton år under apartheit-tiden.

Vi det här laget kokar det om telefonen, Lasse är så förbannad så han fräser. Efter en stund ringer han igen, lite skamsen nästan, och önskar god sommar som han liksom glömde av bara farten och i ilskan.

Nå. Det där är en förklaring, jag kom på att jag ville berätta det för nån fler. Förklaring, men inte en ursäkt.

Logik är inte alltid humanistiskt, och humanism måste inte vara logisk.

Men enligt min ringa uppfattning är moral och politik så starkt förenade att de inte kan skiljas och då kommer saken i en annan dager:
Med en robust och trygg moral som bas blir politiken god, men vacklar moralen så försvagar det politiken. Då blir besluten inte bara okloka utan grunda, de bottnar inte.

Och det är just vad man kan skåda i Sydafrika nu, och kanske är det därför Nelson Mandela till slut inte kunde tiga;
Han har ju också statusen som gammal, och som vis. Kanske det ska tolkas så alltså, han kan säga det som Mbeki inte kan om han ska visa respekt för äldre och för en politisk ledare som gett honom skydd och husrum i många år.

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Jag tror att Mbeki tiger för att han själv är på väg åt samma håll som Mugbe, tyvärr. Sydafrika är ingen demokrati och lite görs för att utveckla densamma. ANC styr landet liksom Mugabe och hand rörelse gjort i Zimbabwe. Jag vet inget exempel på att en dylik organisation som tagit över har lämnat ifrån sig makten i något land i Afrika.

Eva sa...

Sydafrika är en demokrati.

Däremot finns anledning att kritiskt granska utvecklingen inom ANC, och det verkar väl som ett rimligt scenario att i takt med att Sydafrika mognar som ung demokrati, så kan ANC komma att falla sönder i flera partier. Mbekis ledarskap kritiseras ju hårt inte minst av de egna medlemmarna.

Du ställde även en fråga om MDC tidigare, jag tycker det är en självklarhet att kritiskt granska alla partier men medielogiken tillåter bara det svartvita, på eller av, ond eller god. MDC kan inte - inte andra partier heller - verka fritt i Zim, anhängarna blir mördade, misshandlade, hus brända, barn och kvinnor skändade, stympade, våldtagna.
Det är vad saken handlar om. Och situationen är akut.
Det som pågår i Zim är på väg att utvecklas till folkmord. Uppriktigt sagt så känns det som mer angeläget just nu att lösa det problemet än att kritisera MDC eller Morgan Tsvangirai som utsätter sig för livsfara för sitt folks rätt att få välja ledare i fria val.
Är du Fredrik beredd att göra det?
Jag skulle aldrig ha det modet tror jag. Och därför tvekar jag att sätta mig till doms över dem som varje dag riskerar sitt liv för andras rätt till frihet, demokrati och mänskliga rättigheter.