tisdag, juni 10, 2008

Rapport från en skolmatsal

Elin Stebel heter vår socialdemokratiska gruppledare i Barn- och utbildningsnämnden. Hon gick på föräldrarnas krismöte i måndags med anledning av privatiseringen av skolorna i östra delarna av Väsby.

Här kommer hennes rapport om mötet. Efter det en blänkare från "Lena" som är en av de engagerade föräldrarna, jag har ingen aning om vem hon är! Men hon har spontant hört av sig med lite kommentarer.



Elin:

"Jag bedömer att det var ca 60-70 personer där, alla dock inte föräldrar utan även en del andra intresserade. Övervägande delen var naturligtvis föräldrar. Det glesnade lite mot slutet av mötet.
Av de "inbjudna" var det jag, Bo Callerhorn (m) och Ulla Blucher (v) som deltog. Jag tyckte att mötet var väl arrangerat.

Besvikelsen och oron bland deltagarna kändes stor. Många beskrev hur de röstat på moderaterna för att få ökad valfrihet, ny skolledning osv och hur de nu kände sig fullständigt lurade. Bo Callerhorn fick det mycket hett och som vanligt rörde han till det en del och var så att säga precis som vanligt. Han hade absolut mest tid av oss tre eftersom han var den som fick försvara hur alliansen agerat.

Jag kommenterade våra vanliga synpunkter på avknoppningsprocessen och vilka saker vi var emot. Ulla framförde också bra kommentarer.
Nu kommer en grupp föräldrar att ordna med en överklagan av detta."



Sen Lenas kommentar:

"Mötet på Vilunda var en intressant upplevelse.......Bo Callerhorn hade nog inte en av sina bättre dagar i sin politiska karriär:))

Kontentan av det hela blev en massa upprörda föräldrar (fantastiskt att så många kom) som inte fick svar på EN ENDA FRÅGA och ett löfte från den sammankallande föräldragruppen om att ärendet kommer att överklagas till Länsrätten i gällande ordning."



Sen slutligen en egen liten kommentar. Nån undrar hur jag kan vara på föräldrarnas sida men inte mot skolledningen och kallar det för populism.

Jag kan förstå den synpunkten i stridens hetta, man är van vid det enkla för eller emot och det blir snabbt en personfråga.



Jag är verkligen inte emot skolledningen, jag är inte för den heller. Jag har inte en aning om det är en bra eller dålig skolledning. Och även om jag skulle ha en åsikt om det skulle jag akta mig för att framföra den offentligt, eftersom jag visserligen kan en hel del om skolutvecklingsfrågor men verkligen inte är skickad att avgöra om en rektor är bra eller dålig. Särskilt inte på hörsägen.



Jag är däremot för principen att politiken, dvs föräldrarna genom politiska styrmedel, ska kunna påverka valet av skolledning och verktygen för skolutveckling - där enligt min enkla mening ett gott ledarskap är en av de viktigaste nycklarna!
I det här fallet är nu ägare och skolledning samma personer. Det är en ordning jag tycker är olämpligt alldeles oavsett vem ägaren är, kommun, företag eller en kyrka.

Det goda ledarskapet tycker jag man utvecklar genom tydlig, kompetent, drivande förvaltning i kombination med tydliga mål. En sådan förvaltning ställer krav, skapar goda incitament men ger utrymme för egna utvecklingsvägar för skolorna.

En privatskola - eller en friskola - väljer sin skolledning. Föräldrarna kan då välja bort skolan om den är missnöjd, är ett av de vanliga argumenten man hör från borgerligt håll.

Problemet är att normalt kan föräldrarna inte välja bort skolan. Närhetsprincipen är viktig, ungarna ska kunna gå med sina vanliga kompisar på promenadavstånd till skolan.

En normal friskola, som Vittra, har en ägare som är beroende av föräldrar och barns nöjdhet (och den goda förvaltningens samspel). Vittra skulle säkert oprobelmatiskt focka en rektor som inte klarar sitt jobb.

Så.
Politiken har gett bort skolor och förskolor till de rektorer respektive förvaltningschefer som sprang snabbast.
Jag finner det skandalöst. Och jag hade tyckt det var lika skandalöst om rektorn var en av mina genuina favoritskolledare - för jag har såna. De skulle aldrig drömma om att äga sin skola.

6 kommentarer:

Nathalie Sundesten Landin sa...

Precis - det blir först till kvarn inte bäst till kvarn.
Kram

Nathalie Sundesten Landin sa...

Precis - det blir först till kvarn inte bäst till kvarn.
Kram

Morfar Lasse sa...

Eva,

granskar Du upphandling av undervisning eller ska Vista jobba gratis?

Eva sa...

Hej Lasse. Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Kan du utveckla lite?
Eva

Morfar Lasse sa...

Jo, det är ganska enkelt. Även om kommunens moderater ger bort skolans lokaler till en lärarkår, så måste kommunen ersätta dem för undervisningen. Den ersättningen kan bara erbjudas via "kommunalupphandling av undervisning". Detta eftersom de själva, utan ett utomstående företag ansvarar för undervisningen.

Det betyder att man gör en tjänsteupphandling, vilken skall vara tidsbunden. Exakt på samma sätt som när de "köper" datakonsulter eller städpersonal till kommunens kontor.

Den nya förordningen är mycket enkel, men "stenhårt" beskriven i lagtexten. Undantagen är väldigt få och oftast begränsade till tidscyklerna, alltså hur länge ett avtal får gälla eller förlängas.

Det är synd att jag inte bor i Uppl. Väsby och får vara med på barrikaderna!

caroline sa...

Hej Eva!!

Lena är min granne och jag är caroline som talat med dig i telefon ang avknoppningen och överklagan av densamma.
Jag har varit bortrest och ej haft möjlighet att komentera mötet vi hade i gymnasiets matsal därför bad jag lena skriva några rader.
Idag har en överklagan lämnats in till länsrätten. Vi hoppas på lite gensvar.
Och på "ment.se" har en första artikel kommit ut om detta.

Må så gott
Caroline