fredag, juni 06, 2008

Ännu en röst, den här gången en rektor

En av skolledarna som är involverad i konflikten ringde.
Det är bra. Dialog är bra. och jag ser framför mig ett bra samtal som fortsätter de kommande åren, för en god framtid för barnen.
Skolutvecklingsfrågor ligger mig varmt om hjärtat och det är kanske bäst att vara tydlig i den frågan också:
Den kritik jag har handlar inte om skolledning, lärare, enskilda anställda - utan om bristen på politisk styrning.
Hafsverk, enligt min mening, bäddar nu för konflikter.

Naturligtvis passade jag på att reda ut det där med polisanmälan, och det förefaller vara som så;
Lappar hade klistrats upp lite varstans på skolhus, dörrar och fönster, och kommunen har polisanmält det eftersom man inte får affischera varsomhelst. Inte skolledningar alltså utan kommunen.

Jag kan nu så här femton år senare erkänna mitt brott; även jag limmade lappar lite varstans inför protestmöten på skolor och förskolor. Faktum är att vi åkte systematiskt runt och satte upp lappar på varenda skola och förskola som fanns i hela kommunen! Och inte på affischtavlor utan just på dörrar och fönster.

Ingen polisanmälde det såvitt jag vet och numera är nog mitt brott preskriberat.

Men den gången hade politiken mod och kom på våra möten. Faktiskt. Om det inte törs möta sina beslut öga mot öga den här gången så får de nog stå sitt kast. Det är delvis samma gamla gubbar nu som då. Nå, de kan ju ändra sig och kommer till äventyrs på mötet måndag kväll och kanske kan förklara och övertyga föräldrarna?

Dock vidhåller jag att samtalsklimatet inte förbättras av såna åtgärder som polisanmälan mot föräldrar som sätter upp lappar. Och rätt ska vara rätt, det är inte skolledningarna som har anmält.

16 kommentarer:

Sofi sa...

Jättekul att hon ringer dig. Men............ vore kanske lite lämpligare att hon för dialogen där den bör föras, nämligen med oss föräldrar och då lämpligtvis på måndag i Vilundagymnasiet.

Eva sa...

Jag delar din uppfattning Sofi.
Men jag tycker dessutom att politikerna som ansvarat för att den här situationen alls uppstår ska kunna berätta för sin omvärld hur de tänker. Jag anar att de lämnar alla i sticket annars, alltså de blivande företagarna och möjligen nån stackars tjänsteman får ansvara för beslut som föräldrar och andra reagerar på.

Anonym sa...

Blir mörkrädd............
Hur i hela friden kan hon ta kontakt med dig, och hur kan du tycka att det är ok???? Trodde i min enfald att du hade lite mer "stake" än så. Jo, det handlar om skolledning. I en skola som i många år haft upprepade problem och en ilsken och besviken föräldragrupp som inte blivit hörda är det precis vad det handlar om. Att dom dessutom har mage att skcika ut ett brev som är underskrivet av samtlig personal och säger att dom helhjärtat stöttar sin ledare är otäckt. Jag har pratat med flera av dessa "nöjda" pedagoger och när jag pratar med dom utanför det stängda rummet så är tongångarna helt annorlunda. Kanske inte så konstigt om dom inte vågar annat, alla som hade tillräckligt med år i kommunden för att ha chans till nytt jobb har dom ju lyckats göra sig av med.

Eva sa...

Bra. Prata med varandra.

Jag är inte blind för de tystade rösterna, det är precis som förra gången borgarna styrde i kommunen. Jag ser det också som en konsekvens av hur man behandlar misshagliga tjänstemän i kommunen.

Och med en dåres envishet hävdar jag att konflikten inte löses av att politikerna privatiserar skolorna och sedan vägrar möta föräldrarna för att förklara varför de gör så.

Anonym sa...

Men snälla rara!!!!!
Konfliketrna i Östra väsbys skolor har inte med politik att göra. Det var inte ett dugg bättre när Sossarna hade majoritet. Men jag förstår att det är lätt att göra politik av detta, på vår bekostnad.

Eva sa...

Inte?
Hur tänker då anonym att konflikterna ska lösas?

Den politiska ledningen vill privatisera, och privatiseringen innebär at man konserverar den skolledning som ligger i luven på föräldrar. Skolledningen/den nya företagsledningen tvekar att komma på möte, och det gör tydligen de som har det poltiiska ansvaret också.

Då undrar jag, vem tycker du ska ta ansvaret? Det blir ju till slut föräldrarna och barnen som tvingas göra det.

Jag tänker att samtal är bättre och att politiken har ett ansvar.

Hur kommer det sig att du inte använder signatur? Hitta på ett namn om du inte törs stå för ditt ord av något skäl. Förälder? Anställd? Eller kanske politiker?
Eller talar jag nu med flera anonyma röster?

Jag upprepar: För att inte riskera politisera debatten kommer jag inte delta på mötet på måndag. Ingen förälder ska riskera få i ansiktet att de är "särintressen" eller "uppviglade av sossar".
Så är det med den saken.

Men jag vill gärna fortsätta samtalet med föräldrar, med lärare och med rektorer.

Anonym sa...

Att jag inte vill ståta med mitt namn är av en enkel anledning, vill inte att min unge ska få utstå obehag i sin skola. Jag vidhåller att det inte har ett dugg med politik att göra eftersom vi, när det var en annan majoritet tog kontakt med kommunen flera gånger, men inte heller då fick vi något gehör för vår oro över situationen på våra skolor. Jag har i sak inga problem med att det blir friskolor i Östra väsby, emn däremot har jag problem med att man skänker bort skolorna för en spottstyver till en fullkomligt inkompetent ledning.
Till slut. Jag är FÖRÄLDER, en arg och uppgiven FÖRÄLDER.

Eva sa...

Ok.
Hej arga upprivna förälder. Den signaturen är nog så bra!

Du tycker rimligen då att den förra politiska ledningen i kommunen inte klarade att lösa ett problem, dvs mina partivänner, miljöpartiet och vänsterpartiet lyssnade inte.
Det är kritik att ta till sig och försöka lära sig något av och den framförs från flera parter i konflikten dessutom.

Och så ställde du kanske din förhoppning till att en ny politisk ledning skulle klara det.
Vilket den inte gjorde.

Eller att skolan skulle bli en friskola med ny skolledning.

Vilket den inte blev, eftersom politikerna beslutade att först till kvarn skulle gälla och det var ju såklart förvaltningschefer och skolledningar som hann först.

Eller också tycker du att politiken ska hålla sig borta från ditt barns skola. (Den åsikten delar jag inte, det skulle släppa fältet fritt för sektdrivna friskolor.)

Men, vilket jag tycker är ett grundläggande krav; ska man privatisera så viktiga verksamheter som skolor, förskolor och hemtjänst - så är väl ett minimikrav att man gör det under ordnade former.

Vittra, för att ta ett närliggande exempel, har investerat en hel del för att starta en friskola i Väsby.
Eller hemtjänsteriet som såvitt jag kan bedöma har privatiserats i hög fart, men med mer ordning i styrningen och en ordentlig upphandling och mera balans kommunalt-privat än så länge.

Ska bara betona en sak till. Jag är socialdemokrat och inte emot friskolor som sådana.
Men jag är emot privatiseringar som sker utan eftertanke, för formens skull.
Jag tycker med andra ord att båda kan vara behövda, att det är kvaliteten och barnen som är viktigast.

Hur tar man sig dit?
Ja, samtal kunde väl vara en bra start.
Det visar ju din kritik mot oss socialdemokrater.

Stå på nu för dina barns skull, du behöver inte vara orolig för att vi socialdemokrater ska försöka annektera era protester.
Men vi tillåter oss att stå på er sida i alla fall.

(Fö bor jag själv i kommundelen, grannbarnen är berörda, mina barn har gått i skolor här men det börjar bli några år sedan. Det kan vara bra att veta.)

Anonym sa...

Det låter på dig Eva som att du inte kan tänka dig att jag oxå är Socialdemokrat. För min del spelar det ingen roll i just denna fråga vilken partitillhörighet vi har. Lika god kålsupare hela bunten, det är min och många andra föräldrars åsikt efter att ha "tragglat" med frågan om skötseln av vår skola i 4 åra tid.

Arg och uppgiven FÖRÄLDER

Eva sa...

Förlåt, riktigt så menade jag inte. Din politiska åsikt spelar ingen roll, inte för mig i alla fall. Det som spelar roll är att du känner dig arg, uppgiven och är förälder.

Vad jag menar är att politiken inte kan tillåtas bara att abdikera från alltsammans, det gäller såväl oss med hjärtat till vänster som alla med hjärtat mer till höger.

Hör gärna av dig igen och berätta hur det gick på mötet. Och stå på er.

Anonym sa...

Intressant att följa dialogen här.
Jag har oxå barn på en av de berörda skolorna och är nog oxå lite rädd för att skylta med mitt namn.
Av all den erfarenhet man har från skolan de sista åren så faller allting tillbaka på barnen.
Jag är själv inte emot privatisering i sig...men jag är starkt emot hur detta har gått till...
Å hur sparsamt med iformation man gett ut.
Ledningen för de här aktuella skolorna har inte fungerat på länge och det har vi föräldrar tagit upp med allt från personal till rektorer, barn och utbildningsförvaltning och kommunpolitiker(både sittande och tilltänkta) och ingenting har blivit bättre.
Man har valt att fullständigt ignorera hur vi tycker och känner.
Det är ju faktiskt det viktigaste vi har, våra barn, som de prövar sig fram på...
Barnen får aldrig tillbaka de här åren...de måste få en vettig utbildning och en trygg skoltid.

Eva sa...

Precis.
Barnen är viktigast och tiden är så kort, och därför är det så viktigt att det blir bra och inget experimenterande på barnens bekostnad.


(Hitta gärna på ett namn eller en signatur så det går att skilja den ena rösten från den andra, du behöver inte säga vad du heter på riktigt.
Den enda restriktionen jag har på min blogg är att ingen tillåts framföra personpåhopp eller kränkande tillmälen mot andra. Olika åsikter är välkomna.)

Lena sa...

Mötet på Vilunda var en intressant upplevelse.......
Bo Callerhorn hade nog inte en av sina bättre dagar i sin politiska karriär:))
Kontentan av det hela blev en massa upprörda föräldrar (fantastiskt att så många kom) som inte fick svar på EN ENDA FRÅGA och ett löfte från den sammankallande föräldragruppen om att ärendet kommer att överklagas till Länsrätten i gällande ordning.

Anonym sa...

Men om du inte vänder dig emot skolledningen, vad har du då gemensamt med föräldrarna? dom gillar ju inte ledningen på företaget...osar populism

Anonym sa...

vågar du inte svara för att du vet att du har fel, eller vad?

Eva sa...

;)

Populism.
Feghet.
Signaturen "Anonym" höjde nivån på debatten rejält!