söndag, juni 22, 2008

Moderna ordspråk

De säger att en fluga gör ingen sommar.
Det ordnar sig med skridskor bara vi får is.

Vad är det för dumheter? Det är dags att modernisera ordspråken lite.


En stekare gör ingen sommar. Heller.
Det ordnar sig med is bara vi får elektricitet.

Litet potthål stjälper ofta stor motorcykel.
Visst kan man gå över ån efter vatten. Om det finns en bro.

"Gånge hatt till och huva från" börjar däremot bli aktuell på grund av jämställdhetsdebatten eftersom det är damerna som bär hatt nuförtiden, och herrarna huva. Dubbla arvet till brudarna alltså.

Osvuret är bäst har jag alltid tyckt är ett jävligt bra uttryck.

Att snälla pojkarna inte får kyssa vackra flickor är en ren rättvisefråga.

Heter det "Efter sol kommer regn" eller heter det "Efter regn kommer sol"?

2 kommentarer:

Morfar Lasse sa...

"Problemet i Sverige är inte att det växer så det knakar, utan att det knakar utan att växa."

Det är ett av de moderna ordspråken eller rättare sagt ett citat, som jag vill låta dig njuta av. Det andra kommer ifrån en av mina läromästare i livskonst, min morfar. Det är kort, koncist och lättfattat.

"Det är bättre att vara en glad skit, än bara en skit."

Jag trodde att ditt ordspråk skulle vara,
"efter sol kommer torka!"

Vem som sa det första? Carl Bildt under sin tid i regeringsställning.

Njut av sommaren! Det gör jag, även om den här inte ska bli så stillsam. Metrologerna har lovat blåst. - Hasse A sa en gång på scen något som tror stämmer väldigt bra och är en stor klokskap. "En meterolog kan uttala sig mycket proffesionellt om hur vädret har varit, men när han ska berätta om hur det ska bli är han inte lika säker."

Eva sa...

Hellre lite skit i hörnen också.

Än ett rent helvete!

=)
Glad sommar du också.
/E