tisdag, juni 03, 2008

Krismöte

Föräldrarna i vår kommundel har kallat till krismöte nästa vecka.

Bakgrunden är att "den politiska ledningen" som de brukar kallas sig, de moderatledda allianssyskonen - vill privatisera skolan trots föräldrarnas protester.

En hel del anställda protesterar också, fast tystare. De vill ju inte få sparken.

Jag står på barnens sida i den där fajten. Skulle de av någon anledning tycka att det vore bättre med privat skulle jag antagligen vackla. Erkännes.
Men något säger mig att barnen inte bryr sig om det där med privat eller inte, utan vill ha en bra skola helt enkelt. *
Med bra lärare och en bra rektor.

Föräldarna är dessutom arga över slöseriet med vår gemensamma egendom. I detta fallet fyra skolor till reapriset 2,8 miljoner eller nåt i den stilen.

Jodå. Vi ska överklaga till Europadomstolen som Sveriges Kommuner och landsting, SKL, råder oss att göra.
Men framförallt bör de föräldar som protesterar också överklaga. Det vore intressant att se om rättsväsendet också står på barnens sida i den här frågan.

För kommunledningen har redan visat att de inte står på barnens sida, de delade ju ut alla förskolor utom en till reapriset 700 000 kronor före jul till en av förvaltningscheferna. Inte en sekund funderade de på att fråga vad föräldrar eller barn tyckte om den saken.
Att vi i oppositionen opponerade oss bryr de sig inte om.

*(Konkret betyder det där mer pengar till fler vuxna och mindre grupper.)

PS.
Nyligen klagade moderaternas lokala ordförande över att jag aldrig skriver om honom i min blogg. Kan ju bero på att det inte finns så mycket att skriva. Inget nytt i alla fall.

4 kommentarer:

Anders Nilsson sa...

Hej Eva,
kan det sägas bättre "att barnen inte bryr sig om det där med privat eller inte, utan vill ha en bra skola helt enkelt. Med bra lärare och en bra rektor."!

Det är härligt att läsa om föräldrar som inte lämnar/fråntas ansvaret när barnen stiger på skolbussen. Jag tror att första steget mot en bra skola är att föräldrarna tar plats i skolan igen.

Låt oss få följa med i hur det går för er, till inspiration både för socialdemokrater som kämpar och föräldrar som slåss.

Skolministerns kavalleri, principryttare på käpphäst, har ett våldsamt behov av att markera sig.

Till vilket pris som helst.

Eva sa...

Hej Anders.
En röst från det ljuva Bohuslän!

Jo, jag kommer givetvis rapportera hur det går, men det är ledsamt nog lätt att förutse.
Antagligen kommer politikerna privatisera till varje pris som de gjort hittills.

Vad någon än har sagt har de fått veta att de tillhör ett "särintresse". Nu är särintresset föräldrar så det blir intressant att se hur de reagerar den här gången.

Jag ska berättar för dig också att innan de här stollarna satte igång med sin privatisering - den är lika monstruös som i Uddevalla - så hade allt vi sossar berett vägen en del själva. Två privatskolor och 10 av 31 förskolor drevs i lugn och ro av annan huvudman än kommunen, alltså ett kooperativ, lärare eller föräldrar, eller i några fall ett företag. Det fungerade såvitt jag vet ganska bra.
Men som sagt, nu har vi föräldrarstormar, oro i personalen, uppsägningar och folk som vänder bort blicken för att de inte vågar opponera sig här. Frukten av stentuffa moderata gubbar som låter organisationsfrågan gå före kvalitetsfrågorna.

Allt ska vara privat. Trist. Och enkelspårigt.

Morfar Lasse sa...

Eva,

jag tycker att du skriver ofta om honom, även om det sker utan namn och bild. Men det är ju aldrig något positivt han gör, så han vill väl inte känna igen sig i din sanna beskrivning.

Den försäljning som de sysslar med, ska du anmäla till en annan myndighet. Den verkar inte vara korrekt upphandlad enligt lagen. Jag har glömt myndighetens namn och lagrummet, men lovar återkomma med korrekta uppgifter. Mitt mail är skickat til en kompis på Skatteverkets centrala upphandling och räknar med svar innan jag har namnsdag.

Lena sa...

Ett brev har gått ut till personalen i Östra Väsby där det meddelas att INGEN från vare sig Magentica eller kommunstyrelsen kommer att medverka på mötet i Vilundas matsal på måndag 9/6.
Intressant att de alltså inte ens visar så mycket respekt till alla som bor och betalar skatt i vår kommun.