torsdag, maj 08, 2008

Studentmottagning med principer

GPS. Väldigt enkel version endast för petersfield 56. Var det nu ligger nånstans.
















Ok.
Det är dax strax.
Den yngsta fäktar förfärande effektivt med armarna och ska till att flyga. Tar studenten. Är vuxen.
Jaha, Vad ska det vara i presang då.
- Inte en bil.
Bestämt.

Det är till att vara bortskämd tänker du kanske. Stämmer det också, men här talar vi principer.

Mottagning men absolut ingen alkohol och inga döda djur. Här vegeteras gärna över datorer och mjölkdrinkar men cocacola bojkottas konsekvent liksom choklad, kaffe och bananer. Och alla döda djur.
Min teori om att vegetarianer och veganer bara äter grönsaker inte för att de älskar djur. Utan för att de hatar grönsaker -bemöts med en fullkomligt rättvis fnysning.

- Du har kaffeodlarnas blod på dina händer, är en hälsningsfras man kan råka ut för till morgonkaffet för att man ertappats med bönor utan fairtrademärket.

Ingen bil alltså.

Därför har jag nu ställt samman en ny lista underbara presenter till studenter.

Den toppas av den fullautomatiska majhongspelaren. Ett måste i varje hushåll. Garanterat miljövänlig. Åtminstone drar den ingen bensin och matas vare sig med rättvisemärkta eller inte rättvisemärkta varor.

Vänta lite nu. Fullautomatisk majhongspelare - vad fagerlund gör man med en sån?
Nå.

Här hittade jag den genomskinliga kortleken. Ger pokerspelet en ny dimension.
Inga pengar? Inga problem - kolla på de japanska svarta siluetterna i svart papp på bilden intill. Något den händige gör själv - visst är de bedårande!

Our Childrens Gorilla heter ett svensk företag i New York som sysslar med mer eller mindre fantasifulla konstruktioner av återvunnet material.
Låter för politiskt korrekt för att vara sant - svensk återvinning i New York. Och små papphus för 350 kronor stycket - wow. Man har valt fel karriär helt klart, i mitt nästa liv ska jag bygga dockhus av återvunnen kartongpapp. Och klippa siluetter av grisar att ställa i bokhyllorna.

Men har man sisådär 200 000 riksdaler att kasta i sjön kan man ge bort ett möte med Elton John i studentpresent. Han auktionerar ut sig själv på ebay den här veckan.

(Nu svimmade studenten igen. Jag undrar varför.)

Nå. Om jag vore student idag skulle jag överst på min önskelista ha sånt där fantastiskt skum som man kan se i reklamfilmer i bland. Det bara växer, väller ut över parker och gator och torg och folk vadar i det till midjan.
Och jag skulle dela med mig av det genom att hälla alltsammans i fontänen på Sergels torg. Sen skulle skummet välla ut över kanten, falla ner majestätiskt på plattan och täcka hela snetorget.
Och sen så skulle vi dansa salsa i skummet hela natten!



Inga kommentarer: