måndag, maj 19, 2008

Rädda drogkampen!


Jag vet att jag borde:


  • lista alla planerade nedskärningar i Upplands Väsby som kommer nu slag i slag och som slår mot de svagaste. Konsekvent. En tjänst i Samkraft bort. En miljon i besparingar på Iski. Asperger-utbildningarna på Vilunda hotad? Extrapengen till gymnasieelever med låga meritvärden försvinner. Hur var det nu - de skulle satsa på ung och trygg men det blev visst tvärtom!

  • räcka ut tungan åt Eila Bromme som är folkpartist och ordförande i Gymnasie och vuxenutbildningsnämnden eftersom hon nu tvingas backa fullt ut på frågan om avtal om regionala gymnasieskolan. Slarvigt! Fort och fel som så mycket annat.

  • fråga kommunstyrelsen ordförande exakt Vilka lagar han inte tycker är "larviga" och därför tänkt följa, mot bakgrund av att han struntar i allbolagen och därför nu drabbas av att inte få genomföra beslut eftersom domstolen sagt stopp. (Det handlar om att ta drygt 150 mkr från Väsbyhem som skulle behövts för underhåll av gamla hus)

Men så tänker jag att det där kommer ju lokaltidningarna som är på alerten att skriva om i alla fall.

Just det: det är mötesvecka och nu har jag fått handlingarna. Du som är nyfiken och vill veta mera, försök läsa mera här:

Men jag tänkte koncentrera mig på en enda fråga. På lördag arrangeras den sista Drogkampen för alla sjätteklassare i kommunen. Sen läggs en oerhört lyckad verksamhet ned.

Varför? För att alliansen har bestämt det. Men de har inte fattat något aktivt beslut. De har bara dragit in pengarna.

Sen skyller de på andra. Fegt.

På grusparkeringen, Vilunda, lördag klockan 12 och några timmar därefter pågår finalerna med alla sjätteklassare i Upplands Väsby. Gå dit, heja på och protestera mot nedläggningsplanerna!

Och kolla in den här medans tid är: Knarkärbajs.nu. Nedlagd den också. Av regeringen. Moderatledd om det nu har undgått nån.

Mikael Pettersson och jag har motsatt uppfatttning i många frågor, misstänker jag. Men han har också engagerat sig i kampen för att rädda Drogkampen. Hans partikamrater kristdemokraterna lyssnar tyvärr inte på honom och andra medlemmar. Antar att de är fullt upptagna med att försvara moderathövdingen Jan Holmberg.


Inga kommentarer: