torsdag, maj 08, 2008

Liket sparkar...

Socialdemokraterna har i runda slängar 100 000 medlemmar vilket är ungefär dubbelt så många som moderaterna.
Å ena sidan.
Å andra sidan har vi socialdemokrater förlorat halva medlemskåren på tio år.

Fast å ena sidan verkar det bero på att vi inte vågar fråga folk om de vill bli medlemmar för det är något väldigt många vill bli. Faktiskt.
Å ena sidan.
Å andra sidan förekommer det då att folk svarar:
Jag medlem? Nej det har jag inte tid med.
eller
Jag medlem? Nänä, det har jag inte råd med.

Det kostar 100 spänn. Det tar en minut att fylla i på http://www.sap.se/ att man vill bli medlem och du behöver inte gå på ett enda möte om du inte vill.
Men du får om du vill vara med och påverka sånt du tycker är viktigt.

Jag påstår nu att det går att fördubbla medlemsantalet på ett år om man vill.
Jag gör det på två goda grunder.
250 000 förtroendevalda i fackföreningsrörelsen skulle kunnat få frågan i alla fall, särskilt nu när det syns och märks så tydligt att det blåa laget är samma gamla ärkemoderater som vanligt. Ni vet: Sänk skatten. Privatisera. Sälj hyreslägenheter, statliga företag och alla vårdscentraler.

Segolénè Royal. Kunde hon, så kan vi.

Varför? undrar du nu.
För att många enade är starkare än få splittrade. Och flera starka kan uträtta mera för att förändra samhället till något som är bättre.

På teve såg jag för en stund sedan socialdemokraterna och alla andra partier i Sverige dödförklaras om sisådär tio år.
Godmorsning säger jag.
Liket rör på sig. Liket lever. Liket sparkar.

100 000 märks också.
Men visst; PRO har 400 000 medlemmar.

1 kommentar:

Erik L sa...

Hörde nyss på radio-ekot att SD för första gången hamnat ÖVER 4 % i en opinionsundersökning.
Det är med andra ord hög tid att mobilisera!
Aldrig tidigare har väl epitet "varje röst räknas - varje medlem behövs" varit så högaktuellt.