tisdag, maj 27, 2008

Föräldraprotester i Upplands Väsby

Föräldraprotester vid fullmäktiges sammanträde igår måndag. Protesterna gäller privatiseringen av skolorna på östra sidan om vägen, bland oss villa- och radhusboende.

Första gången sedan 1993-1994. Den gången blev jag politisk aktiv i pur ilska. Jag och Mikaela Valtersson bildade föräldraförening på Råbäcken tillsammans med en del andra föräldrar, Mikaela blev miljöpartist, jag socialdemokrat. Men vi drog i grunden samma slutsats, det räcker inte med vrede. Man måste ta ansvar också.

Föremålet för vår vanmäktiga ilska den gången var en moderat skolpolitiker som inte begrep någonting. Han kallade våra funktionshindrade barn för vanartiga, det glömmer jag aldrig även om han omedelbart bad om ursäkt.

Han hette Bo Callerhorn.
Samma gubbe då som nu alltså.


Vi socialdemokrater värvar fler medlemmar än någonsin. Det finns ett samband och jag tror att det handlar om att känna ansvar.

1 kommentar:

Morfar Lasse sa...

När jag läser dina ord om Uppl. Väsbys skolpolitik och BC (han får heta så som ett gammalt betyg).
Hans utspel och andra fåning heter, får mig att tänka på "Monacke monarki" och ett hedersamt uttalande från deras politiker.
"Saliga äro de saktmodiga, ty de skola aldrig springa sig själva till döds".
(Den fria översättningen till svenskan säger, "att några lär sig aldrig att förstå något".)