torsdag, maj 15, 2008

Bojkott av bojkotter

Israel firar 60-årsjubel och nu hojtas det på bojkott.
Kina är värd för OS och nu ropas det på bojkott.
Burma stänger gränsen för hjälparbetare, och lämnar 10 000-tals, kanske 100 0000 tals människor att dö av hunger, törst, sjukdomar och skador de fått under cyklonen.
Men inte ropas det på bojkott inte.

I Burma finns tre inkomstkällor som håller juntan under armarna och tillåter en armé som är världens största per capita, 500 000 soldater på 55 miljoner invånare.
De tre är:
Rubiner, jade och andra ädelstenar.
Olja som utvinns av det franska gas- och oljebolaget Total.
Opium, heroin och amfetamin.
Källa engelska wiki m fl

Landet styrs sedan 1962 av världens mest korrumperade och grymma militärjunta, som just nu med berått mod offrar 100 000-tals människor - Röda Korset uppskattar nu antalet döda till 128 000 och 2,5 miljoner hemlösa offer för cyklonen Nargis, varav många dessutom saknar mat, vatten och tillgång till vård.

Jag har lätt att bojkotta alltsammans av det där. Inga rubiner den här veckan.

4 kommentarer:

James B i Karlstad sa...

Hej Eva,

ibland undrar jag vade det är för tidningar och tv kasnaler folkpartisterna läser och titta på när de kan så lätt hyllar Israels 60 år som en "stat". Väldigt konstigt tycker jag.

Eva sa...

Hi James!
Nice to see You here.
Din blogg har ett av de bättre namnen jag hört James! Metaforen är inte så långt från Käringen mot Strömmen, "Jorden är platt". Lovely!

Historielöshet är farlig.

Så jag delar din tveksamhet. 14 maj 1948 är inte odelat enkel att fira. Och den dag Palestina får en egen självständighetsdag, ett statsskick och en nationalsång lovar jag att lära mig både Israels och Palestinas sånger och sjunga med.

Tills dess tillåter jag mig att anse att muren är pervers, att den delar inte bara Israel utan även Europa i två läger. Nej förresten, världen delar den.

En dag ska kanske en gammal Israel och en gammal Palestinier kunna sitta i fred och åldras på en delad parkbänk.
Då kan jag tänka mig att delta i firande.
Men bojkotter drabbar - ja vem då?

James B sa...

Håller med på varenda punkt Eva.
Jag har skrivit så många insändare till tidningar under många år angående detta.

När jag påpekar för oläste och ofta obildade Israelsvänner att Israeil har struntat i långt över 100 FN resolutions, särskilt i smaband med muren, då blir de plötsligt stum!

Ja, jag valde ett namn som ...ja ..du förstår....

Men jag har inte skrivit so ofta på den som jag hade önskat.

Eva sa...

Well James. It is a habit to write. Or not.
För mig är det mer ett behov faktiskt. En ventil. Jag är själaglad att det finns några som läser och att det inte bara är mina vänner - eller ovänner för den delen.

Vi ses, och murar ska vi riva på alla möjliga ställen
;)