onsdag, april 23, 2008

Skrivkramp

Istället för att göra det jag borde sitter jag här och larvar runt på en massa bloggar när det plötsligt slår mig;

Vad jag borde göra är att skriva en kappa.
- En journalistisk kappa, sa arbetskamraterna.

Kappa är ett ord som bara används i den konstigaste av politiska världar tror jag. Man skriver kappor för att förklara något, ofta som inledningstext, en slags förklarande sammanfattande förord.
Normalt skriver man alltså en politisk kappa, det har jag gjort många av.

Nu är beställningen alltså en "journalistisk kappa."

Till det alltså slog mig att den överförda betydelsen av dessa konstiga uttryck är begripliga texter och alltså samma sak. Kappa som kappa. Ska absolut inte blandas ihop med överrock som är något helt annat.
Kappskrivning är sannolikt något helt annat och kanske en sammanblandning med ordet lappskrivning. Som i sin tur inte har med samer att göra.

Men jag har mer knäppa ting i min skrivlåda.
Hör här;
En macka = halv A4 text ungefär.
Puff = Kort text som gör reklam för längre text exempelvis på en första sida i tidningen.
Brödet = givetvis brödtext, alltså den längre texten i en artikel, som följer efter en ingress.

Dår-rad = Rubriksättare som inte kan sätta rubriker tar till nödlösningen att skriva en extra lite mindre rad, ungefär så här:
Gåtan fick sin lösning:
Det var jag som gick i sömnen!

Rubbar=rubriker
Plåtslagare=fotograf
Jag ska bara fila lite på ingressen = Jag har inte skrivit en rad och har inte en aning om vad jag håller på med! Hjälp!

Nyhetstorka=sommarvikarierna har tagit över hela redaktionen
Knäck=jobb Extraknäck= extra jobb vid sidan av det ordinarie, gärna mot reglerna
Ost=gammal, utsliten, kortlek

3 kommentarer:

Mona Forslund sa...

Hej Eva,
inte såg jag dig på kongressen. Jag var oxå där för Norrtälje ak.
Hälsa och gratta Bosse.
Kram Mona

Morfar Lasse sa...

Eva,
Nu har jag kommit hem ifrån Valencia och läser din sida. Det är lika roligt som vanligt.

När jag såg rubriken trodde jag att det skulle vara något annat, med tanke på dagens aktivitet. Blev det något bra?

Vi ses på barrikaderna,

Lasse i La Mata

Ps Läs Dagens Arena! Det är den värd, men jag orkade inte förmedla några tankar idag.

Eva sa...

Man ska alltid läsa Dagens Arena!

Krampen släppte omsider, det blev bra men jobbsaker inte bloggsaker. Och jag hålelr dem isär, bäst så för alla parter tror jag.

Mona! Hur kunde du missa det? Och jag dig? Med bara 300 människor eller vad vi nu var...
Men jag har en känsla av att någon av dina partivänner från Norrtälje kan ha varit på "mitt" seminarium om partidistrikt 2.0.

Sköt om er båda!
/e