måndag, april 28, 2008

Rapport från ett urdåligt fullmäktige


Under helgen sken solen så det skrek om verandan och man fick kraft att göra ren den, sätta fram lite utemöbler och - ja ni vet, njuta livet, solen.

Sen kom måndag.
Det finns måndagar och det finns måndagar.
Detta var en sån dag. Den började med en försovning och sen hamnar ju saker ur led. Den slutade knappast roligt heller, eftersom vi hade ett fullmäktigemöte som delvis var rena skämtet.

Så nu har kommunfullmäktige beslutat sig för att med berått mod bryta mot lagen genom att dela ut halva reavinsten från alla utförsäljningar av allmännyttiga lägenheter till kommunen. Allbolagen säger att man inte får det. Kommunens, eller rättare sagt det kommunägda bostadsbolagets revisor, vägrar skriva under ett sådant beslut. Det meddelar han skriftligen till fullmäktige. Majoritetens argument är att brott mot reglerna inte bestraffas eftersom det inte finns några sanktioner - man kan inte sätta halva fullmäktige i fängelse...

Sen har majoriteten äntligen samlat ihop sig till en slags regelverk kring goodwillvärdet av utdelade förskolor, fast förskolorna är ju redan utdelade förstås och det långt före reglerna...

Den allvetande majoriteten meddelade sedan krasst att den inte vill att våra barnskötare ska få möjligheten att utbilda sig till förskolelärare, men vägrade svara på frågan hur det kan komma sig att det är en ordning som fungerar i Sigtuna, och i Sollentuna, men alltså inte i Upplands Väsby. Inte ett enda sakargument framfördes. Förslaget var väl för bra, men kom från för fel håll.

Sen hörde jag på omvägar att - inte i min handlingar - att den moderatstyrda folkpartisten i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden tänkt ta bort extraslanten till stöd för ungdomar som kommer in i gymnasiet med lägre meritvärden än 120 poäng. Det ryktas om att de tänkter dra in Aspergerklasserna på Vilunda också.

När vi begärde bordläggning i en fråga i fullmäktige fick vi inte ens lägga det som förslag, tills ordförande efter juridisk konsultation insett att han hade klubbat igenom ett lagvidrigt beslut. Så hela ärendet fick kokas om med voteringar och allt. Det hade han sluppit om han hade tagit fem minuters break och kollat att det vi påstod från oppositionen stämmer.

Sade hon surt.

Jo, jag är sur. Jag fick just höra av mina yngsta partivänner att de blir ojuste behandlade också.
Det tänker jag inte överse med.

Jag har också hört att chefer i förvaltningen hotas med sparken om de inte lyder order, men det är säkert rent förtal.

Jag tycker det låter lite panikslaget alltsammans. Börjar borgarna tvivla?

Senaste nyheten har jag inte heller hunnit kolla, den att ett gäng moderater i valnämnden kastat sig över valkretsindelningar och valdistriktens geografiska placering i hopp om att kunna rita om kartan så fler distrikt blir borgerliga i valet.
Sånt fungerar nog där det är enmansvalkretsar, i England till exempel. Eller USA.
Men inte i Sverige.

Så om någon snart kommer med ett förslag att vi ska få enmansvalkretsar också i Sverige, då skulle jag nog rekommendera en noggrann granskning av argumenten för det förslaget.

Kort sagt.
Det är måndag.

Ibland hatar jag måndagar.

Inga kommentarer: