onsdag, april 02, 2008

Motsatsen till tidtagning är tidgivning



Mona utmanar och jag förundras över hur åren går.



Fem år sen, 2003. Då satt jag, ofta kedjerökande, i ett arbetsrum i radhus, egenföretagande tonårsmamma med katt men inte hund. Och barnen i högstadieålder en i sjuan, en i åttan. Ridning, fotboll, skidor, skjutsa, övningsköra!

För tio år sen, 1998, var det ännu några månader till valet och jag jobbade med kommunikationsfrågor, det vill säga valrörelse, i socialdemokraternas riksdagsgrupp. Barnen var ett evigt pusselläggande men vi hjälptes åt.
Där träffade jag för övrigt Mona som bestått med denna utmaning!


1993 är det femton år sedan. I mars 1993 kunde man finna mig på Byggnadsarbetaren. Eller uppe i nåt bygge någonstans i Sverige. Bara ett år senare skulle jag byta bana, och bli informationschef för Industrifacket men än så länge alltså reporter, med ekonomi och bostadspolitik i pennan utöver byggena.


1988 var jag hemma med sonen, nyfödd då, men eljest reporter på Aftonbladet, avancerad från ungdomsbilaga till nattreporter eller kvällsreporter, jag minns inte riktigt.
Tjugo år sedan och det känns som nyss.

I april 1983 - 22 år. Har varit i ett år på Dala-Demokraten i Borlänge och ska om några månader börja överväga att flytta till Stockholm där först Expressen, sedan Aftonbladet skulle hägra. Men än är jag ung, arg och troligen ganska begåvad och redan fackligt aktiv och vi är ett gäng som härjar runt Dalarna, ökar upplagor, skriver så det ryker om det, avslöjar och roar oss och småningom alla ska hamna i luven på vår ledning för vår unga ilska och vårt pathos skull. Ja, ett år senare har alla utom en sagt upp sig på grund av konflikterna vi skapade.
Men vi höjde upplagan.
Och vi hade civilkurage.
Och det var 25 år sen.

1978, trettio år sedan. Jag är 17 år och går i gymnasiet fortfarande men skriver skoltidning och det har jag kanske gjort nåt år eller två, är ordförande i Artis Amici och ska den sommaren - om jag nu inte skarvar ett år - för första gången börja tjäna pengar på att skriva. Eller ska det dröja en sommar till kanske? Och fotograferar gör jag. Spelar mest gitarr men fortfarande även piano och kanske jag pluggar lite men mest har vi fruktantsvärt roligt. Spelar teater, har fester, löser världsproblem, dricker öl på pubarna fast vi är för unga och letar sällsynta fåglar ibland.

Those where the times.
Men det var inte bättre förr. Bara annorlunda.

Jag utmanar vidare. Kom igen Nathalie. Vad gjorde du för femton år sen? Eller 25?

Inga kommentarer: