torsdag, april 03, 2008

Det våras för (S)måföretagarna

Det ter sig givetvis som en absurditet och är det också.
Jag är medlem i facket därför att jag är småföretagare.

Jag kan inte vara med i gamla SAF, det som numera kallar sig Svenskt Näringsliv.
För dyrt, för dåligt och med en politisk uppfattning jag inte delar eftersom den är helt på tvärs mot det mesta jag tror på av soldaritet.

Företagarna hade varit en möjlighet, periodvis är de pragmatiska men de klarar inte heller riktigt såna som jag. Enmansföretagarna är i kraftig majoritet, det är nästan 700 000 av oss i Sverige, en hel folkrörelse. Men vi stämmer inte riktigt in i företagarnas bild heller, faktiskt.
Återstår som sagt facket.

Det är, vill jag mena, intressanta löneförhandlingar i mitt företag... I fjol ville jag ha löneförhöjning men jag sa tvärt nej.
- Kommer inte på tal, sa jag till mig själv.
- Varför deet då, undrade jag försynt.
-Därför! svarade jag. End of discussion.

Via facket, SIF, numera Unionen, kan jag för en överkomlig månatlig kostnad teckna en tilläggsförsäkring som ger mig kompensation för det jag skulle förlora vid arbetslöshet men jag har avsevärda trygghetsproblem i händelse av en massa andra saker - som plötslig ålderspension, sjukdom av långstidstyp, arbetsskada eller bebisar som påkallar föräldraledigt. etc.

Kort sagt.
DN Debatt idag är fylld av s-förslag från rådslagen som får såna som mig att jubla. Vi som är solidariska individualister, småföretagare med s-förtecken.

7 kommentarer:

Ola J Hedin sa...

Bebisar? Är det nått du vill berätta för oss?

Eva sa...

Om man som jag, är född för så förfärligt länge sedan och har gått upp minst tio kilo på ett par år som mest ligger i magtrakten därför att jag är för slö. Och för förtjust i mat. Så kan man ju tolka såna inlägg lite kluvet.
Jag tar din fråga som en komplimang såvida det inte är barnbarn du gissat fel på! Nej, inga bebisar i sikte alltså.
Allt väl i Paris förstår jag? Vår kantänkas? Sic. Nu fick jag en längtan igen..

=)
/E

Ola J Hedin sa...

Din blogg visar förvånansvärt få magbilder, jag bara försökte läsa mellan raderna. (Barnbarn låter tidigt?) Men självklart var det menat som en komplimang, det är du väl värd?

Jag har precis kommit in från våren i Paris, tog en paus i bokföringen. Träden blommar mer dag för dag och nu är det verkligen vårvarmt ute. Kul för syrran, som sitter i planet på väg ned. Själv ska jag sitta inne och fixa med bokslutet hela morgondagen också. Men sååå skönt när man får gå ut på kvällen!

Mona Forslund sa...

Hej Eva,
hoppas att du kan ringa till dig själv och redovisa dagar du ska betala a-kasseavgift. Det önskar jag att jag kunde göra. Det är helt absurt med dom nya reglerna. Svaren jag får är "vem vet inte jag" typ Lisa Ekdahl
Kram Mona

Eva sa...

Nej. Det tutar upptaget varje gång jag försöker...
;)

Catti Ullström sa...

(s)måföretagarna. ser rätt ut på något vis. gillar fiö också mycket av det material som kommit, även om en del saknas mig. men jag tror det kommer det med...

allt gott

//C

Eva sa...

Hej Catti, kul att höra av dig. Allt väl sydöver och våren kommen kan jag tro?


Vad saknas dig?
Berätta!

//E