måndag, mars 24, 2008

Ett blankt ark papper

Jag älskar oanvända anteckningsböcker.
Nyvässade blyertspennor i ett alldeles nytt fodral
Ordning i väskan.


Ett blankt ark papper.


I morse som är söndag fast måndag, vaknade jag inte jättetidigt men lite för tidigt.

Orsaken är ett blankt ark papper. Överst på det hade jag i sömnen tydligen börjat skriva planer. Förbered si. Planera för ditten. Förankra hos den. Glöm inte lunch med n.

Och så vidare.


Som freelansande småföretagare har man för all del lyckan att påfallande ofta få starta med ett blankt ark papper just, ett ark som ska fyllas med önskemål från en uppdragsgivare.

Med plan, mål, summa, utvärdering - resultat. Och så småningom ett mål mat eller hyran betald.


Min drivkraft som småföretagare är otroligt egotrippad alltså, det handlar om ständigt blanka ark, nystädat skrivbord (mentalt, i verkligheten är det svårt att skilja mitt skrivbord från en krigsskådeplats).


Men nu, just denna måndag som är en söndag eftersom den är annandag påsk och helgledig - är detta blanka ark alldeles extra sagolikt spännande. Utvilad. Har haft en snöfylld påsk på fjällvidden med mjukaste snö, mängder av snö, sol och vyer som på ett julkort, familjen nära, maten god, ölen välkyld och lammet tillagad på glödbädden i spisen. Väl åter i civilisationen, visserligen utan morgontidning men ändå - och där väntar ett blankt ark papper.
(Ge mig en logik i detta faktum att de helger när man verkligen hade haft tid att läsa morgontidningen så väljer den att utebli!)


Jag tycker jag har tur jag för det mesta. Men nu ligger här ett blankt ark som om ett halvt år eller så kommer att vara fyllt av liv, konkreta livgivande planer och som kommer kräva energi, ansträngning och viss koncentration. Kort sagt. Nytt uppdrag.


Ett blankt ark papper. Ännu ej klottrat på men där jag vet att ett bra resultat kommer kräva en ansträngning lite utöver det vanliga.


Och plötsligt kommer jag ihåg hur det var att vara barn och vänta på julafton. Eller gå första dagen till skolan med ny skolväska, nya oanvända vassa blyertspennor och färgpennor i ett fint pennfordral, med ett oanvänt anteckningsblock och ett blankt ark papper.


" Du ska få en dag i mårå som rein og ubrukt står. Med blanke ark og farjestifter tel.
Og da kæin du rette oppatt æille feil i frå i går. Og da får du det så godt i mårå kvell.
Og om du itte greie det og æilt er like trist, så ska du høre suset over furua som sist.
Du skal få en dag i mårå som rein og ubrukt står med blanke ark og farjestifter tel." som Pröysen skrev.


2 kommentarer:

Morfar Lasse sa...

Tack Eva,

de ord Du bjöd oss på igår blev smått poetiska. Orden visar att Du, för utom en tänkande hjärna, har både hjärta och själ.

Ditt inlägg fick mig att tänka på en av de "stora pojkarna" och hans noveller. Jag tror att den hette "Ett halvt ark papper", men jag minns inte vem som skrev. Det här var minst lika finstämt att läsa.

Fortsätt så här, så ses vi på barikaderna.

Eva sa...

August Strindberg, det var inte illa att få en sådan fin jämförelse.
Novellen Ett halvt ark papper är onekligen en av de mer hjärtknipande alstren han gjorde. Annars har just Strindberg gjort en dikt som jag också gillar, som heter Esplanaden.
Men Pröysen håller jag högre ändå, för hans jordnära diktning och livsbejakande livssyn. Och samarbetet med Ulf Peder Olrog, halsbrytande befruktande. Så seiler vi på Mjösa
respektive
Segla nerför Fyrisån.

Så segla lugnt morfar! Manhana! Bandera Roja!