lördag, februari 02, 2008

Två månadshyror för ett möte med Reinfeldt

Det är kontrasterna som gör det.

Riksdagsledamoten Peter Hultqvist är en gammal kompis från Borlänge och tiden då vi båda var lokalreportrar på DD, han skriver idag på sin blogg.
Det kostar 14 000 kronor att träffa Fredrik Reinfeldt.
Fler rapporterar om saken, inte bara Peter har reagerat.

I DN idag hittar jag långt bak i tidningen en mycket liten notis som berättar att moderaterna i en opinionsmätning nu är under 20 procent.

Desto större rapporterar tidningen om en fullkomlig nyhet för den, nämligen om marknadshyrorna och dess effekter. 8 000 i månadshyra idag växer till mellan 11 000 och 13 000 om ett par år.

Jag har slutat säga "vad var det jag sa". Folk tänker själva. Men jag minns att en urilsken moderat anklagade mig för lögn för att vi (s) framförde synpunkten att marknadshyror kan innebära hyreshöjningar på uppåt 30 procent i attraktiva lägen. Det lär inte stanna vid 40 procent heller tydligen, enligt den utredning som i april lägger fram sina färdiga slutsatser till statsrådet Odell.

Jag tror under 20 procent (för moderaterna i opinionsmätningar) kan ha nåt att göra med över 40 procent (i hyreshöjning för bostäder i attraktiva lägen). Särskilt som det tycks vara en cynisk åtgärd för att korta bostadsköer - man gör det för dyrt för att bo. Centrifug för de fattiga, säger hyresgästföreningen - bara höginkomsttagarna blir kvar innanför tullarna i Stockholm.

Medan Peter och vi andra väntar med spänning på svaret från statsministerns kansli, kan man läsa i repris när Fredrik Reinfeldt talade ut i Svenska Dagbladet, på själva julafton om sina hemliga möten med samhällets utsatta:

"–Jag går sida vid sida med folket, vars förtroende jag bär, säger Fredrik Reinfeldt med det högstämda allvar som ibland präglar honom." som tidningens reporter Göran Eriksson träffsäkert beskrev saken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eva,

hur menar du? Kostar inte hyreslägenheter i Stockholm någonting redan idag att införskaffa och att ha?
Är det inte rätt självklart att den nivå som hyrorna hamnar på, rätt exakt speglar deras värde på marknaden, ett värde som idag till minst 90% tas ut av s k "besuttna", genom skenbyten, äkta byten, skengiftermål, etc etc. Värdet på 120 kvm hyreslägenhet är på tok för stor, för att man bara skall slänga bort det.

Så vad menar du? I sak sker det ju ingen höjning - vi som vill ha en hyreslägenhet tvingas ju redan idag betala motsvarande hyreshöjningen för att överhuvudtaget komma i närheten av en lägenhet. Vilken planet lever du på ?

Äldre, besutten, sosse i närförort, utan förståelse för oss som ännu inte är inne på bostadsmarknaden - det känns som en rimlig beskrivning på dig.

Jag har inte möjlighet att få ha en lägenhet med högre hyror, men jag har banne mig inte råd att skaffa mig en hyresrätt idag heller - för det kostar en förmögenhet i svarta pengar. Jag förstår inte hur du kan försvara ett så fullständigt genomruttet system!?!!??

Eva sa...

Flytta illa kvickt ut hit till oss i Upplands Väsby om du behöver bostad, vi har fortfarande allmännytta som inte är såld. Och som inte är föremål för svarta affärer.

Närförort? Ja det är närmare än Märsta förstås.
Att du tycker jag är gammal kan jag köpa, det är en definitionsfråga och jämförelsevis bra ställt har jag definitivt, jag har ju jobb.
Men jag har två ungdomar i din sits och noll pengar på banken.
Läs och tänk själv, hoppa över propagandan min vän. Läs DN. Tänk.
Jämför gärna med omvärlden.

Intressant reaktion, du verkar väldigt arg på ett system - kan det vara systemet med svarta affärer som är förbjudna men finns ändå? Med byteskaruseller och folk som har kontakter?
Har du kanske ett recept som löser problemet?
Omfattar det privatisering och marknadshyror?
Eller nåt som handlar om gemensamt ansvar för att en 20-åring ska kunna flytta hemifrån. Det som jag kallar allmännytta?

Vet du att Stockholms ungdomar hinner bli nästan 25 innan de kommer ut, på grund av bostadsproblemen?