onsdag, februari 13, 2008

Tre bra medieinslag

Tre medieinslag att rekommendera.

Dagens Nyheter skriver idag om Sundbybergs massiva kampanj mot hemmasittarna, det vill säga de notoriska skolkarna. Den artikeln bör alla läsa, särskilt den som ropar efter polishämtning av barn som vägrar skola.

Klass 9A, TV1 i går. Om konsten att älska sina elever. Så att de börjar tycka om sig själv och tycka om kunskap. Svårare än så är det kanske inte. Någon kan säkert se den serien som ett inlägg i betygsdebatten - för betyg alltså - helt ok för mig, jag ser den som motsatsen. Jag ser redan fram emot nästa avsnitt.

P1 Morgon i morse när programledare Camilla Kvartoft heroiskt försöker få finansminister Anders Borg att svara på frågor: När fick han klart för sig att det var läge att backa om regeringens förslag om sjukförsäkringen och om han tar till sig av kritiken? Bravo Camilla som orkade komma igen utan att tappa tålamodet!

Hans påstående om att "utanförskapet minskar" bör synas med lupp. Mannen räknar dig som är förkyld och sjukskriven för det i två veckor som utanförskap, han räknar studenter, unga ålderspensionärer och svårt cancersjuka som utanförskap. Årets minskade influensaepdiemi påverkar troligen den där statistiken kraftfullare än att sysselsättningen stiger.
Jag har en följdfråga till nästa gång. hur förklarar nu minister Borg att antalet socialbidragstagare ökar igen?

Mobbade barn räknas inte in i statistik för utanförskap, men däremot brottsoffer, trafikoffer och MS-sjuka.
Om jag säger så.

Inga kommentarer: