tisdag, februari 05, 2008

Strandsatt vårdval - cheferna går i protest

Privatisering och vårdval.

Mindre pengar till Flempan och mer till Stureplan får nu konsekvenser.

Flera chefer på vårdcentralerna i södra Stockholm hoppar av i protest; Alby, Skärholmen och Flemmingsberg.

Bakgrunden är att hela den socioekonomiska viktningen tagits bort, den som gjorde att vårdcentralerna fick mer per patient i vissa bostadsområden. Exempelvis i Flempan, Alby och Skärholmen. Dagens Nyheters exempel är att vårdcentralen i Sickla har fått 270 kronor per år för en listad 40-åring, medan vårdcentralen i Fittja, fått uppemot 1 340 kronor.

DN:s berättelse är läsvärd. Oavsett vad du tycker måste det vara helt omöjligt att förklara hur denna försämring i utsatta områden har fått det fullkomligt missvisande namnet vårdval.

Det finns inget vårdval och inget reformistiskt i detta.

Jag ska avslöja varför.
Ända sen husläkarsystemet infördes för nästan tjugo år sedan har jag försökt att få välja en viss läkare, doktor B-P. Det får jag inte med vårdval heller.
Hon jobbar nämligen på närakuten (en av de fem som borgarna inte har stängt!) och kan alltså inte lista vanliga patienter. Tur för henne det, hon hade haft tiotusentals på sin lista. Så då får det vara.

Vilket belönas med arga vårdvalsbrev en gång per år eller så, eftersom jag inte valt husdoktor.
- Mitt hus behöver ingen doktor, säger jag när jag blir påmind.
- Men tant måste välja doktor, lirkar de, men jag är orubblig. Får jag inte doktor B-P så får det vara. Käringar kan vara envetna.

- Jag har valt el, försäkringsbolag och pensionsfond, sen har jag valt telebolag, skola åt barn och miljövänlig mjölk. Tvinga mig inte att välja doktor också, då skriker jag!

Säger jag. Inte. Men jag har lust.
Så jag går till närakuten istället och frågar efter doktor B-P och för det mesta går det att hitta en tid hos henne i alla fall så det löser sig.

Inga kommentarer: