torsdag, februari 07, 2008

Betyg jag inte fick


Vad pågår här om inte träning i emotionell intelligens likaväl som kunskaps-inlärning?









Jag var på anställningsintervju för ett tag sedan. Nyttig upplevelse på flera sätt. Men så fick jag alldeles oväntat frågan vad jag hade för IQ. (Frågan föddes ur en dialog och hörde nog inte till standardfrågorna.)
Jag svarade inte. (Faktum är att jag nästan blev irriterad av att få den!)


Jag vet ganska väl vad jag har för IQ men har aldrig tyckt att det är relevant. Det är mer intressant med emotionell intelligens än IQ som bara mäter förmågan att tänka logiskt med en kolossal betoning på matematiskt tänkande.
Har man alltså lätt för matematiska problem får man högre poäng än om man exempelvis är bra på att återge europeisk historia och sätta den i ett sammanhang. Gillar man Suduko får man antagligen högre poäng på tester än om man är bra på korsord. (Dessutom om man ska vara riktigt petnoga finns det flera olika teorier och flera måttstockar och hela begreppet har varit ifrågasatt sedan 1920-talet.)
Det är en dimension av intelligens eller hjärnans förmåga, men räcker inte.


Om man inte kan förmedla logiken är den föga värt, alltså måste man som människa i flocken kunna kommunicera också. Och det tycker jag ibland att jag är riktigt dålig på.
Nå. IQ-tester finns det gott om, Mensa i flera länder har exempelvis såna tester för den som är road och har en stunds tid att slå ihjäl vid datorn. Svenska Mensa har nu lagt upp en lite längre version, danska har haft en grundlig variant ganska länge. De mäter nu inte IQ, de ger en antydan om riktningen. (Mensa är alltså en förening för människor med en intelligenskvot över en viss nivå. )
Men tester för samma lättvindiga lek vid datorn för EQ, alltså emotionell intelligens, är färre, dock hittade jag nu en.


Tja, säger jag om riktningen av resultatet. Man duger. 116, inte genialiskt men ganska bra. Kanske ungefär som jag trodde, uppriktigt sagt. Ibland räcker man inte till, ibland gör man kanske ett och annat som är relativt bra för samspelet med sina medmänniskor.

Om det skulle vara sant i ett riktigt test skulle jag nog vara lite stolt, för det där är något jag arbetar med, jag försöker bli duktigare eftersom jag tycker det är viktigt.
Och det skiljer också IQ som är mer statiskt, från EQ, som man alltid kan bli bättre på om man anstränger sig.


Apropå EQ så hade en inkännande tonåring i huset nu bestämt sig för att det är synd om sjuklingar varför hon helt opåtalat "byggt middag" för mamma som bara snorar och sover. Och städat köket och plockat i och ur diskmaskinen därtill.
Det uppskattas barnet mitt, det uppskattas!


Och det är då det slår mig att någon i skolan glömde ge mig betyg i EQ. För att det inte uppfattas som viktigt kanske. Eller för att det är omöjligt att mäta och därför omöjligt att betygsätta.
Ändå lär den emotionella intelligensen, förmågan att samspela med andra, vara långt viktigare för att göra karriär än höga betyg eller bra resultat i IQ-tester.

(116: Your Emotional IQ is very good - slightly higher than average. This means that, in general, you are able to express your feelings clearly in appropriate situations. You effectively communicate, interact with others and deal with stress. These skills will certainly bring you long-term benefits such as stronger relationships, better health and personal happiness. )

Inga kommentarer: