tisdag, januari 29, 2008

Punkskolan eller det totala skolhaveriet i Sjöbo







I en skola i Sjöbo riskerar varannan unge komma hem från nian med underkänt i ett eller flera kärnämnen.
Varannan.
Länkarna här går till Dagens Nyheters rapportering om skolan som misslyckats så kapitalt.

Rektor meddelar att lärarna är bra och eleverna begåvade. Att det finns resurser och att det är elevernas attityder det är fel på.
Det är förresten fel på de elever som får godkänt också för även de skulle fått bättre betyg om de hade ansträngt sig lite.

Ok.
Här har vi en hel skola som alltså anser sig ha anstängt sig och inte kan leverera.
Hade det handlat om prylar hade rektor fått sparken, speciellt som den här årskullen ju antagligen placerats i facket misslyckade i tre år utan att vuxenvärlden har reagerat.

Se framför er en volvofabrik där varannan bil rullar ut underkänd och en vd som inte ens reagerar förrän efter tre år. Och resten av bilarna får godkänt men hade varit bättre om nån ansträngt sig.

Nu tar rektor till storsläggan som består i ett betygsvarnande brev som skickats till föräldrarna, nu, i januari sista terminen i nian alltså. Och till tidningarna så barnen riktigt ska skämmas. Brevet skrevs redan i höstas men skickades av nån anledning inte då.


Tänk er nu att den där volvo-vd:n agerat så, han skickar arga brev till de anställda och till tidningarna och säger att volvoarbetarnas attityder gör att varannan bil är underkänd.

Detta är menar jag en av de mest tydliga bilder jag sett på länge på hur skolan havererat på vissa håll:
Det framgår inte om de talat med föräldrarna, men de har alldeles uppenbart inte samtalat med eleverna.

Och av det drar jag slutsatsen att den här skolledningen har lyssnat alldeles för mycket på högerflummande om att det viktigaste i skolan är att beslagta mobiltelefoner och betyg i låga åldrar, och därför missat det värdegrundsarbete som är skolans viktigaste uppgift jämte kunskaper:

Demokratisk fostran. Samarbete, kritiskt tänkande, respekt för mänskliga värderingar.
I den här jordmånen gryr inte bara dumhet och apati, i den gror också intolerans, vanmakt och frustration.
Och det är så förfärande tydligt att i den här skolan har vuxenvärlden abdikerat och det verkliga ledarskapet rör sig på ett annat plan, antagligen hos de mest utagerande arga ungdomarna.

För moget ledarskap är, alldeles uppenbart, vad den här skolan saknar.
En lösryckt mening illsustrerar det också, det är lärarnas kommentar:
- Vi har satsat extra på matten med två lärare, men vi är ändå bara två mot 24. Brevet hem till föräldrarna är ett försök att bli fler, att få med dem på vår sida.
Vi är bara två mot 24. Det låter som ett ställningskrig inte en mattelektion.
Ruskigt!

Jag undrar vad major Björklund har för recept. Dumstruten har den här skolan alltså försökt tillsammans med lokaltidningen. Att peka ut alla ungdomar som idioter med Bad attitudes. Skuldbeläggandet, en tung svensk traditionell gren, det har de klarat också.
Nåt säger mig att beslagtagna mobiltelefoner och kepsförbud inte är en framgångsväg heller. Och nationella prov lär ju knappast de här eleverna har klarat heller, så det och dåliga tidiga betyg hjälper inte ungdomarna i Sjöbo.


Vad sägs om en smula respekt? Dialog.

Ring Apelgårdsskolan i Rosengård, de har gjort den där resan - från vandalism och totalt kaos till en skola. Och deras koncept lyder:
Hos oss stavas ordning och reda respekt.
Lapparna som ligger spridda i den här postningen kommer från en skola i Råsunda, Solna kommun, och är hämtade från skolans likabehandlingsplan. Som eleverna alltså så alldeles tydligt har varit delaktiga i att ta fram, alla åldrar från de minsta till de äldre, från förskola och huvudfotingar till målbrottslingar och fjortisar.
Alla kan.
Om man möter dem med respekt.

Svepande användning av statistik är inte respektfullt. 1 600 elever långtidsskolkar låter förfärande.
Men om jag nu inte misstar mig går det ungefär 100 000 barn/ungdomar i varje årskull.
Det skulle betyda att av sisådär 300 000 i årskurs 7,8 eller 9 är det fem promille som är notoriska skolkare givet att alla de 1 600 är i den åldern.
Eftersom tio procent inte klarar kärnämnena i svenska skolan men bara 0,5 procent storskolkar så drar åtminstone jag slutsatsen att det betyder att skolk inte är den huvudsakliga orsaken till att skolan misslyckats lära eleverna det de ska.

21 kommentarer:

Anonym sa...

Ganska komiskt att läsa ditt inlägg. Jag gick själv i skolan i Sjöbo kommun fram till gymnasiet. De elever som du verkar tycka synd om är de idioter som verkligen bara kommer att ställa till skit för oss andra normala människor. Du borde åka ner till Sjöbo eller vilken annan skola som helst och se att det verkligen behövs en _helt_ annan attityd från skolan jämtemot elever om vi ska rädda utbildningsnivån i detta landet. Föräldrarna är självklart grunden till problemet men man måste ju för tusan kunna säga till elever och ta det för självklart att de inte använder mobiltelefoner och dylikt på lektionerna. Jag gick ut skolan i Sjöbo (Färsingaskolan) för drygt tio år sedan. Vår klass hade 3.7 i snitt av 5 och jag tror ingen av oss hade kunnat drömma om att uppföra oss som de idioter man läser om i tidningarna idag (visst vi hade ett par bråkstakar och en och annan från trasiga förhållanden hemma men då såg ju vi andra till att hjälpa dem). Hur länge ska ni sossar tillåta de korkade/dumma att sätta normerna?

Bea sa...

Jag tycker att det är lite läskigt att du jämför barn med bilar. Naturligtvis kan man inte skylla underkända bilar på attitydsproblem, men inser du inte att människor är lite mer komplicerade än maskiner?

Eva sa...

HEj Bea först - javisst är det läskigt att jämföra med bilar.
Men instämmer du inte i att det verkar vara ok att låta en termin fara, och sen en till, och en tredje och plötsligt går de i nian sista terminen - först då komemr enr eaktion från skolchefen. Hade det handlat om prylar hade chefen fått sparken, nu handlar det om det värdefullaste vi har, våra unga, och då är inställningen att det är elevernas fel, eller som anonym skriver i inlägget ovan "idioterna".

Kära anonym, hitta på ett namn även om du vill vara anonym så man kan föra ett samtal!
Berätta mer om hur det var på skolan när du gick där.
Dialog respekt och såna saker måste ju ständigt förnyas.
Jag ÄR i inte bara vilken skola som helst utan i ganska många och har dessutom besökt ett antal runtom i landet - men Sjöbo har jag aldrig varit i ännu.
Och jag har själv barn.
Och jag bor i Stockholmsförort där det inte heller är bara helgon i varje skolsal direkt.

Men - jag har på alla resor och i hela mitt liv aldrig träffat en idiot. Stökiga elever, ouppfostrade tölpar, oförstående både vuxna och ungdomar, jag har träffat skinheadsgäng, punkgäng och invandrargäng, kriminella, missbrukare och före detta missbrukare.

Men ingenstans har jag träffat nån idiot. ´
Jag har träffat rätt många unga och vuxna med olika former av handikapp också för den delen, itne heller där fann jag någon idiot.
Någon enstaka gång har jag tyckt att osedvanligt sura gubbar varit idioter, men jag har fått ändra mig - de har betett sig idiotiskt.


I Sjöbo har skolan - säger den - inte kontroll över lektionerna för eleverna i årskurs nio.
Det betyder att eleverna satt normen. Inte de vuxna.
Eller hur?

Mogen vuxenhet handlar om ömsesidig respekt, kalla gärna det sossigt för det är det!

Anonym sa...

Jag skulle säga att allt du drar upp i ditt inlägg är en bra sammanfattning på vad ni socialdemokrater misslyckats med vad gäller er utbildningspolitik. Nu får skolan skulden för det ni är ansvariga för...känns det bra?
Utan vettiga riktlinjer kan ju inte en VD göra ett bra jobb för denna socialdemokratiska Volvofabrik.
Självkritik är dock inte en framträdande socialdemokratisk egenskap, så jag anar att det är helt bortkastat tid med denna kommentar.

/Johan

Rhodin sa...

Det blir ju ett svårt pedagogiskt problem för dig att hävda att detta skulle vara ett misslyckande för alliansregeringen, eller "högerflum" som du skriver om. Endast frälsta, okritiska sossar faller för den typ av uppenbart falsifierade retorik du använder.

Det skulle ju vara lite klädsamt av dig som sosse att ta på dig lite av ansvaret för den politik som har skapat den omskrivna situationen.

Det är ju skrämmande att det finns så många självgoda och uppblåsta sossar.

Anonym sa...

Tja, när man läser din vinkling på problematiken och ser din politiska hemvist så fattar man ju varför det blivit som det blivit med skolan. Det är förstås skolans fel att det "inte anses vara fint att var duktig" också.

Sjöbo är uppenbarligen det slutgiltiga och sammanfattande exemplet på skolans sammanklappning de senaste 25 åren eller så. Och hur skulle det se ut om det vore elever och föräldrars fel i grunden - då skulle de ju behöva ta ansvar...

/Daniel

Daniel sa...

Kommer förresten att tänka på en tumregel från arbetslivet "du får vad du mäter" (what you measure is what you get). Volvo VDn till exempel bör väl mätas på hur många bilar som produceras med rätt kvalitet.

Vår rektor då? Enligt honom själv så är det:
"Vi har i uppdrag att motivera och entusiasmera eleverna och där har vi misslyckats."

Kan det kanske vara så att vår rektor mäts och förväntas leverera lite fel saker?

/Daniel II

Ps Uppdraget finns i läroplanen, vilken har årsmodell 1994 och som reviderades senast 2006. Jag nämner det för att konstatera att problemet går långt tillbaka i tiden Ds

Anonym sa...

Problemet med Sjöbo är snarare den ryckiga kommunala skolpolitiken som slår undan förutsättningar för rektor och lärare att jobba långsiktigt. Att skylla på elever eller föräldrar är fel. Toppstyrning där lärare och rektorer är rädda för förvaltningschefen är orsaken till problemen. Som sedan stärks av okunniga och rädda politiker. det som behövs i Sjöbo är en total revision och genomlysning av hela den kommunala verksamheten.

Dan sa...

Suck. Bara högerkommentarer här. Skrämmande primitivt. Varför har de med mest åsikter så ofta minst erfarenhet och kunskap? Titta i stället på vad lärarna själva tycker om Jan Björklunds politik. De vet att det inte är nån sorts allmän brist på disciplin och ordning som är problemet. Om det nu finns nåt "problem". Se: http://www.aftonbladet.se/debatt/article1071208.ab Problemen i Sjöbo kan ha lokala orsaker. En viss kultur har uppstått, skolan har inte kunnat hantera situationen. Det behöver inte vara signifikativt för hur läget är på andra skolor - ens i närheten.

Anonym sa...

Dan det är roligt att du först pratar om "erfarenhet och kunskap" och sedan hänvisar till en artikel i aftonbladet. Läs PISA-rapporterna istället och dra nya slutsatser. Personligen tycker jag inte det är acceptabelt att ett land som ligger i absoluta toppen i all annan statistik skall börja tappa på kunskapsnivå. Det är intressant att skolverket har hittat ett av de i mitt stycke största problemen "I Sverige har elever som ligger på höga prestationsnivåer försämrat sig något, medan någon sådan förändring inte skett för övriga elevgrupper". Varför sker detta? Jo bland annat på grund av det som flickan från Sjöbo talar om. Det är fult att sticka ut (i varje fall om man är bättre än snittet) i Sverige, speciellt när det gäller kunskap. Elitskolor inom idrotsvärlden uppmuntras men bevare oss väl från att starta elitskolor för de som föddes med lite bättre förutsättningar än andra bakom pannbenet. Titta på hur det ser ut på de Tekniska högskolorna (där jag själv arbetar). Vi kan snart lägga ner vissa program och de andra har redan fördummats så mycket att de snart är rena lekstugan jämfört med tidigare årskurser.

Angående idioternas vara eller icke vara så antar jag att det enbart är en definitionsfråga. Om man medvetet förstör sin egen och andras utbildning är man i mitt tycke en idiot. En sådan elev kanske behöver annan hjälp än en stödlärare i matte. Föräldrarna behöver nog också hjälp.

I mitt tycke är det helt OK att vara sämre än andra. Men det betyder ju bara att man får kämpa lite mer eller "gilla läget" och hitta glädjen i egna intressen som inte bedöms utifrån de vinklar man själv inte passar in i. Ni sossar gillar ju att kämpa för rättigheter och för solidaritet. Då kan ni väl få dessa stökiga barn att kämpa för de smartas rättigheter och vara solidariska för att hjälpa svenska skolan istället för att fördärva för de andra eleverna.

För att återkomma till Dan så har jag ingen aning om vilka lärare han talat med och känner. Personligen är jag själv lärare och även min mamma samt flera av mina kompisar (inom allt från lågstadie till gymnasie) och det finns ingen som tycker det ser ljust ut. De efterlyser mer ordning och reda samt mindre daltande. De älskar sina söta små ungar precis som de alltid gjort men de börjar inse att man inte kan blunda för allting. Den kultur som har uppstått i Sjöbo är signifikativ för hela Sverige förutom i de skolor där en viss ordning och reda förväntas eller där de ordningssamma eleverna har turen att vara i majoritet vilket var fallet i min klass i Sjöbo. Om du nu skyuller problemen på lokala orsaker är det väl inte mer än rätt att det krävs lokala åtgärder också.

Nu riskerar detta att bli en oändlig skrivelse. Det finns så mycket att säga om skolan, men jag avslutar ändå med att säga att jag tror det löser sig för annars kan vi lika gärna lägga ner nu. Vi vill nog alla väl men vi vill uppnå de på helt olika sätt. Varför inte titta på de skolor som redan idag kan sägas efterleva Björklunds förslag och sedan jämföra dem med Socialdemokraternas nuvarande system.

Eva sa...

Jätteroligt med många kommentarer och olika inlägg.

Jepp läroplanen från 1994 är gammal och behöver förnyas. Vet du föresten vem som lade fram den? Beatrice Ask. I full samstämmighet med alla riksdagspartier - har man svårt att tro idag väl?

LPO94 är den första läropplanen sedna lgr68 som faktiskt genomförts till stora delar, säger många som kan skolfrågor.

Läs första kapitlet. Det är läsning att tycka om.

Med flumhöger menar jag den godtycklighet som uppstår om skolor "som vill" ska sätta betygsliknande omdömen på sjuåringar. Beklagar den svepande formuleringen. Det är explicit att godtycklighet ska få råda i svenska skolan i framtiden och att det handlar om betyg på barn som jag uppfattar som flummigt, högerflum.

Jag tillhör s-kritikerna. Tycker delar av skolan ska reformeras, men jag är livrädd både för volvogubbar och för batongivrare i skolan.

Den som följer den här bloggen har sett mer än ett inlägg där jag självkritiskt ifrågasatt delar av skolan som den blev, som den är.

Var tionde går ur skolan utan tillräckliga kunskaper och var fjärde ur gymnasiet med samma sorglighet - det är, tycker jag, skolans ansvar och inte elevernas. Politikens är att lägga fram verktyg som behövs för att skolan ska kunna göra sitt jobb, och att följa upp hur det blev.

jag är tveksam till betyg och bestraffningar och lutar mig på att så stor del av forskningen i hela världen talar om ömsesidig respekt som bro för lugn, ordning och kunskap. Värdegrundsfrågor.

Jag känner inte till politiken i Sjöbo, men generellt instämmer jag i principen att skolan är för viktig för att man ska rycka sönder den var fjärde år.
Blocköverskridande överenskommelser är bättre, och då får man kompromissa.

Ida sa...

För det första måste jag bara säga att man ska inte prata strunt om saker man inte vet. Därmed är det sagt!

Jag är en elev från sandbäck som gick ut högstadiet förra året med MVG i alla mina ämnen. Jag klarade att få bra betyg trots att jag dansade minst 11 timmar i veckan, behöll mitt socialaliv som det alltid har varit och ändå är inte jag något geni.

Godkänd kriterierna kräver nästan inte mer än att man öppnar boken.Och det klarar vem som helst! Dessutom ÄR det elevernas ansvar att vilja få en bra utbildning.

Lärarkåren är inget du bör klaga på, då du uppenbart inte vet något om den! Sandbäck har suveräna resurser som finns där och hjälper till i allra högsta grad. I min klass hade vi en attityd där "bra betyg = coolt" och därför gick många ut med bra betyg. Därför anser jag att elevernas, och deras föräldrars(!), attityd är främsta anledningen till de dåliga betygen!

Så snälla, låt de som vet något om saken sköta det istället för att sitta och spekulera!

du får gärna svara på diosali@hotmail.com.

Student07 sa...

Jag håller med Ida. Hon har fattat att det viktigaste är elevernas vilja att vilja lära sig nya saker, att vilja utvecklas. Det är det som varit problemeten med vissa elever på de skolor som jag gått på. Det är elever som tänker "ähh skit i om jag kuggar, jag kan alltid plugga upp det på komvux...". Dom vill inte lära sig något och kommer följaktigen inte lära sig något. Det är inte läraren som har ansvar för elevens vilja att lära sig, för att endast eleven/individen kan bestämma över sig sjelv och sin vilja att lära sig (även om jag inte skulle vara förvånad om en Sossialdemokrat anser att läraren borde ha kontroll över elevens vilja).

I det svenska grundskolsystemet är det grymmt enkelt att få gymnasiebehörighet. Man ska bara ha G i tre ämnen av 16(?).

Individer som inte vill lära sig och som inte har som mål att göra sitt bästa har väldigt liten chans att klara sig på dagens arbetsmarknad. När jag började på ett universitet i höstas så inledde en mattematikläraren med orden "Om det inte är jobbigt så är det för lätt och då lär ni er inget". Detta är något som någon borde ha sagt till mig för många år sedan.

PS(Dyslexi är något som man inte kan rätta till med vilja :P, men rätta gärna mina stavfel om ni känner för det)

Eva sa...

HEj Ida och grattis, och hej Student 07 och grattis du med, ni har uppenbarligen egna tydliga mål med skolan. Bra.
Det finns professorer med dyslexi låt inte några stavfel hindra! ;)

Läs det här ur läroplanen och fundera över vad det betyder. (Detta är bara en liten del, det står massor av bra saker i läroplanen, tänkvärda saker om både skyldigheter och rättigheter i skolan.)

God miljö för utveckling och lärande:

Eleven skall i skolan möta respekt för sin person och sitt arbete. Skolan
skall sträva efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet
och vilja och lust att lära. Skolan verkar i en omgivning med många
kunskapskällor. Strävan skall vara att skapa de bästa samlade betingelserna
för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling. Personlig trygghet
och självkänsla grundläggs i hemmet, men även skolan har en viktig
roll därvidlag. Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas, känna växandets
glädje och få erfara den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och
övervinna svårigheter.

Ida sa...

Tack.

Läroplanen kan säga mycket, och vad jag kan förstå av den biten du just skrev, är inte Sandbäck en skola som inte följer dessa. När jag gick där var lärarna ivriga om att skapa intresse hos eleverna och de lyckades ofta.

Sen kan jag ju meddela att jag känner många elever i årskurs 9 på skolan, vilket jag tvivlar på att du gör, och där finns många som gott skulle kunna få bättre betyg om de inte gått till skolan med inställningen "jag pallar inte" och "det är nördigt att få bra betyg". Elever som får beröm och gör bra ifrån sig ber numera lärarna att inte sprida det till eleverna, då de kan bli retade. Detta tycker jag går att skylla lika lite på lärarna, som man kan beskylla dem för mobbing.

Det stora problemet ligger hos föräldrarna. Det är deras jobb att motivera sina barn, samtidigt som skolan självklart också spelar en viktig roll.

Dock vet jag ungefär 10 skolor som har sämre lärare, och ändå klarar de eleverna godkänt.

Det måste vara något problem i klassen. Och tro mig, jag vet hur ungdomar fungerar. Om de i 9-an på sandbäck inte hade haft sin attityd och inställning (mot varandra och mot skolan) så hade kanske det blivit inne med bra betyg. Alla vill vara inne, och just nu är det inne med IG. det måste ändras! och det kan inte lärarna ändra på, för det skapar bara irritation hos elever när lärarna ska påpeka hur bra det är att vara smart. Detta måste komma från föräldrarnas sida. De måste motivera sina barn så att de i sin tur kan sprida den inställningen till andra ungdomar.

Eva sa...

Hej Ida.

Roligt med konstruktivt svar.

Jag känner inte en kotte på den där skolan, jag reagerade på att en hel årskull femton-sextonåringar blir uthängda i Dagens Nyheter.
Nå, nu är det så med den saken.

Jag väntar med spänning på ditt bästa konstruktiva råd till rektor.
Föräldrarna är inte intresserade säger han och lärarna.

Ska eleverna få skylla sig själva? Eller kan skolan göra mer än den gjort tror du?


Vänligen
Eva

Ida sa...

Och om föräldrarna inte är intresserade så är det något som är väldigt fel, anser jag. Då kanske de borde skickas till någon föreläsning om hur det går för elever som får gå Iv?

Och dessutom måste jag säga att eleverna är faktiskt 15 och 16 år, och därmed fullt kapabla att bära, till stor del iaf,eget ansvar för sin studiegång och absolut sin attityd. Just nu är det inte synd om eleverna, inte ett dugg. För så länge man går med attityden om att "plugga är för nördar" har man ingen annan än sig själv att skylla.

Det handlar om grupptryck. Om majoriteten börjat plugga och gjort det till en inne-grej, hade säkerligen trenden fortsatt.

Jag tycker skolans största uppgift just nu är att få föräldrarna att fatta att deras barns framtid är, Hör och häpna, viktig. För jag tvivlar på att skolan, i sig, kommer kunna ändra elevernas attityd.

Eva sa...

Nej du har säkert rätt i det Ida. Skolan ändrar inte attityden idag.

Men tänk om man hade satt igång det samtalet tidigare, både med föräldrar och med ungdomar.

Hur som helst tänker jag nu hålla tummarna att de tar sig i kragen och att det går bra - trots mediernas uppmärksamhet - och gå och knoppa för idag!

Hör gärna av dig om du vet hur det slutar så småningom!
Och lycka till med ditt eget liv, Ida!

Student07 sa...

Tack för svaret.

Läroplanen verkar väldigt välformulerad men enligt min uppfattning så skiljer sig läroplanen och verkligheten åt i ganska mycket. Jag bedömer inte skolan utifrån vad läroplanen säger att den ska vara, jag bedömer den utifrån vad den är.

Det finns lärare som brinner för sitt ämne och använder pedagogik på ett exemplariskt bra vis och därigenom "smittar" av sig viljan att lära sig hos eleverna. Men när jag tänker tillbaka på min tid i skolan så inser jag att jag bara haft 2-3 lärare (av ett 30 tal) som lyckats med detta.

Du har helt rätt i att det varit bättre om samtalen hade dragit igång tidigare. Jag hoppas att dom finner viljan att lära sig då dom inte vaknade med deras betyg i 8:an.

Dock så vet jag av egen erfarenhet att en person med viljan att åstakomma en förändring kan göra det. I 7:an så kuggade jag varannat prov. I 8:an fick jag betyg 185/320. I 9:an så ville jag komma in på Naturvetenskapliga programmet och pluggade upp betyget till 260/320. Så jag vet att eleverna som nu hotas av att inte komma in på något gymnasium kan klara att få upp sina betyg. Men dom måste arbeta hårt för lärarna kan inte lära sig saker åt dom.

Med Vänlig Hälsning//
Student07

Eva sa...

Vi är överens Student 07!

Vilken resa du gjorde, vad kul! Så lycka till med NV-programmet, tufft ibland men skojigt också.

Hoppas många många unga särskilt i Sjöbo läser det nu skrev, som inspiration...

Kom igen nu, visa oss gamla mosstoppar att ni kan.

Anonym sa...

Jag går själv på skolan, och här går vi igenom saker snabbt. Vi fick lära oss om volym på en vecka innan sportlovet, varför har inte sådan fakta tagits upp? Jag ska även passa på att säga att 9A är alltid stökiga och jobbiga, det finns ingen lugn stund i deras närhet. 9B kan vara så ibland, men de inser allvaret och försöker hänga med, men som sagt. Det är inte enkelt när man rusar igenom saker och ting! Som jag ser det har de flesta börjat kämpa för sina betyg, vi är inte idioter! Dra alla över en kam, försök att inte förstå problemet.