onsdag, januari 16, 2008

Läckorna på Vilunda stoppar ombyggnaden?



Det regnar in i Vilunda gymnasium och det är ju inget nytt. Jag känner vid det här laget flera generationer före detta tonåringar som plaskat sig genom hallen i skolan.


Nu visar det sig att läckorna tagit väggarna också. Skadorna är, låter det som, oöverskådliga.



För mig är det nu helt obegripligt att inte kommunledningen har informerat sina medborgare om detta med tanke på att de allvarliga skadorna nu varit kända i en månad, men tydligen har informationen gått ut till elever och lärare.
Eftersom jag nu får den från annat håll än den med tystnadslöfte belagda vägen är jag väl först med nyheten då i skriftlig form.

Konsekvenserna? Oöverskådliga.
Nu utreds nya alternativ och de gamla, utgår jag från, ses över igen. Skolan skulle renoveras, nej egentligen byggas om helt, var det tänkt. En modern skola för en modern tid.
Jag var inte ensam om glädjen att projektet äntligen, efter tio års utredande och pengabrist och andra prioriterade upprustningar som måste gå före - äntligen skulle det bli av.

Min åsikt är klar. Jag tycker det är dags att lämna det sjunkande skeppet, det har jag tyckt en stund. Satsa på en ny skola istället, en helt ny skola.


Mark finns, med lite finurlighet kommer en ny skola smälta in väl i det nya stationsområdet. Ett annat alternativ är att bygga en ny som tar rygg på den gamla, offra Djäkneparken för en stund, bygga nytt, flytta alltsammans och riva hela eller delar av skolan.



Näe. Det där är inte förankrat någonstans, det där är mina egna fria tankar.
I verkligheten ska allt tas i noga demokratisk ordning, med början torsdag morgon när gruppledarna för alla partier träffas och diskuterar det nya läget. Nästa steg blir att processa alltsammans genom kommunstyrelse och styrgrupp för ombyggnadsprojektet, förankra i partigrupper och snabbutreda alternativen för det och jag tror det krävs ett nytt fullmäktigebeslut också alldeles oavsett var lösningen står att finna.

Men tanken är ju fri och min röst väger varken mer eller mindre än andras röster när vi ska diskutera det nya läget, förankra och processa.
Men min otålighet börjar bli större, det ska erkännas.

Detta är min åsikt hur som helst:

Det ska bli bra. Framtida generationer unga är värda en riktigt bra skola och Vilunda gymnasium är en ganska bra skola med lite risiga lokaler.

Överenskommelsen som finns mellan partierna ska ligga fast och den innebär att vi har ett varierat skolutbud, yrkesförberedande och studieförberedande i samma skola, att skolan ska vara funktionell, anpassad efter moderna krav med en trevlig miljö för alla och med god kvalitet på undervisning där eleverna står i fokus. Och för att kunna garantera kvaliteten ska skolan drivas i offentlig regi, speciellt de studieförberedande programmen är viktiga att behålla för att vi ska kunna ha råd med bygglinjer i framtiden också.

Jag bara hoppas det går att hitta en praktisk lösning snabbt. För jag vill påminna om att mina frågor om kostnaden för en ny skolbyggnad exempelvis nere vid stationen där Vittra kunde ha fått bygga om de varit lite smarta, viftades undan av den nuvarande majoriteten när jag ställde dem. Det skulle inte ens utredas.

Nu lär de bli tvungna kan jag tro att ta fram de gamla planerna på ny skolbyggnad igen.

* *

Fler dåliga skolnyheter är att Björklund, den gamle majoren, har bestämt sig för att betygsliknande papperslappar till förstagluttar gör att de lär sig läsa, och på den ska det stå om de duger eller inte.

Jag kan se framför mig i det Björklundska hemmet:

- Jasså lilla vän, har du lärt dig rita huvudfotingar, så fint men nu ska dom inte se ut så där utan det är FEM fingrar på varje hand och bara två händer. Och sen kommer det en mage före fötterna. Och har du sett nån som har sådär grön näsa? Men du får godkänt för de väldigt fina munnen och två ögon, bravo! Är det där blått läppstift?

Nej, den där Björklund tror jag har gått vilse i disciplinskolan. IG i pedagogik är mitt betyg till skolmajor Björklund och IG i framsynthet - hade inte en tvärpolitisk överenskommelse om skolan varit kolossalt bra för barnen, om nu Björklund verkligen månar om deras utveckling?
För, min barn har trillat ur skolan strax och de har då fått skriftligt och muntligt i utvecklingssamtal ända sedan portfoliotiden i förskolan, upp genom alla stadier i tolv års tid.
Utvecklingssamtal är väl knappast vare sig flummigt eller särskilt modernt längre utan en ganska etablerad form på de flesta arbetsplatser, ja kanske inte på Utbildningsdepartementet förstås. I alla fall inte under den nuvarande ledningen.

Jag tycker Björklund och Ask borde byta jobb med varandra. Beatrice Ask är den som lade fram den nuvarande "flummiga" läroplanen som på den tiden enade alla partier runt skolfrågorna. Till och med kristdemokraterna.

Så om du tycker skolan är flummig, prata med Beatrice Ask!

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

Catti Ullström sa...

Nej. Skriftliga omdömen. Ovetenskapligt. Flummigt. Björklund måste sluta högerflumma (skrevs innan jag skrev det på bloggen bios politikos men det är så bra skrivet att jag tänker börja säga det ofta)

Anonym sa...

Högerflummandet drabbar ju dessvärre inte bara skolan...

;)//ER