lördag, januari 12, 2008

Kulturskymning



Hör på radion att antalet besökare på landets muséer har minskat med 44 procent.
Nästan hälften av besökarna försvann när den borgerliga regeringen införde avgifter igen. Från över 4 miljoner besökare till runt 2 miljoner per år (på de 19 statliga muséerna.)

Det hade man ju kunnat räkna ut tycker jag, men det bekymrar inte ansvarigt statsråd som hävdar att pengarna används för att "satsa på kulturen" och "bevara samlingarna".

Nu är det - visserligen - inte heller sant. Det satsas mindre på kulturen hur man än räknar på saken.
Men även om det hade varit sant att man satsade på att rusta och bevara samlingarna - vilken nytta har det om bara ett fåtal får se dem?

Churchill fick en gång frågan om han inte kunde skära ner på kulturen för att skaka fram mer pengar till vapen och kulor, detta mitt under brinnande krig.
- Jaha, sa Churchill.
- Om vi skär bort kulturen, vad ska vi då försvara?



Cecilia Wikström, folkpartiet, och vice ordförande i kulturutskottet reagerar.

Men vem regerar?

Jag har ett förslag.

I vissa frågor, som denna, har vi socialdemokrater uppenbarligen samma uppfattning som de socialliberala folkpartisterna, de få som finns kvar ännu vill säga. Vad sägs om att göra gemensam sak i dessa frågor? Skolan. Kulturen. Den generella välfärden. Integrationsfrågor och utrikespolitik!

För nånstans borde det väl finnas en slags smärtgräns för hur mycket stryk folkpartiet tål i sakfrågorna? Eller har folkpartiet sålt sin själ för att få peta lite i maktgrytan och se på när moderaterna river den svenska modellen?

Vännen M berättade att vid en genomgång av anslagen till biblioteken i Stockholms län visar det sig att vi nu lägger mindre än hälften så mycket på biblioteken som i resten av landet. Gradvis har anslagen gröpts ur eller minskat.

Än så länge kan vi låna böcker, och vi är ju ett av världens mest bokläsande och boklånande folk. Men till och med den institutionen är alltså hotad och det av en långsam men tydlig avveckling.

Jag tänkte jag skulle dö som människa en dag efter att ha sökt leva som en.

Jag försöker föreställa mig hur det skulle vara att leva i en värld där ingen musik funnes, och inga böcker, med usla bilder på väggarna och där kulturen var inlåst, otillgänglig.
Få mardrömmar ter sig så skrämmande som den.


Sen by the way gillar jag Salem Al Fakir trots att jag inte är särskilt svag för hans musik. Heja! Fler såna som har begåvning att vända upp och ner på allting och göra saker på sitt sätt.


Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: