måndag, januari 07, 2008

Föresatser och gamla tennisskor

Jag ska städa bloggen.
Och mitt skrivbord.

Nej förresten, först ska jag se Göran Persson upprepa;
- Klart grabben ska ha nåt att göra, kommentaren om Carl Bildt engagemang som PR-knutte i Kreab.
I en nyklippt version av ordförande Persson som handlar om utrikespolitiken, tydligen.

Sen kom jag på att man borde ha bannlyst alla gnällspikar. Tänk vilken roligare värld man hade haft om inte folk hade sagt saker som:
- Det var bättre förr!
- Det har vi prövat förut och det gick inte då heller!
- Det har vi aldrig gjort så kan det verkligen fungera?
- Den där Larsson, jag undrar jag...
- Jaa, jag vill ju inte säga nåt men...
- Jag har tråkigt, det finns inget att göra.

Och så vidare.

Nej, jag tror jag ska och beväpna mig med en gammal tennis-sko och gå ut och slå allt gnäll i huvudet. Pang bara!
- Vah. Varför slår du mig med en gammal tennissko, ska folk antagligen då häpet säga. Det är ju inte sånt som sansade Käringar brukar göra.
Just det!
I protest mot det meningslösa ungdomsvåldet och det institutionaliserade svenska gnället ska jag ut och slå världen med häpnad och en gammal tennissko.

Följande undantag beviljas:
Du som inte har ett hem.
Du som förlorat en nära, som blivit misshandlad av någon du tror dig älska, du som har en kusin som vet hur man apterar en bomb men inte hur man hinner undan den.
Du som vet vad det betyder att papperslös tjäna fem kronor om dagen och nekas ens ett samtal med facket om mänskliga rättigheter. Du som slog ihjäl en kompis och nu sitter på år och månader och tappat ditt liv och din mening, ditt ord och din papperslapp. Och du som blev ihjälslagen för en meningslöshet.
Du som drunknade i en flaska brännvin och du som kan nynna "there´s a hole in daddy´s arm, where all the money goes".
Du vars barn dog för att ni inte fick bli insläppta på akuten och du vars barn dog i mässlingen, malarian eller av svälten.

Du som sitter ensam på handlarens trapp och gråter övergivet.

Och de ungdomar som gjorde den här filmen för att ge bort lite hopp och framtidstro. Ni slipper mina gamla dojjor.



Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: