onsdag, januari 23, 2008

Det stora postrånet


... eller hur tänkte dom?


Klockan mitt i natten kom TT:S flash. Ett antal banditer tycks ha bombhotat halva Göteborg och det i samband med ett postrån.

Ett postrån?

Ok, inte terrorister i alla fall, postrån? Måste vara fel tänker man och somnar om. Alla postkontor har ju stängt för längesen. Menar de svensk kassaservice kanske?

De hade planerat kuppen väl. Ett antal kumpaner ute med bensindunkar och stulna bilar som skulle eldas. Lite bombattrapper här och var och såna där järnprylar som sliter sönder däcken på efterföljare i bilar.
Halva inre Göteborg kunde lamslås i timmar. Folk evakuerades mitt i natten. Dramatiken måste ha varit enorm.
På postens sorteringscentral förefaller alltså banditerna ha rusat in, maskerade kanske?
Och jag kan se det framför mig hur de kommer in och ryter "stick-em-up" eller nåt sånt åt de morgontrötta brevbärarna som står och sorterar posten; en bunt kallelser till fullmäktige i bruna kuvert, brev från myndigheter och till myndigheter i allsjöns ärenden, ett eller annat frimärksförsett handskrivet brev och så den spännande säcken från utlandet. Vykort från Mallorca. Hälsningar från Pukhet. Maldiverna. Paris.
- Ro hit med stålarna, säger nu banditerna och riktigt spänner ögonen i postsorterarna.
Vad tänkte de sen? När de insåg att pengar finns inte i brev. I varje fall inte i stora kvantiteter.

Eller var de ute efter ett särskilt brev kanske. Ett kärleksbrev på vift, ett brev med fotografier...

Eller kanske de kommit på världens kupp, man rånar posten på brev med frimärken som ännu inte stämplats, ångar av frimärkena och säljer vidare - vilket klipp!

Eller.
- Vafan, jag trodde det här var en bank!
Nej, så klantiga kan väl inte organiserade banditer vara väl?

Jag är nog inte ensam om att vara våldsamt nyfiken på motivet bakom gårdagens jättelika tillslag mot postsorteringen i Göteborg.
Eller var det generalrepitition? I så fall är jag glad för att det tog polisen några timmar att hitta tre av dem.

Inga kommentarer: